تلفن سایت

قیمت مسکن در دولت جدید

تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۲

قیمت مسکن در دولت جدید

قيمت مسكن در دولت جديد چگونه شكل خواهد گرفت؟ آيا روند صعودي دو سال اخير همچنان ادامه خواهد يافت؟ در پي افزايش قيمت‌هاي ناگهاني و باورنكردني سال گذشته، برخي افراد منتظر بودند كه ماجراي تركيدن حباب مسكن در سال 87،  بار ديگر تكرار شود، ولي حداقل تاكنون كه اين اتفاق نيفتاده‌ است. 

در سال 87 قيمت مسكن با كاهش قابل ملاحظه‌اي همراه بود و از  لحاظ سقوط قيمت مسكن، ركوردي بر جاي ماند كه قبل از آن سابقه نداشت و بعد از آن نيز تكرار نشد. اما چرا اتفاق سال 87 تكرار نشده‌ است؟ يا به عبارت ديگر در سال 87 چه اتفاقي روي داد كه حباب مسكن تركيد؟ 

ابتدا بايد دقت كنيم كه چرا اصولا در سال 86 قيمت‌هاي مسكن افزايش ناگهاني پيدا كرده بود؟ چون نقدينگي در جامعه به دليل وام‌ طرح‌هاي زودبازده بسيار افرايش يافته بود و اين نقدينگي نيز راهي بازار مسكن شده‌ بود؛ اما چرا حباب در سال 87 تركيد؟ مهم‌ترين اتفاق عبارت بود از روي كار آمدن آقاي مظاهري به عنوان رييس بانك مركزي و متعاقب آن قفل‌هاي معروفي كه ايشان به خزانه بانك مركزي زد و باعث مهار انتظارات تورمي در اقتصاد شد. 

اما در دو سال اخير چرا قيمت مسكن نجومي شده‌ است؟ به دليل افزايش نقدينگي شديد حاصل از اقداماتي چون هدفمندي، ‌اعتبارات مسكن مهر و ساير اقدامات مشابه. طرح مسكن مهر نشان داد قيمت مسكن را با سياست‌هاي طرف‌عرضه نمي‌توان كنترل كرد و بايد بر سمت تقاضا يا به عبارت ديگر كنترل نقدينگي تمركز كرد.

آيا اميدي به كاهش قيمت مسكن وجود دارد؟ با ادامه اين وضعيت، خير!  در وضعيت فعلي، نقدينگي به صورت مداوم در حال پمپاژ و نه تزريق به اقتصاد است و انتظارات تورمي را افزايش مي‌دهد و مسكن به عنوان راهكاري براي حفظ ارزش سرمايه افراد تلقي مي‌شود. 

راه چيست؟ انتصاب يك شخص متخصص در اقتصاد،‌ مقتدر، مستقل و به نوعي بي‌رحم به عنوان رييس بانك مركزي كه به شدت جلوي افزايش نقدينگي را بگيرد و در عين حال راهكارهايي براي هدايت و مديريت نقدينگي موجود در اقتصاد داشته باشد. اين فرد بايد به لحاظ شخصيتي آن‌قدر قوي باشد كه جلوي هرگونه درخواست و دستوري كه نقدينگي را افزايش مي‌دهد، ايستادگي كند؛ حتي اگر اين دستور از سوي شخص رييس‌جمهور باشد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت