تلفن سایت

نظارت بر ساخت‌وساز به نقل از ریيس سازمان نظام مهندسی تهران

تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۲

نظارت بر ساخت‌وساز به نقل از ریيس سازمان نظام مهندسی تهران
نظارت دائمي بر ساخت‌وساز توسط مهندسین ناظر ساختمان

6 ماه پس از دستور كتبي شهردار تهران به مناطق 22گانه بابت ازسر گيري صدور شناسنامه‌فني و خروج آن از تعليق، اطلاعات مرجع صادركننده شناسنامه‌فني ساختمان نشان مي‌دهد، فقط ذره‌اي از اين وعده انتخاباتي به بار نشسته است.
ریيس سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران روز گذشته اعلام كرد: در نيمه اول امسال بنا بود براي ساخت‌‌وسازهاي با متراژ بيش‌از 3 هزار مترمربع، صدور شناسنامه‌فني اجباري شود كه در اين راستا تنها 10 فقره شناسنامه‌ براي ساختمان‌هاي بزرگ‌متراژ در حال احداث، تهيه شده است.
 در سه ماه اول امسال 7 هزار پروانه‌ساختماني براي احداث 7 هزار ساختمان مسكوني صادر شد كه اگر تجربه سال‌هاي گذشته ملاك مقايسه قرار بگيرد، 90 درصد اين پروانه‌ها براي ساختمان‌هاي بيش‌از 5طبقه بوده و حداقل 200 ساختمان از كل پروانه‌ها داراي متراژي بيش‌از 3 هزار مترمربع بوده است. با این حساب در بهار امسال فقط 5درصد ساختمان‌هاي مشمول طرح شناسنامه‌فني، زيربار مسووليت سنگين ناشي از اين طرح رفته است!
به این ترتیب مسیر ایمن‌سازی ساخت و سازهای تهران که بنا بود از ابتدای امسال با صدور شناسنامه فنی به نحو جدی‌تری دنبال شود، با گذشت نزدیک به شش ماه، تنها ده مورد از ساختمان‌های هدف‌گذاری شده را پوشش داد.
ریيس سازمان نظام مهندسي تهران ديروز در پاسخ به اعلام آمادگي اخير كاردان‌‌هاي فني ساختمان براي نظارت دائمي بر ساخت‌وساز و تكميل مسووليت مهندسان‌ناظر كه صرفا نظارت مرحله‌اي و مقطعي دارند، گفت: اگر دستمزد كاردان‌ها از محلي غيراز آنچه به مهندسان‌ناظر پرداخت مي‌شود، تامين شود ما مشكلي با حضور آنها نداريم.
در حالی که براساس دستور مستقیم شهردار تهران به شهرداری‌های مناطق، به منظور همکاری با سازمان نظام مهندسی برای صدور شناسنامه فنی ساختمان از ابتدای امسال، قرار بود تمام ساخت‌وسازهای بالای 3 هزار مترمربع چک لیست مربوط به تایید ضوابط ایمن‌سازی را از سازمان نظام مهندسی دریافت کنند و در پایان کار شناسنامه فنی برای آنها صادر شود، اما در حال حاضر تنها ده مورد از ساخت و سازهایی که مشمول دریافت شناسنامه فنی می‌شوند، این چک لیست را دریافت کرده‌اند.
مسوولان سازمان نظام مهندسی تهران که علت این امر را ناشی از کاهش تعداد ساخت و سازهای بزرگ متراژ ظرف شش ماهه اخیر عنوان می‌کنند از درخواست تازه خود برای کاهش متراژ ساختمان‌های مشمول دریافت شناسنامه فنی تا 2 هزار مترمربع خبر دادند.
این در حالی است که به گفته این مسوولان چک لیست‌های فنی این ده پروژه ساختمانی برای واقعی تر بودن عملیات صدور شناسنامه فنی در پایان کار، به صورت تدریجی و در جریان عملیات ساخت تکمیل می‌شود.
رییس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین، در نشست خبری خود با خبرنگاران مهم‌ترین مانع اجرای شناسنامه فنی را در تهران خلاء وجود سازنده ذی صلاح در راستای اجرای کامل ماده 33 قانون نظام مهندسی دانست.
وی اجرای کامل قانون را منوط به همکاری مجموعه مدیریت شهری تهران و همچنین آمادگی کامل سازمان نظام مهندسی در این زمینه عنوان کرد.
سعید غفرانی همچنین در مورد حضور کاردان‌های فنی ساختمان در فرآیندهای نظارتی ساخت، گفت: کاردان‌ها حلقه واسط بین عوامل اجرایی کار و مهندسان هستند و ما این را می‌پذیریم اما در شرایطی که مهندسان ما بیکار هستند، نمی‌توان به آنها جایگاه نظارتی داد.
وی پذیرش کاردان‌ها در عملیات ساخت و ساز را منوط به شفاف‌سازی منابع درآمدی آنان از سوی دولت یا سازمان نظام کاردانی دانست.
رییس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین در ادامه با گلایه از بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی در دولت دهم نسبت به پیگیری و مطالبه قانون نظام مهندسی، مهم‌ترین عامل عدم اجرای قانون ظرف سال‌های اخیر را عدم مطالبه و پیگیری ضوابط نظام مهندسی از مراجعی دانست که به قانون تمکین نمی‌کنند.
فقط ده ساختمان شناسنامه فنی می‌گیرند
رییس سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به این سوال که از ابتدای امسال که فرآیند ارجاع کار و صدور شناسنامه فنی برای ساخت و سازهای با متراژ بیش از 3 هزار مترمربع در پایتخت الزامی شد، تاکنون چند ساختمان چک لیست شناسنامه فنی را دریافت کرده‌اند، گفت: تعداد این ساختمان‌ها کمتر از ده مورد است.
سعید غفرانی ادامه داد: البته این امر تا حدی هم بستگی به کاهش ساخت‌وسازهای بزرگ متراژ در نیمه اول سال جاری دارد.
وی با بیان اینکه سعی شده در این موارد شناسنامه فنی به صورت واقعی تکمیل، تایید و صادر شود، افزود: شناسنامه فنی از ابتدای کار به صورت مرحله‌ای و همزمان با عملیات ساخت تکمیل می‌شود.
حضور کاردان‌ها مستلزم اجرای کامل قانون
رییس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین در توضیح علت مخالفت سازمان نظام مهندسی با حضور کاردان‌ها در پروژه‌های ساختمانی پایتخت گفت: به حضور کاردان‌ها به عنوان حلقه واسط عوامل اجرایی و مهندسان اعتقاد داریم، اما نمی‌پذیریم که آنها به عنوان ناظر و در نقش مهندس ناظر در ساخت و سازها حضور یابند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت اجرای کامل اصل 33 قانون نظام مهندسی و الزامی شدن حضور سازنده ذی‌صلاح، حضور کاردان در پروژه‌های ساختمانی توجیه‌پذیرتر خواهد شد، افزود: حضور کاردان‌ها نیازمند بسترسازی مناسب است که در حال حاضر چنین بستری وجود ندارد.
غفرانی ادامه داد: حضور کاردان‌ها به عنوان ناظر مقیم ایرادی ندارد، به شرطی که منابع درآمدی آنان از محل دیگری غیر از درآمدهای سازمان نظام مهندسی تعیین شود و ما مجبور به پرداخت حقوق کاردان‌ها نشویم.
علت توقف فعالیت شرکت‌های کنترل و بازرسی
رییس سازمان نظام مهندسی تهران در مورد ورود این سازمان به حیطه وظایف اجرایی شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان نیز توضیح داد: به هیچ وجه سازمان نظام مهندسی قصد مداخله در وظایف اجرایی تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی قانونی را ندارد که در زیرمجموعه این سازمان قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: ما نیز به ضرورت حضور شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان در عملیات بازرسی و اجرایی اعتقاد داریم، اما در شرح وظایف این شرکت‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح و بازنگری شود.
غفرانی افزود: شرح وظایف این شرکت‌ها، در حال حاضر پاسخگوی توقعات ما نیست و امیدواریم بتوانیم به زودی در قالب جلسه‌ای مشترک در جهت اصلاح ساختار وظایف این شرکت‌ها وارد عمل شویم.
گودبرداری شبانه به شرط بیداری مهندس ناظر
همچنین، معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ارجاع کار خدمات مهندسی به 9 هزار پروژه ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی تهران صورت گرفته است.
رضا حیدریون ادامه داد: همچنین، از دی ماه سال 91، تاکنون، از عملیات گودبرداری 8 هزار ساختمان بازدید شده و هیچ موردی از ریزش آوار در این ساختمان‌ها گزارش نشده است.
وی همچنین با اعلام شروع عملیات بازرسی از سازه ساختمان‌های در دست احداث خاطرنشان کرد: در راستای کنترل کیفیت ساخت و سازها، از نیمه شهریور ماه نظارت بر عملیات جوش و اسکلت‌بندی ساختمان‌ها هم آغاز می‌شود و به این ترتیب، با الزام حضور ناظران در گودبرداری‌های شبانه میزان حضور مهندسان در پروژه‌‌های ساختمانی 60 درصد افزایش داشته است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت