تلفن سایت

اختلاف اجاره بها و شرایط اقتصادی مستاجران

تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲

 این روزها قشر متوسط جامعه با میانگین درآمد ماهانه یک میلیون تومان، اظهار می‌کنند برای اجاره یک واحد متراژ کوچک در مرکز تهران از لحاظ تامین بودجه برای ودیعه و از طرف دیگر برای پرداخت اجاره ماهانه جدا از مخارج دیگر که جزو مایحتاج زندگی محسوب می‌شوند، با شرایط دشواری رو به رو شده است و این مساله باعث شده تا این دسته از مستاجران در بازار مسکن که تعدادشان هم کم نیست سال به سال به واحدهای کوچک تر و محله‌های پایین تر نقل مکان کنند.

 

مدیر سابق پروژه کد رهگیری با اشاره به این مطلب درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به‌خصوص اوضاع و احوال بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران گفت: در حال حاضر بازار اجاره مسکن به اصطلاح «لجام گسیخته» است و به غیر از دولت هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند در جهت تصحیح وضعیت فعلی قدمی بردارد.
محمدرضا اعوانی در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیم گیری و عملکرد وزارت مسکن تاثیر بر بازار مسکن خواهد داشت، در صورتی که بسیاری از متقاضیان مسکن اتحادیه املاک را مسبب این افسار گسیختگی بازار مسکن می‌دانند.
وی تاکید کرد: متقاضیان در بازار مسکن آگاه باشند که شغل اتحادیه املاک کشور یک نوع تجارت است همچون مغازه‌داری که محصولات را بر اساس نرخ تعیین شده کارخانه به متقاضیان عرضه می‌کند.
این کارشناس حوزه مسکن در رابطه با نحوه محاسبه نرخ‌های اجاره در بازار مسکن عنوان کرد: خیال مستاجران راحت باشد که این روزها نرخ‌های اجاره طبق فرمول یا معیار مشخصی تعیین نمی‌شود، بلکه هر شخصی (مالک) هر چقدر قدرتش برسد اجاره بهای واحدش را محاسبه می‌کند. وضعیت فعلی بازار اجاره مسکن از نظر ما کارشناسان اکنون این چنین است.
مدیر سابق پروژه کدرهگیری همچنین حال و روز نامناسب فعلی بازار اجاره مسکن را از چشم دولت می‌بیند؛ چراکه وی معتقد است اشتباهات بزرگی در قالب اجرای مسکن مهر مرتکب شد كه باعث تب قیمت‌ها شد.
محمدرضا اعوانی به مساله دو دهک ضعیف جامعه و موقعیت قرارگیری و بودجه هزینه شده برای پروژه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: اشتباه این بود که بودجه (تسهیلات بانکی) عظیمی صرف ساخت مسکن مهر نه تنها برای 3 دهک جامعه بلکه در مناطق اطراف تهران شد. در حالی که این بودجه با درایت بیشتر باید صرف ساخت مسکن مهر برای دهک‌های بیشتر و در بافت‌های مختلف حتی در داخل تهران می‌شد.
وی تصریح کرد: با این اقدام دولت بخش قابل‌توجهی از تسهیلات بانکی در دو شهر پرند و پردیس سرمایه‌گذاری شد که با جرات باید اعلام کرد نزدیک به 90 درصد این واحدها همچنان بدون متقاضی، خالی است.
این کارشناس مسکن افزود: اجرای پروژه مسکن در چند سال گذشته باعث شد تا مستاجران در بازار اجاره مسکن با دشواری گرانی رو به رو شوند و از طرف دیگر مالکان به خود این اجازه را بدهند که نحوه تعیین نرخ اجاره را به دلخواه محاسبه کنند و در نهایت اجاره بها امروز سرسام آور شود.
وی خاطرنشان کرد: باید امیدوار بود که در کابینه بعد افرادی که از تجربه و علم کافی برخوردار هستند پیگیری‌های لازم را برای این وضعیت نابسامان انجام دهند.

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت