تلفن سایت

قیمت نهایی مسکن مهر

تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۲

قیمت نهایی مسکن مهر

آخرين سري ساخت مسكن‌مهر كه تابستان سال گذشته با ظرفيت 80 هزار واحد مسكوني در شهر جديد پرديس آغاز شد به دليل همزماني عمليات احداث با تورم فزاينده در بازار مصالح‌ساختماني و جهش‌هاي پي‌در‌پي نرخ دلار، تاكنون در دو مرحله مشمول افزايش قيمت شده، طوري كه قيمت جديد و همچنين زمان تحويل واحدها هفته گذشته توسط مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي نهايي شد.
مساحت واحدها در اين پروژه چون مختص متقاضيان شهر تهران در حال ساخت است، بزرگ‌متراژ ديده شده و حداقل 30 مترمربع از ميانگين واحدهاي ساخته‌شده در پرند و ساير شهرهاي كشور بزرگ‌تر است كه همين اختلاف مساحت، قيمت‌نسبي آخرين مسكن‌مهر را براي پيش‌خريداران بيشتر كرده است. مدير عامل شهر جديد پرديس  جزئيات مربوط به آخرين تصميم‌گيري دولت براي پروژه 80 هزار واحدي مسكن‌مهر را اعلام كرد و از آستانه نهايي‌شدن افزايش وام اين واحدها به 30ميليون تومان خبر داد.
مهدي هدايت با تاكيد براينكه دولت هيچ‌چاره‌اي براي جبران تورم هزينه‌هاي ساخت‌وساز از طريق افزايش قيمت نداشت، تصريح كرد: هر روز تاخير در تعيين‌تكليف قيمت تمام‌شده با پيمانكار، كار تحويل واحدها را حداقل يك‌ماه به عقب مي‌انداخت كه هزينه اجاره‌نشين‌هاي تهراني با اين تاخير به مراتب بيشتر از افزايش قيمت مسكن‌مهر خواهد بود. متن گفت‌وگو با مهدي هدايت مديرعامل شهر جديد پرديس را در زير بخوانيد:
دقيقا يكسال از شروع به ساخت پروژه 80 هزار واحدي مسكن‌مهر پرديس مي‌گذرد و قرار بود حداكثر ظرف 18 تا 24ماه كل واحدها به اتمام برسد. آيا اين زمانبندي كه خودتان آن را تعريف و اعلام عمومي كرديد، رعايت شده است؟
عمر اين پروژه هنوز به يكسال نرسيده است. ما ساخت 80 هزار واحد را عملا از مهرماه شروع كرديم و پيمانكاران ساختماني تا قبل از آن درگير آماده‌سازي زمين بودند و تازه فقط بخشي از پيمانكارها از مهرماه موفق به احداث واحدها شدند. چون وضعيت توپوگرافي خاص منطقه پرديس به نحوي است كه در اين پروژه پيمانكار بايد چيزي در حدود 10 متر عمقي سنگ‌برداري انجام مي‌داد تا زمين را براي ساخت آماده‌سازي كند. ما الان در دو فاز از سه فاز اين پروژه يعني در «دره‌بهشت» و «كوزو» زمين‌هايي داريم كه هنوز عمليات آماده‌سازي آنها به اتمام نرسيده اما مثلا در مجاور همين زمين‌ها، يك پيمانكار جلوتر است و ساخت‌وساز را به مرحله نازك‌كاري رسانده است.
در فاز كوزو چون شركت سازنده مديريت قوي و تجهيزات زيادي دارد، توانسته تا امروز نزديك به 20 هزار واحد را به مرحله اتمام اسكلت و سقف برساند كه اين يك ركورد در كشور محسوب مي‌شود.
پيش‌بيني ما هم اين است كه شركت كوزو بتواند سري اول واحدها را مهرماه تحويل بدهد و اين روند تا خرداد93 ادامه پيدا كند. در پروژه دره‌بهشت هم دليل اينكه نتوانستيم به لحاظ برنامه زمان‌بندي بهتر عمل كنيم، حجم عمليات سنگ‌برداري و خاك‌برداري بود. در پرند يك پيمانكار براي آماده‌سازي زمين حداكثر 20 روز زمان نياز دارد اما در پرديس به دليل سختي زمين حداقل 3 ماه زمان لازم است.
در اين پروژه 80 هزار واحدي در كل بيش از 50 ميليون مترمربع عمليات خاكي انجام شده و سنگ‌وخاك از زمين برداشته و جابه‌جا شده است و 1400 دستگاه انواع ماشين‌آلات سنگين حمل خاك مشغول به كار بودند كه اينها سنگيني حجم آماده‌سازي زمين را نشان مي‌دهد.
يك كار استثنايي كه در اين پروژه‌ها بايد انجام مي‌گرفت تعيين تكليف مسيرهاي دسترسي و خدمات زيربنايي و روبنايي بود. خوشبختانه الان مسيرهاي دسترسي تا 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند و همگي تا 15 روز آينده آماده افتتاح خواهند بود و اين مسيرها زودتر از واحدهاي مسكوني آماده مي‌شوند. اتفاقي كه در دو سه ماه گذشته دومرتبه در اين پروژه افتاد، افزايش پيش‌بيني نشده قيمت واحدها بود كه باتوجه به قيمتي كه سال گذشته در شروع اسم‌نويسي در فرم‌‌هاي ثبت‌نام به مردم اعلام كرده‌ بوديد، براي متقاضيان هضم‌شدني نيست. چرا روز اول فكر تورم و ساير هزينه‌ها را نكرديد تا متقاضيان با مقايسه قيمت نهايي و توان مالي‌ خود، نسبت به ورود به اين پروژه تصميم بگيرند؟
اولين مرتبه افزايش قيمت مسكن‌مهر، سراسري بود و با مصوبه وزير راه‌وشهرسازي در زمستان سال91 به دليل افزايش دوبرابري قيمت برخي مصالح‌ پرمصرف ساختماني اعمال و ابلاغ شد. با اين مصوبه، قيمت ساخت واحدهاي پرديس از مترمربعي 300 هزار به 340 هزار تومان تغيير كرد.دومين مرتبه هم همين اواخر اتفاق افتاد كه علت اين بار هم كاملا مشخص و قطعا به نفع خود پيش‌خريداران خواهد بود. ما با تجربه‌اي كه در پرند شاهد آن بوديم و مي‌ديديم كه صدها مسكن‌مهر ماه‌ها است آماده تحويل شده اما چون خدمات زيربنايي براي آنها وصل نشده، امكان تحويل را ندارند، تصميم گرفتيم حين ساخت‌ واحدها، خدمات را ايجاد كنيم. اين افزايش دومين‌بار قيمت كه بين 3 تا 4 ميليون تومان است به خاطر تامين به موقع خدمات زيربنايي بوده است. وزارت راه‌وشهرسازي مسووليت تامين خدمات زيربنايي واحدهاي پرديس را به صورت مستقيم برعهده گرفته و به همين خاطر تصميم گرفت با تامين‌مالي سريع، اين خدمات را برقرار كند. ما فكر مي‌كرديم كه بتوانيم با وزارت نيرو به تفاهم برسيم كه بتوانند برحسب وظيفه ذاتي خودشان، اين كار را انجام دهند اما در اين مقطع وزارت نيرو با كمبود منابع روبه‌رو شد و اعلام كرد اگر قرار باشد اين وزارتخانه خدمات را تامين كند شايد تا 4 سال آينده هم خدمات زيربنايي به 80 هزار واحد جديد پرديس نرسد. مجبور شديم خودمان وارد بحث شويم. واقعيت اين است كه ما اصلا نمي‌خواستيم تا اين حد وارد كار اجراي خدمات شويم اما به هرحال نگراني از نداشتن آب و برق و فاضلاب اين واحدها تا سال94 باعث شد به اجبار ورود كنيم.از طرفي هزينه اجاره‌نشيني پيش‌خريداران در طول 4 سال قطعا بيشتر از افزايش 3 ميليون توماني قيمت اين واحدها است؛ بنابراين براي مردم هم به صرفه است كه با كمي افزايش قيمت، سريع‌تر واحدها را تحويل بگيرند و از هزينه‌هاي سالانه حداقل 10 ميليون توماني اجاره‌نشيني در تهران خلاص شوند.البته براي پرداخت اين 3 ميليون تومان، حداقل 8 ماه مهلت زماني براي پيش‌خريداران در نظر گرفته ايم.
واحدها از كي تحويل مي‌شود؟
از مهرماه تحويل تدريجي واحدها آغاز مي‌شود و در زون‌هايي كه براي افتتا‌ح‌ تعيين شده، تامين خدمات زيربنايي در اولويت قرار گرفته تا هنگام افتتاح، همه امكانات سكونتي فراهم باشد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت