تلفن سایت

رشد قيمت مسكن در بلندمدت

تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲

رشد قيمت مسكن در بلندمدت

وزير پيشنهادي راه‌وشهرسازي عصر ديروز در دفاع از برنامه‌هاي خود در صحن علني مجلس، در پاسخ به اظهارات يكي از نمايندگان مخالف كه گفته بود در زمان وزارت عباس آخوندي در دهه70، قيمت مسكن رشد حداقل 3برابري پيدا كرده بود، اعلام كرد: شما نمايندگان مجلس را به گزارش روز سه‌شنبه گذشته ارجاع مي‌دهم در اين گزارش مشخص است كه در سال‌هاي دهه70، منحني رشد قيمت مسكن در بلندمدت با منحني نرخ تورم منطبق بوده و رشد ناموزون در آن سال‌ها ديده نمي‌شود.
عباس آخوندي در بيان برنامه‌هاي خود به صراحت درباره سرنوشت مسكن‌مهر نيز سخن گفت: مسكن‌مهر براي سه دهك پايين‌ در آمدي بايد توليد شود. در دوره من اين طرح يك عنوان ديگري داشت و به مسكن‌اجتماعي معروف بود كه براي اولين‌بار مسكن‌ اجتماعي در زمان وزارت من، در دولت تعريف و در رديف‌بودجه، گنجانده شد. تا قبل از سال72 در هيچ‌كدام از دولت‌ها كوچك‌ترين توجهي به تامين مسكن اقشار كم‌درآمد نشد؛ چون فرض بر اين بود كه مردم بايد خودشان مسكن بسازند و دولت فقط بايد زمين توزيع كند. الان هم مسكن‌مهر مسكن همه ايران نيست و ما اقشار متوسط را هم داريم و كل موضوع فراتر از مسكن‌مهر است.
آخوندي سپس افزود: در حال حاضر مساله مهم در مسكن‌مهر تاسيسات زيربنايي است و بنابراين اصلي‌ترين ماموريت، كمك به تامين روبنايي و تاسيسات زيربنايي مسكن‌مهر از طريق تقويت شهرداري‌ها است.
قدرداني از نيكزاد
وزير پيشنهادي راه‌وشهرسازي ضمن اظهار تشكر ‌از علي نيكزاد بابت توليد اين حجم مسكن‌مهر گفت: بايد توجه شود كه ماموريت وزارت راه‌وشهرسازي فراتر از مسكن‌مهر است و بايد به ساير حوزه‌هاي مهم و زيرساختي بخش راه‌وشهرسازي به‌خصوص صنعت حمل‌ونقل نيز توجه شود.
آخوندي استفاده از مهندسان جوان در وزارتخانه، بازنگري در ماموريت‌هاي وزارتخانه و همچنين توسعه ناوگان هوايي و ريلي را از جمله برنامه‌هاي خود اعلام كرد و گفت: توجه به عدالت جغرافيايي، رعايت حقوق شهروندي، افزايش كارآيي، فراهم كردن بستر توليد ثروت و مقابله با فساد خط‌مشي و سرفصل برنامه‌هاي مدنظر اينجانب درنظر گرفته شده است.
نظر مخالف و موافق
بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است و دوره وزارت ايشان قيمت مسكن تا 300درصد افزايش پيدا كرد.
وی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامه‌ها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهم‌ترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود.
اما نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر داد.
سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر همراهی دولت و مجلس گفت: در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه‌تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه‌تمام وجود دارد و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به بیش از 200هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سهم راه 120هزار میلیارد تومان است و برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد است.
مهرداد بائوج لاهوتی یک عضو ديگر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشور ما سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد، در سال‌های 80 و 81، 86 و 91 که با بررسی می‌فهمیم که در کدام مقطع درصد افزایش آن بالاتر بوده که آن در سال 91 بوده است.جهت استحضار مخالف محترم می‌گویم که ایشان فرمودند مسکن مهر شش میلیون واحد مسکونی بود که من اصلاح می‌کنم که دو میلیون واحد بوده است و بقیه آن خودمالکی بوده است.
توجه به تاسيسات زيربنايي مسكن‌مهر
درباره تامين خدمات زيربنايي واحدهاي مسكوني‌مهر، مزيناني يك كارشناس مسكن گفت: اشكال بزرگي كه به مسكن‌مهر وارد است اجراي تاسيسات زيربنايي در زيرزمين است در حالي كه دولت مي‌توانست با توجه به واگذاري اجاره‌اي زمين‌هاي مسكن‌مهر، اين تاسيسات را در سطح معابر به جاي زيرمعابر اجرا كند كه در اين صورت هزينه آماده‌سازي زمين تاچند برابر كاهش پيدا مي‌كرد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت