تلفن سایت

رشد خانه های خالی در شهر تهران

تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۲

رشد خانه های خالی در شهر تهران

 

اعضای کمیسیون عمران مجلس با هشدار نسبت به بالا رفتن آمار خانه‌های خالی به دلیل رکود معاملات مسکن در چند ماه گذشته، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تنها راهکار ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن عنوان کردند و از بررسی قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر دادند.
رکود در بازار معاملات مسکن در چند ماه ابتدایی سال جاری تعادل در بخش عرضه و تقاضا بخش مسکن را بیش از گذشته ناهمگون کرده است به گونه‌ای که بسیاری از مالکان به جای عرضه ملک خود در بازار اجاره به خالی نگهداشتن واحد مسکونی خود برای چند ماه آینده تا ایجاد ثبات در بازار مسکن رغبت بیشتری نشان می‌دهند.
برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اثربخش بودن اخذ مالیات خانه‌های خالی برای ایجاد تعادل دوباره در بازار اجاره بها این مصوبه را مخالف مالکیت خصوصی افراد ندانستند و آن را مانعی بر سر راه ورود دلالان در این بازار مطرح کردند.
مالیات، راهکار خروج دلالان از بازار
عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به خروج دلالان از بازار مسکن با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی،  گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه هم عرضه مسکن را در کشور به ویژه تهران افزایش خواهد داد و هم می‌تواند این بازار را از دست محتکرین و دلالان خارج کند. محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه تهران با کمبود مسکن مواجه نیست، گفت: برخی افراد با خریداری و ساخت مسکن در تهران و خالی نگاه داشتن آن توانسته‌اند بازار مسکن را کنترل کرده و حتی بر روی قیمت اجاره بها نیز تاثیرگذار باشند.
نماینده مردم جهرم در مجلس، افزود: افرادی که به هر دلیلی از فروش و اجاره دادن ملک خود، خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند آن را خالی نگاه دارند باید مالیات آن‌ را نیز پرداخت کنند.
او اخذ مالیات از خانه‌های خالی را باعث کنترل بازار مسکن دانست و تصریح کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه هم عرضه مسکن را در کشور به ویژه تهران افزایش خواهد داد و هم می‌تواند این بازار را از دست محتکرین و دلالان خارج کند.
رضایی کوچی عنوان کرد: در حالی برخی خانه‌های تهران خالی از سکنه است که بسیاری از مردم برای اجاره یک ملک باید به بنگاه‌های مختلف املاک سر زده و باز دست خالی برگردند. این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار مسکن با یکدیگر تناسبی ندارند، تاکید کرد: به طور حتم اخذ مالیات از املاک خالی در تهران، عرضه و تقاضای مسکن در این شهر را به حالت تعادل بازگردانده و قیمت‌ها نیز با کاهش محسوسی روبه‌رو خواهند شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به طرح مسکن مهر، خاطر نشان کرد:

طرح مسکن مهر می‌توانست قیمت و بازار مسکن را کنترل کند، اما این پروژه به دلیل قرار گرفتن در حاشیه شهرها توفیقی نداشته است.
اخذ مالیات دخالت در مالکیت خصوصی ؟!
عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای کنترل بازار مسکن موقتی است، گفت:تصویب لایحه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان دخالت در مالکیت خصوصی افراد تلقی نمی‌شود، چراکه این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده که مالکینی که ملک خود را خالی نگاه دارند باید مالیات سنگینی پرداخت کنند.
محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه قانون مالیات در کشور به درستی اجرا نشده است، گفت: متاسفانه برخی افراد متمول و صاحب ثروت و نفوذ از پرداخت مالیات طفره می‌روند در حالی که مالیات کارمندان و اقشار ضعیف جامعه به راحتی دریافت می‌شود.
نماینده مردم ساری در مجلس، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را مقطعی و موقتی دانست و افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه امری مطلوب به نظر می‌رسد، اما باید اذعان کرد با توجه به ایرادات اساسی نظام جامع مالیاتی کشور، اخذ مالیات از املاک خالی موقتی و مقطعی خواهد بود.
او تصریح کرد: در شرایطی که نظام پرداخت مالیات در کشور از ضعف‌های فراوانی رنج می‌برد برخی افراد از این موضوع استفاده کرده و با خالی نگاه داشتن ملک خود و احتکار آن توانسته‌اند یک شبه سودهای کلانی به جیب بزنند.
دامادی با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به طور حتم باعث افزایش عرضه مسکن خواهد شد، اظهار کرد: قانون اخذ مالیات از املاک خالی از سکنه، هرچند تاثیر موقتی بر بازار مسکن خواهد داشت، اما این موضوع می‌تواند به تشدید عرضه مسکن در کشور کمک کرده و بازار اجاره بها را کنترل کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس، تاکید کرد: تصویب لایحه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان دخالت در مالکیت خصوصی افراد تلقی نمی‌شود، چراکه این موضوع در تمام دنیا پذیرفته شده که مالکینی که ملک خود را خالی نگاه دارند باید مالیات سنگینی پرداخت کنند.
اخذ مالیات، راهکار ساماندهی بازار اجاره
کمال علیپور عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به افزایش عرضه مسکن با تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی باعث رونق عرضه مسکن در کشور خواهد شد و راهکاری مفید و موثر در جهت کنترل بازار مسکن و اجاره بها تلقی می‌شود. کمال علیپور با اشاره به وجود خانه‌های خالی در تهران گفت: کلان شهر تهران از نظر ساخت و ساز مسکن با مشکلی مواجه نیست، اما برخی صاحبان املاک با نگاه‌داری ملک خود و عدم فروش آن، درصدد دستیابی به سودهای کلان اقتصادی هستند.
نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس افزود: یکی از راهکارهای مقابله با احتکار کنندگان مسکن، اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه است، بنابراین مجلس می‌تواند با تصویب این قانون، فروش املاک خالی را در کلان‌شهرها افزایش دهد.
او تصویب قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را باعث افزایش عرضه مسکن در تهران دانست و تصریح کرد: اخذ مالیات از املاک خالی باعث رونق عرضه مسکن در کشور خواهد شد و راهکاری مفید و موثر در جهت کنترل بازار مسکن و اجاره بها تلقی می‌شود.
علیپور با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هیچ عنوان دخالت در مالکیت افراد محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: افرادی که از قدرت و توان اقتصادی بالایی برخوردارند و صاحب املاک متعددی در کلان شهری همچون تهران هستند و از فروش یا اجاره دادن آن خودداری می‌کنند، طبق قانون باید وجهی را بابت مالیات به دولت پرداخت کنند و این موضوع به هیچ عنوان دخالت در مالکیت افراد محسوب نمی‌شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت