تلفن سایت

حذف موتورخانه به بهانه تامین پارکینگ

تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۲

حذف موتورخانه به بهانه تامین پارکینگ

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از برخی سازندگان واحدهای مسکونی در پایتخت که برای کاهش هزینه‌های ساخت اقدام به حذف سیستم موتورخانه مرکزی می‌کنند، گفت: برخی سازندگان با حذف سیستم موتورخانه مرکزی، از این فضا براي كسب سود بيشتر استفاده مي‌كنند و با تبديل فضاي موتورخانه به پاركينگ اضافي، ساكنان اين ساختمان‌ها را به مشكلاتي دچار مي‌سازند.

علی فرجزاده‌ها خاطرنشان کرد: هر چند با استناد به مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، استفاده از دو سیستم تهویه مطبوع از طریق موتورخانه مرکزی یا پکیج با رعایت الزامات مربوط به آن بلامانع است، اما در حال حاضر به دو دلیل عمده استفاده بی‌رویه از پکیج در میان سازنده‌ها باب شده است. وی ادامه داد: علاوه بر سودجویی برخی سازنده‌ها در حذف عمدي سيستم موتورخانه، نبود فرهنگ زندگی گروهی و اختلافاتی که در نتیجه اشتراک تمام واحدهای یک مجتمع مسکونی در هزینه‌ها و مسوولیت‌های سیستم موتورخانه مرکزی به وجود می‌آید باعث شده مالکان هم به استفاده از این سیستم‌ها روی بیاورند. فرجزاده‌ها با تاکید براینکه به طور کلی، به لحاظ فنی استفاده از سیستم‌های موتورخانه ای مرکزی به طور قطع بهتر از سیستم‌های تهویه مطبوع تکی یا همان پکیج است، تصریح کرد: جابه‌جایی حرارتی در سیستم‌های موتورخانه مرکزی به لحاظ اینکه در پایین ترین قسمت قرار می‌گیرد و حرارت به صورت یکسان و یکنواخت توزیع می‌شود به مراتب بهتر از سیستم‌های انفرادي همچون پكيج است. وی ادامه داد: در صورتی که طراحی و محاسبات فنی سیستم‌های موتورخانه‌ای به خوبی انجام و اجرا شود از نظر کیفیت حرارتی، این سیستم‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سیستم‌های حرارتی پکیج نیستند.

آنچه اين روزها حذف عمدي موتورخانه مركزي از سيستم گرمايشي ساختمان‌هاي مسكوني را تشديد كرده است راه فراري است كه برخي بسازوبفروش‌ها براي دورزدن مقررات اجباري «تامين‌پاركينگ» براي خود ايجاد كرده‌اند. شهرداري از دو سال پيش، صدور پروانه ساخت براي واحدهاي مسكوني را متناسب با تعداد پاركينگ قابل تامين در زمين محل ساخت، مشروط كرده است به اين معني كه به همان نسبت كه مساحت زمين، كشش تامين تعداد مشخصي پاركينگ را داشته باشد، به همان تعداد هم اجازه ساخت واحد داده خواهد شد.

با اين مقررات، بسازوبفروشي كه در زمين محل ساخت خود فقط قابليت تامين مثلا 4 پاركينگ را دارد اما ميل به ساخت مثلا 6 يا 8 واحد را دارد، سعي مي‌كند با حذف برخي تاسيسات و تجهيزات در طبقه همكف يا زيرزمين، فضاي آزاد شده را به پاركينگ تبديل كند تا از اين طريق بتواند بيش از اندازه، تراكم در زمين ايجاد كند. هزينه اجراي سيستم پكيج تقريبا مشابه سيستم موتورخانه مركزي است با اين تفاوت كه سازنده‌ها معمولا خريد سيستم اول را به گردن خريداران واحدهاي مسكوني محول مي‌كنند، اما براي سيستم دوم مجبور به خريد و اجرا قبل از تكميل و فروش ساختمان هستند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت