تلفن سایت

تغییر مدیر سامانه مسکن مهر

تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲

تغییر مدیر سامانه مسکن مهر

با گذشت 10 روز از معارفه وزير راه‌وشهرسازي، عباس آخوندي هنوز دست به تركيب معاونان عمراني‌ترين وزارتخانه‌اي كه بيشترين گردش مالي را به خود اختصاص داده، نزده است.
وزارت راه‌وشهرسازي فقط در بخش «بدهي‌ به پيمانكاران» به عنوان يك قلم از انواع تعهدات مالي و اقتصادي، 120 هزار ميليارد تومان مسووليت پرداخت به گردن دارد و مثلا در بخش مسكن‌مهر به‌واسطه قراردادهايي كه با پيمانكاران امضا كرده است، وظيفه نظارت و پيگيري براي بازگشت نزديك به 40 هزار ميليارد تومان منابع بانكي تبديل‌شده به تسهيلات ساخت نيز برعهده‌اش است.
از طرف ديگر، تاييد بيش از نيم‌ميليون قرارداد پيش‌فروش واحدهاي مسكوني‌مهر توسط ادارات راه‌وشهرسازي استان‌ها، هم‌اكنون توقع پيش‌خريداران را به‌رغم امضای پيش‌فروشنده، يكراست متوجه وزارتخانه كرده، طوري كه از نگاه متقاضيان، مقصر نهايي تاخير پيمانكاران، وزارت راه‌وشهرسازي شناخته مي‌شود كه به زعم آنها نتوانسته نظارت درست بر روند ساخت‌وساز داشته باشد.
اينها و تعداد بيشتري از مسووليت‌هاي ملي وزارت راه‌وشهرسازي مي‌طلبد تغيير و تحول در تركيب لايه‌دوم نيروي انساني وزارتخانه –معاونان وزير- با دقت و تامل كافي و به‌دور از هيجانات ناشي از روي كار آمدن كابينه جديد صورت بگيرد؛ اما قطعا به‌ درازا كشيده‌ شدن برنامه احتمالي براي تغيير مديران، ممكن است آسيب‌هايي را از بابت ابهام مديران فعلي به ادامه حضور يا وداع از وزارتخانه، بر روند نظارت بر كار پيمانكاران دربرداشته باشد.
عباس آخوندي تاكنون تعداد محدودي از مديران قديمي دولت اصلاحات را در مقام مشاوران اقتصادي خود به خدمت گرفته است و فعلا ترجيح داده با تركيب قبلي شوراي معاونان، مسووليت‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي را پيش‌ ببرد.
در اين ميان، اولين جابه‌جايي در وزارت راه‌وشهرسازي هفته گذشته به شكلي متفاوت و با دستور وزير جديد كليد خورد. آخوندي به فاصله كمتر از يك هفته از حضور خود در دفتر وزارتي، همه مسووليت راهبري سامانه مديريت مسكن‌مهر را به معاونت امور مسكن‌ و ساختمان وزارتخانه منتقل كرد.
در اين سامانه در حال حاضر ريز اطلاعات مربوط به 2 ميليون خانوار‌ ايراني حائز شرایط داشتن مسكن‌مهر و همچنين نزديك به يك ميليون خانوار فاقد شرايط اين طرح، ثبت و ذخيره شده است و در لحظه، به محض انصراف يك خانوار يا واگذاري يك واحد مسكوني‌ مهر به يك خانوار ديگر، امكان رديابي مشخصات فرد موردنظر در هر نقطه كشور، براي مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي ممكن است.
سامانه مسكن‌مهر حساس‌ترين شبكه اطلاعات املاك در كشور محسوب مي‌شود، طوري كه براي دولت به‌راحتي از طريق اين سامانه امكان استعلام سوابق مالكيتي هر ايراني و اينكه كدام يك از خانوارهاي موجود در كشور از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون از امكانات دولتي در حوزه زمين و مسكن (فرم‌ج) استفاده كرده‌اند يا نه، مهيا و ممكن است.
به اين ترتيب حافظه و اطلاعات ذخيره‌شده در سامانه مسكن‌مهر اين امكان را براي دولت جديد فراهم مي‌كند تا اگر طرح‌هاي تازه‌اي در حوزه تامين مسكن حمايتي براي فاقدان مسكن بخواهد اجرا كند، افراد و خانوارهاي حائز شرايط را بتواند در فاصله كوتاهي شناسايي كند.
همچنين از آنجا كه ثبت‌نام جديد در مسكن‌مهر متوقف شده است، سامانه مسكن‌مهر در صورت تخلف مديران استاني بابت ثبت‌نام خارج از نوبت، بلافاصله مرجع تخلف را مشخص مي‌كند چون كه طبق مقررات وزارت راه‌وشهرسازي، واگذاري كليد مسكن‌مهر منوط است به ثبت‌شدن اطلاعات متقاضي در سامانه مسكن‌مهر.
در پي انتقال مسووليت مديريتي سامانه مسكن‌مهر به معاونت امور مسكن، از اين پس دفتر اقتصاد مسكن اين معاونت نظارت و راهبري اين سامانه را برعهده مي‌گيرد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت