تلفن سایت

طرح راه اندازی اولين صندوق زمين‌وساختمان

تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۲

طرح راه اندازی اولين صندوق زمين‌وساختمان

مقدمات تشكيل اولين صندوق زمين‌وساختمان با هدف تامين‌مالي براي پوشش گسترده نوسازي بافت‌فرسوده و همچنين جذب نقدينگي‌هاي خرد و كلان متقاضيان سرمايه‌گذاري در بازار مسكن، فراهم شد.
مجري صنعتي‌سازي ساختمان در دولت درباره جزئيات راه‌اندازي اين صندوق اعلام كرد: مالكان بافت‌فرسوده از محل ارزش ملك‌شان و با واگذاري آن براي نوسازي، مي‌توانند سهامدار صندوق شوند؛ به طوري كه اولويت خريد واحدهاي نوسازي‌شده با مالكان خواهد بود همچنين همه كساني كه در قالب بسازوبفروش‌هاي غيرحرفه‌اي يا خريداروفروشنده سرمايه‌اي ملك، در نظم منطقي بازار مسكن اختلال ايجاد مي‌كنند نيز مي‌توانند با سپرده‌گذاري در صندوق، نظام ساخت‌وساز را از طريق شيوه غيرتورمي پرداخت وام‌ بانكي، تامين مالي كنند.
علي آزاد مديرعامل مپسا –مديريت پروژه‌هاي ساختماني در وزارت صنعت، معدن و تجارت- افزود: در حال حاضر بيش‌از 52 شركت سازنده و 32 كارخانه توليد مصالح در حوزه صنعتي‌سازي و مونتاژ قطعات پيش‌ساخته ساختمان در كشور وجود دارد كه در زمان راه‌اندازي اين كارخانه‌ها، زمين مورد نياز براي ساخت‌وساز از طريق مسكن‌مهر تامين شد و متاسفانه چون اين زمين‌ها مشكل زير ساختي داشتند، مزاياي صنعتي‌سازي شامل سريع‌سازي آن‌طور كه بايد فرصت ظهور پيدا نكرد؛ اما در حال حاضر در بافت‌فرسوده شهر تهران و ساير نقاط، بهترين روش ساخت‌وساز با توجه به ريزدانگي و تنگي معابر، استفاده از توليد، مونتاژ و نصب قطعات پيش‌ ساخته است تا سه ويژگي صنعتي‌سازي شامل سريع‌سازي، مقاوم‌سازي و سبك‌سازي بتواند سه معضل بافت‌ فرسوده را برطرف كند.
وي درباره طرح تشكيل اولين صندوق زمين‌وساختمان گفت:  برخلاف شيوه رايج نوسازي در تهران كه معمولا يك راسته فرسوده تملك مي‌شود و تحت‌تاثير نوسازي آن راسته، املاك فرسوده خيابان‌هاي پشت‌سر ناگهان جهش قيمت پيدا مي‌كند و در نتيجه امكان تملك و نوسازي آنها از دولت مركزي و محلي سلب مي‌شود، در قالب این طرح مساحتي از يك محله فرسوده تملك خواهد شد تا از عايدي ناشي از ارزش‌افزوده املاك كه همگي به صندوق مي‌رسد، منابع مالي ساخت‌وساز مسكوني تامين شود، ضمن اينكه در محدوده تملك‌شده، امكان ايجاد همه نوع خدمات و سرانه‌هاي شهري فراهم مي‌شود.
آزاد همچنين گفت: سهام صندوق در بورس قابل خريد و فروش خواهد بود و حتي با منابع آن امكان ساخت مسكن‌استيجاري نيز وجود دارد.
مجري صنعتي‌سازي مسكن با بيان اينكه سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در كارخانه‌هاي توليد پيش‌ساخته ساختمان هم‌اكنون در خطر بحران نبود پروژه قرار دارد، گفت: مپسا به عنوان شركت وابسته به ايدرو كه تا الان به نمايندگي از دولت مسوول صنعتي‌سازي بوده است، مي‌تواند بحران اين كارخانه‌ها را به عنوان يك تهديد، از طريق ايجاد صندوق زمين‌وساختمان و جذب نقدينگي‌هاي سرگردان به فرصت تبديل كند و بافت‌فرسوده شهرها را نيز به عنوان ضعف، با استفاده از زيرساخت‌هاي موجود در اين مناطق، به قدرت مبدل سازد.
وي تصريح كرد: در صنعت ساختمان، تامين نقدينگي و گردش مالي به عنوان دو پيش‌نياز اصلي سرمايه‌گذاري مطرح است كه هر دو آنها با تشكيل صندوق، محقق خواهد شد.
مديرعامل مپسا همچنين گفت: افق طرح نوسازي بافت‌فرسوده از طريق تشكيل صندوق زمين‌وساختمان 20ساله تعريف شده و حتي اگر بازار مسكن به لحاظ عرضه، به اشباع برسد از آنجا كه نوسازي ساختمان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابراین فعاليت اين صندوق تمام‌شدني نخواهد بود. ضمن اينكه در قالب اين صندوق، فعاليت مهندسان ناظر، كاردان‌هاي ساختماني و بساز و بفروش‌ها با نظارت عاليه، هماهنگ و استاندارد مي‌شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت