تلفن سایت

ساخت مسكن مشمول «عوارض متفرقه»

تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۲

ساخت مسكن مشمول «عوارض متفرقه»
در برخی مناطق تهران به جاي عوارض تراكم، مبالغ سنگين تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» دريافت می شود

در برخي مناطق شهر تهران كه در محدوده «بافت‌فرسوده» قرار گرفته و طبق قانون مصوب شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور – كميسيون ماده 5- شهرداري موظف است 100 درصد هزينه‌هاي مربوط به عوارض ساخت و تراكم را در اين مناطق به سازنده ساختمان مسكوني «تخفيف» بدهد، اخيرا مبالغي سنگين تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» از انبوه‌سازان دريافت مي‌شود.
سرمايه‌گذاران ساختماني اين مناطق ضمن ارائه اسناد و مدارك محاسبه‌شده توسط شهرداري‌تهران، اعلام كردند: در جدول هزينه‌اي درج‌شده در پروانه‌ ساختماني پروژه‌هاي ما، اگر‌چه كل مبلغ عوارض و تراكم مشمول تخفيف كامل شده است، اما رديف جديدي تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» به اين جدول اضافه شده كه مبلغ ريالي آن بين 2 تا 5 برابر مبلغ تخفيف داده شده است!
اين در حالي است كه مديران مناطق شهرداري‌تهران درباره علت ورود اين عوارض جديد به متن برخي پروانه‌‌هاي ساختماني، توضيح قابل‌ دفاعي ندارند كه به عوامل ساخت‌وساز ارائه كنند.
يك نمونه پروانه‌ساختماني صادرشده توسط يكي از شهرداري‌هاي مناطق حاكي است: براي احداث يك ساختمان مسكوني 8 واحدي در محدوده بافت‌‌فرسوده، در ازاي تخفيف 100درصدي براي 2 ميليون تومان عوارض‌تراكم، رقمي معادل 55 ميليون تومان بابت «عوارض‌متفرقه» بابت هزينه صدور پروانه‌ساخت از سوي شهرداري مطالبه شده است.
در نمونه‌اي ديگر براي احداث يك ساختمان مسكوني 14 واحدي در بافت‌فرسوده شهر تهران، اگر چه شهرداري عوارض ساخت و تراكم را 86 ميليون تومان تعيين كرده و كل آن را به سازنده تخفيف داده است، اما 177 ميليون تومان بابت «عوارض‌متفرقه»، از سازنده براي صدور پروانه طلب كرده است.
آنچه باعث ابهام سازنده‌ها در مواجهه با اين عوارض سنگين، شده و شك‌وشبهه‌هايي نسبت به قانوني‌ يا غيرقانوني بودن آن ايجاد كرده است، جاي خالي اين عوارض در قوانين و مقررات شهرداري است.
در جدول منابع و درآمدهاي مصوب بودجه‌شهرداري تهران در قسمت درآمدهاي حاصل از ساخت‌وساز، هيچ رديف يا تبصره‌اي تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» وجود ندارد.
همچنين مطابق آنچه سازمان نوسازي شهر تهران با استناد به مصوبات دولت و شوراي‌شهر تهران اعلام كرده است: احداث واحد‌هاي مسكوني در محدوده بافت‌فرسوده تهران از معافيت كامل در پرداخت هزينه عوارض ساخت برخوردار هستند. از سوي ديگر در متن طرح تفصيلي جديد تهران به صراحت قيد شده است كه هر نوع تغيير در نحوه محاسبه عوارض ساخت در بافت‌فرسوده بايد به تاييد شوراي‌شهر برسد.
روز گذشته ماجراي دريافت «عوارض‌متفرقه» از ساخت‌وسازهاي مسكوني در تهران را از اعضاي شوراي‌شهر تهران پيگيري كرد، اما اعضا از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كردند و با واكنش تند نسبت به مداركي كه سازنده‌ها درباره اين عوارض جديد ارائه كردند، خواستار پاسخگويي مديران شهرداري بابت علت اخذ چنين عوارضي شدند.
روز گذشته درباره این ماجرا، اعضای شورای شهر تهران در تذکری کتبی نسبت به دریافت عوارض متفرقه از متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده هشدار دادند.
این اعضا در نامه خود از شهرداری تهران خواسته‌اند تا توضیحات خود را درباره علت دریافت این نوع عوارض در مهلت مقرر - هفته‌آینده - ارائه دهد؛ در غیر این صورت ماجرای دریافت عوارض متفرقه به صورت ویژه در صحن علنی جلسه هفته آینده شورای شهر بررسی خواهد شد. «عوارض متفرقه» عنوان جدید راه‌یافته به ردیف عوارض پرداختی متقاضیان نوسازی بافت فرسوده در چند ماه اخیر بوده است. این در حالی است که طبق مصوبه شورای شهر تهران به منظور تشویق ساکنان بافت فرسوده به نوسازی واحدهای مسکونی، تمامی متقاضیان احیا و نوسازی مشمول دریافت تخفیف 100 درصدی عوارض و تراکم شده اند.
در چند ماه پایانی سال 91 برخی از متقاضیان صدور مجوز نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده با وجود تخفیف 100 درصدی عوارض در این محدوده، از سوی شهرداری تهران مکلف به پرداخت عوارضی تحت عنوان «عوارض متفرقه» شده‌اند که بعضا از مبلغ تعیین شده به عنوان عوارض بخشوده شده مازاد تراکم نیز بیشتر بوده است.
اگرچه مدیران شهری دریافت عوارض «متفرقه» را رد می‌کنند؛ اما اعضای شورای شهر تهران به دلیل برخی گزارش‌های مردمی آن را غیرقانونی خوانده‌اند.
دریافت «عوارض متفرقه» غیرقانونی است
سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به دریافت عوارض ساخت در قالب «عوارض متفرقه» در بافت فرسوده گفت: اگر چه شخصا اطلاع دقیقی از دریافت این نوع عوارض در بافت فرسوده ندارم، اما به طور حتم دریافت عوارض تحت هر عنوانی در بافت فرسوده غیرقانونی است.
خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: ممکن است در مناطق دیگر، جمع چندین عوارض را تحت عنوان ردیف عوارض متفرقه محاسبه و از مالک دریافت کنند؛ اما در محدوده بافت فرسوده دریافت عوارض تحت هر عنوانی غیر قانونی قلمداد می‌شود.
دانشجو تصریح کرد: در صورتی که افراد متقاضی نوسازی در بافت فرسوده با چنین موردی در جدول پرداختی‌های خود به شهرداری، رو به رو می‌شوند، می‌توانند به صورت موردی به شورای شهر مراجعه کنند تا پیگیری کنیم.
تذکر کتبی را پیگیری می‌کنیم
حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران نیز در این باره اظهار کرد: مواردی در ارتباط با دریافت «عوارض متفرقه» مشاهده شده است و در پیگیری همین مورد نیز به صورت کتبی تذکری به شهرداری ارسال کرده‌ایم که در صورت ارائه نشدن توضیح این موضوع در صحن علنی شورای شهر آن را پیگیری می‌کنیم.
برخی از اعضای شورای شهر احتمال می‌دهند دریافت این نوع عوارض به دلیل تخلف احتمالی سازنده در تراکم اضافی یا سطح اشغال باشد که به صورت غیرقانونی از متقاضی دریافت می‌شود؛ اما هنوز به صورت روشن علت آن مشخص نیست.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت