مزایای بتن برای پوشش معابر به جای آسفالت
استفاده از كفپوشهاي بتني در روسازيهاي شهري بهرغم زيبايي، دوام و سازگاري اين محصول با محيط زيست نسبت به آسفالت، كمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است.
شهريار ظهوري با بيان اين مطلب گفت: روسازي آسفالتي از توليد تا اجرا تماما به صورت مكانيزه بوده و اين سبب صرف زمان كمتر خواهد بود؛
اما در بحث كفپوشهاي بتني در كشور ما تا چند سال گذشته تمام مراحل ساخت، حمل و نصب به صورت دستي انجام ميشد.غير مكانيزه بودن نصب، سبب صرف زمان ميشود كه اين خود يك معضل در بحث روسازي بتني در كشور ما محسوب ميشود.روند شكوفايي فرآيند توليد هر محصول، صنعتي شدن آن است با مكانيزه شدن توليد قطعات بتني و حمل آن، اين روند در مسير پيشرفت ميباشد و انشا ا... به زودي شاهد صنعتي شدن روند نصب قطعات بتني نيز هستيم و با اين كار شاهد تحولي عظيم در روسازي شهري خواهيم بود. مثلا روسازي آسفالتي يك معبر درجه 2 حدود يك روز زمان لازم خواهد داشت، اما روسازي بتني غيرمكانيزه اين معبر حدود 15 روز زمان ميبرد لذا مكانيزه كردن نصب، زمان اجرا را كوتاه خواهد كرد.یكي از مزاياي استفاده از بتن عمر مفيد اين محصول است كه تقريبا سه برابر آسفالت دوام دارد عمر مفيد آسفالت در صورت استفاده از مواد با كيفيت 5 تا 10 سال است كه به دليل استفاده از مواد نامرغوب شاهد اين هستيم كه سالانه نياز به ترميم يا بازسازي دارند ودر مورد بتن اين زمان تا سه برابر قابل افزايش است. قيمت مناسب بتن نسبت به آسفالت ميتواند از ديگر مزاياي اين ماده باشد. همچنين يكي از نكاتي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، بحث زيست محيطي و آثار مخرب آن است. از آن جا كه عمده مواد بتن از زمين گرفته ميشود، آلودگي زيست محيطي بسيار كمتري نسبت به آسفالت در پي خواهد داشت.براي ايجاد رقابت در روسازي بتني، فرآيند توليد، حمل و نصب قطعات بايد صنعتي شود. روسازي خيابانها به دو طريق آسفالت و بتن صورت ميگيرد كه آسفالت همواره به دليل سرعت اجرا مدنظر پيمانكاران بوده، اما با صنعتي شدن فرآيند توليد، حمل و نصب كفپوشهاي بتني به نظر ميرسد به زودي اين تابو شكسته شود.