تلفن سایت

وقت آن رسیده است شهرداری نظارت را به سازمان مهندسی تحویل دهد

تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱

وقت آن رسیده است شهرداری نظارت را به سازمان مهندسی تحویل دهد
سازمان نظام مهندسي‌ تهران يك گام جديد براي به دست‌گرفتن نبض ساخت‌وساز در پايتخت، برداشت. اين سازمان كه ماه گذشته با تدوين ضابطه مخصوص گودبرداري، مهندسان‌ناظر را مكلف كرد 24ساعت قبل از شروع گودبرداري، دفتر بازرسي سازمان را مطلع كنند تا بر صحت اصول گودبرداري ساختمان نظارت داشته باشد، اكنون قصد دارد همه مسووليت نظارت بر همه مراحل احداث بناي مسكوني و غيرمسكوني را از شهرداري‌تهران پس بگيرد.
در حال حاضر شهرداري‌هاي مناطق بعد از آنكه پروانه‌ساختماني صادر مي‌كنند در طول ساخت‌وساز با فرستادن اكيپ‌هاي گشت‌ساختماني به محل، اقدام به كنترل براي انطباق سازه به محتواي پروانه مي‌كنند و در صورت رويت خلافي، حكم صادر مي‌كنند.
در اين باره عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام كرد: براساس قانون نظام مهندسی ساختمان مسوولیت نظارت ساختمان‌ها به عهده این سازمان است و وظیفه قانونی شهرداری در این زمینه به عنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی، فقط محدود به کنترل اختیاری ظرفیت اشتغال مهندسان است. اما با وجود این تاکید قانونی، تاکنون شهرداری تهران با این پیش‌فرض که نظام مهندسی ساختمان سازمانی جوان است، از واگذاری امر نظارت به این سازمان خودداری کرده و باور عمومی در دستگاه مدیریت شهری براین امر استوار بود که سازمان نظام مهندسی ساختمان از قوام و تجربه لازم برای نظارت برساختمان‌ها برخوردار نیست .
وي با منطقی توصیف کردن دغدغه مسوولان شهری در این زمینه در عین حال تاکید کرد: اما با گذشت کمتر از دو دهه از راه‌اندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان ازیک طرف و با توجه به اینکه اخیرا معاونت خدمات مهندسی دراین سازمان ایجاد شده است، می‌توان ادعا کرد بسترهای لازم برای انتقال مسوولیت نظارت ساخت‌وساز از دستگاه مدیریت شهری و شهرداری به سازمان نظام مهندسی فراهم شده است. حجت‌ا... عزيزي باییان اینکه پیش‌تر دستگاه مدیریت شهری نیز از واگذاری امر مسوولیت نظارت ساختمان‌ها به این سازمان ابرازرضایت کرده بود و اجرای آن را مشروط به آماده شدن زیرساخت‌های لازم دانسته بود، گفت: اکنون زمان آن رسیده که همچنان که در قانون نظام مهندسی ساختمان، تاکید شده است مسوولیت امر نظارت ساختمان‌ها به این سازمان سپرده شود. عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: تجربه ثابت کرده است حوادث ناشی از ضعف نظارت بر ساخت وسازها عملکرد شهرداری را زیر سوال برده است، اما چنانچه مسوولیت نظارت ساخت وساز‌ها به افراد متخصص واگذارشود نه تنها نظارت‌ها واقعی می‌شود، بلکه با وقوع هر اتفاقی در فرآیند ساخت وساز انگشت اتهام به سمت شهرداری نشانه نمی‌رود. 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت