تلفن سایت

فشار به انبوه سازان جهت تحویل مسکن مهر قبل از رفتن دولت دهم

تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۱

فشار به انبوه سازان جهت تحویل مسکن مهر قبل از رفتن دولت دهم
وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد آنچه را كه اوايل امسال در حاشيه شرقي تهران براي خانه‌دار كردن اجاره‌نشين‌هاي تهراني شروع به ساخت كرده حداكثر تا تابستان سال آينده بسازد و واگذار كند. در اين باره معاون ارشد وزير راه و شهرسازي از تدابير ويژه براي برخورد با كم‌كاري پيمانكاران مسكن مهر خبر داده و گفته است: هر پيمانكار به ازاي هر روز تاخير و فاصله‌گرفتن از حدنصاب پيشرفت‌فيزيكي، 5 ميليون تومان جريمه مي‌شود و تا زمان جبران عقب‌ماندگي حجم كار، اين مبلغ به‌صورت روزانه محاسبه و از ارزش قرارداد او كسر خواهد شد.

معاون ارشد نيكزاد جزئيات يك تصميم‌تازه ساختمانی را اعلام كرد
«جريمه» كمرشكن در مسكن‌مهر
جلسه تصميم گيری برای پروژه های 99 ساله- پرديس
 5 ميليون تومان بابت هر روز تاخير در حدنصاب پيشرفت‌فيزيكي، به حساب انبوه‌سازان نوشته مي‌شود
 وداع اجباری با «كم‌كاری» در پروژه‌های 99ساله
وزارت راه‌وشهرسازي پررنگ‌ترين خط‌قرمز خود در پروژه‌هاي 99ساله سراسر كشور را حول محور «تحويل همه واحدهاي مسكوني‌مهر مرتبط با بازار مسكن تهران» تعيين كرده و از اين هفته براي انبوه‌سازان مسوول ساخت اين واحدها جريمه سنگين غيرقابل‌ جبران در نظر گرفته است.
معاون ارشد علي نيكزاد كه گفته مي‌شود مسووليت راهبري طرح‌هاي بزرگ و ملي حساس در وزارت راه‌وشهرسازي - همچون مسكن‌مهر، مسكن‌ويژه و سرمايه‌‌گذاري‌هاي خارجي- را برعهده دارد، هم‌اكنون مديريت ساخت‌وسازهاي مخصوص متقاضيان شهر تهران را برعهده گرفته و شخصاً هر هفته ميزان تحقق تعهد انبوه‌سازان مسكن‌مهر را كنترل مي‌كند.
هر چند در شهر جديد پرند به‌رغم گذشت بيش‌از سه‌سال از شروع‌به‌كار ساخت مسكن‌مهر، تاكنون كمتر از 20 درصد كل واحدها تحويل شده و اميد زيادي به تحويل مابقي در ماه‌هاي آتي وجود ندارد، اما در شهر جديد پرديس كه هنوز عمر مسكن‌مهر در آن يكساله نشده، تصميم بر اين است كل واحدها در مرداد92 يعني در حداكثر 18ماه از زمان شروع ساخت، به پيش‌ خريداران واگذار شود.
اوايل امسال در پرديس، منطقه‌اي كه اجاره‌نشين‌هاي تهران صاحب‌خانه شدن در آنجا را نسبت به ساير نقاط اقماري تهران ترجيح مي‌دهد، ساخت 80 هزار واحد مسكوني‌مهر آغاز شد و در اين پروژه چكيده موفق‌ترين تجربيات 5سال اجراي مسكن‌مهر در سراسر كشور، به كار گرفته شده است.
علي لطفي‌زاده معاون ارشد وزارت راه‌وشهرسازي هر سه‌شنبه از كارگاه‌هاي ساخت مسكن‌ مهر در شهر جديد پرديس بازديد مي‌كند و با حساب‌كشي از كارگاه‌ها بابت ميزان درصد پيشرفت‌فيزيكي، مي‌خواهد مانع بخور و بخواب احتمالي پيمانكاران شود.
واقعيت تلخي كه در كارنامه مسكن‌مهر برخي شهرها به ثبت رسيده، سو‌ءاستفاده سازنده‌ها از نرمش دولت در برخورد با كم‌كاري‌ آنها است. در اين شهرها ظاهر ساخت‌وسازها طبيعي به نظر مي‌رسد، اما در واقع، سازنده‌ها از ادامه كار انصراف داده‌اند و دولت را مقابل پيش‌خريداران تنها گذاشته‌اند.
اكنون براي جلوگيري از سرايت اين رفتار پيمانكاران به كارگاه‌هاي مسكن‌مهر شهر جديد پرديس، جريمه مالي كمرشكن تعريف شده است.
علي لطفي‌زاده در اين باره گفت: در پروژه 80 هزار واحدي مسكن‌مهر پرديس كه عصاره مسكن‌مهر كل كشور محسوب مي‌شود و در سال آخر فعاليت اين دولت تعريف شده و قرار است در پايان همين دوره نيز تحويل متقاضيان شود، از شيوه تازه‌اي براي مراقبت از پيمانكاران استفاده مي‌شود.
در اين شيوه قرار است هر پيمانكار به ازاي هر روز تاخير و فاصله‌گرفتن از حدنصاب پيشرفت‌ فيزيكي، 5 ميليون تومان جريمه شود و تا زمان جبران عقب‌ماندگي حجم كار، اين مبلغ بصورت روزانه محاسبه و از ارزش قرارداد او كسر شود.

در اين پروژه همچنين وام 25 ميليوني بانك نيز بعد از تاييد پيشرفت‌ كار توسط معاون وزير، به پيمانكاران پرداخت مي‌شود و اگر چه حساب شركت عمران پرديس از محل واريز آورده نقدي پيش‌خريداران تكميل است، اما اين مبالغ نيز مشروط به پيشروي عمليات ساخت‌وساز، به حساب سازنده‌ها منتقل خواهد شد.
لطفي‌زاده كه سه‌شنبه گذشته همچون هر هفته از 7صبح به مدت 15 ساعت از اين پروژه بازديد كرد، با تك‌تك پيمانكاران نشست برگزار كرد و براي برخي از آنها به خاطر آنچه كم‌كاري در طول يك‌ هفته، عنوان كرد جريمه ريالي منظور كرد.
قرار است بخشي از اين جريمه‌ها در زمان تحويل واحدها، به پيش‌خريداران پرداخت شود.
مشكل پيمانكاران مسكن‌مهر چيست؟
در جلسه معاون ارشد وزير راه‌وشهرسازي با پيمانكاران مسكن‌مهر مشخص شده است: ضعف جدي انبوه‌سازان، نداشتن سرمايه‌اوليه است كه وابستگي آنها را به پول دولت –تسهيلات بانكي- به قدري افزايش داده كه از ساده‌ترين عمليات ساختماني –تجهيز كارگاه و خريد ماشين‌آلات ساختماني- عاجز هستند.
اين در حالي است كه سرعت كار تنها پيمانكار خارجي مسكن‌مهر –شركت تركيه‌اي- در منطقه‌اي كه كنار او، بيش از 50 پيمانكار قدر ايراني نيز حضور دارند، حداقل سه برابر است؛ به طوري كه تجهيز كارگاه اين پيمانكار بلافاصله پس از تحويل زمين شروع شد و در حال حاضر بلوك‌هاي ساختماني او در شروع مرحله سفت‌كاري قرار دارد.
انبوه‌سازان داخلي اما عادت كرده‌اند فقط متناسب با پول دريافتي از دولت، اقدام به ساخت‌ و ساز كنند.
كامل‌ترين مسكن‌مهر
در شهر جديد پرديس كه در همسايگي شرق تهران قرار دارد، كامل‌ترين پروژه مسكن‌مهر ساخته خواهد شد.
در اين پروژه، وزارت راه‌وشهرسازي همزمان با ساخت واحدها، خدمات شهري اين پروژه را نيز احداث مي‌كند؛ طوري كه 4 هزار ميلياردتومان ارزش ريالي كل اين 80 هزار واحد است و يك هزار ميليارد تومان بابت تامين خدمات شهري هزينه مي‌شود.
توصيه‌های معاون ارشد
لطفي‌زاده، معاون وزير راه‌وشهرسازي به پيمانكاران مسكن‌مهر توصيه كرد: گذشته از هزينه‌اي كه جرايم ريالي كم‌كاري براي آنها در پي دارد، تطويل زمان ساخت‌وساز در اين پروژه نيز مي‌تواند هزينه سربار پيمانكاران را دو چندان كند.
وي در اين باره  گفت: با گذشت زمان به دليل نرخ تورم در كشور، هزينه‌‌ها تغيير مي‌كند، بنابراين هر چقدر سرعت ساخت‌وساز زياد باشد، به همان نسبت اثرپذيري كارگاه‌هاي ساختماني از تورم و تغيير احتمالي قيمت مصالح و قيمت ساخت كمتر خواهد شد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت