تلفن سایت

افزایش تقاضای مسکن مهر به دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران

تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۱

افزایش تقاضای مسکن مهر به دلیل افزایش قیمت مسکن در تهران
 
ثبت‌نام در پروژه مسكن‌ويژه بدون آنكه دولت ذره‌ای شرايط طرح را آسان كرده باشد، تا دو برابر روزهای شروع پروژه -6 ماه پيش- افزايش پيدا كرده و متقاضيان جديد با پرداخت «سريع» قسط اول كه نشانه‌‌ای از رغبت بيشتر نسبت به پيش‌خريداران تابستاني است، هم‌اكنون به اين پروژه روی خوش نشان داده‌اند. متقاضيان كماكان بايد حائز 4 شرط از جمله عدم‌سابقه مالكيت و عدم استفاده از امكانات دولتی (فرم جيم‌ سبز) بوده و در عين حال توان پرداخت 100 ميليون تومان پول‌نقد در مدت يكسال را داشته باشند.
در حدود 6 ماه گذشته اگر چه قدرت خريد مسكن در تهران افزايش پيدا نكرده اما آنچه باعث شيفت تقاضا به سمت مسكن‌ويژه شده، اوج‌گيري قيمت آپارتمان در بازار و ثابت‌ماندن قيمت فروش واحدهای طرح مسكن‌ويژه است طوری كه فاصله 25درصدی بين اين واحدها با آپارتمان‌های معمولی در شهريورماه، هم‌اكنون به 75درصد رسيده است. به اين ترتيب هزينه افزايش قيمت مسكن در شهر تهران طی ماه‌های اخير، ورود به مسكن‌ويژه را به فرصت تبديل كرده است. ابتداي مهرماه امسال زماني كه پيش‌فروش مسكن‌ويژه در منطقه21 تهران - تهرانسر- آغاز شد دولت قيمت اين واحدها را مترمربعي در حدود 2 ميليون تومان تعيين و اعلام كرد آن زمان ميانگين قيمت آپارتمان نوساز در تهران متري 2/3ميليون تومان و در تهرانسر متري 5/2 ميليون برآورد مي‌شد كه در اين صورت قيمت مسكن‌ويژه 25درصد از آپارتمان مشابه در همان محله، ارزان‌تر در نظر گرفته شده بود تا از اين طريق خاصيت دولتي‌بودن اين واحدها براي متقاضيان جلوه كند و به عامل كاهنده قيمت مسكن در تهران تبديل شود. اين در حالي است كه هم‌اكنون قيمت آپارتمان نوساز مشابه مسكن‌ويژه حداقل به متري 5/3 ميليون تومان رسيده اما قيمت پيش‌فروش مسكن‌ويژه همان متري 2 ميليون تومان ثابت مانده است.
اين فاصله 75درصدي همان ويژگي تازه ظهور كرده طرح مسكن‌ويژه است كه متقاضيان مسكن در تهران خيلي زود آن را شناسايي كرده‌اند و به بهره‌گيري از آن رو آورده‌اند.
قيمت تمام‌شده واحدهاي مسكوني 105 متري طرح مسكن‌ويژه با احتساب قيمت زمين، حول‌وحوش 220 تا 230 ميليون تومان خواهد بود به اين صورت كه 100 ميليون تومان از اين مبلغ در مدت ساخت، 20 ميليون تومان زمان تحويل واحد و مابقي در اقساط 10 ساله توسط دولت دريافت خواهد شد. اين شرايط پرداخت در مقايسه با قيمت يك آپارتمان 100 متري در تهران كه كمتر از 350 ميليون تومان نخواهد بود و همه آن را بايد نقد پرداخت كرد، كاملا مقرون به صرفه و مناسب قدرت پرداخت متقاضيان است.
استقبال زمستاني از ثبت‌نام در مسكن‌ويژه، هم‌اكنون وزارت راه‌وشهرسازي را به شروع پروژه‌هاي جديدتر در ساير نقاط تهران مصمم كرده است. دو ماه پيش، به خاطر اقتصادي نبودن قيمت مسكن‌ويژه و بي‌ميلي متقاضيان به ثبت‌نام، مسوولان اين طرح در نظر داشتند، زمين‌هاي دولتي در نقاط نامزدشده براي ساخت‌ مسكن‌ويژه را به برنامه‌هاي جديدتر از جمله ساخت واحدهاي استيجاري اختصاص دهند.
مسكن‌ويژه مصون از رشد قيمت
فريبرز واحدي ریيس اداره راه‌وشهرسازي استان تهران و مجري طرح مسكن‌ويژه درباره جزئيات قيمت اين واحدها گفت: در قرارداد دولت با پيمانكاران مسكن‌ويژه، هزينه ساخت از متري 320 هزار تومان در ابتداي قرارداد به متري 360 هزار تومان افزايش پيدا كرده و از آنجا كه وزير بر تجهيز كامل واحدها هنگام تحويل به پيش‌خريداران تاكيد دارد، قراردادها دوباره تغيير مي‌كند و هزينه ساخت نيز به نسبت تجهيزات، زياد خواهد شد، اما اين تغيير به گونه‌اي خواهد بود كه آورده نقدي پيش‌خريداران افزايش آنچناني ندارد.
واحدي امتياز خاص پروژه مسكن‌ويژه را ملاك‌عمل قراردادن قيمت‌هاي ابتداي سال91 براي متقاضيان جديد اعلام كرد و افزود: مشاعات 40 متري شامل حيات و پاركينگ براي آپارتمان‌هاي 105متري و همچنين تراكم كم ساختمان‌ها دو ويژگي ديگر اين پروژه است كه مجموعه اين مزايا به صورت توام در بازار مسكن تهران خيلي به ندرت ديده مي‌شود.
ریيس اداره راه‌وشهرسازي استان تهران تصريح كرد: ثبت‌نام متقاضيان از 400 نفر در زمان شروع طرح هم‌اكنون به تاييد قطعي 1465 نفر رسيده و در اين ميان 1129 نفر نيز رد صلاحيت شده‌اند.
دولت هنوز قيمت زمين مسكن‌ويژه را تعيين نكرده است، اما با توجه به اينكه قدرالسهم هر يك از پيش‌خريداران 57مترمربع است و همچنين از آنجا كه قيمت زمين احتمالا حدود مترمربعي 2 ميليون و500 هزار تومان تعيين خواهد شد، هزينه زمين حدود 142 ميليون برآورد مي‌شود طوري‌كه 30 درصد آن را بايد به‌صورت نقد هنگام دريافت واحد، پرداخت كرد و مابقي تقسيط خواهد شد.
همچنين هزينه ساخت براي پيمانكاران نيز احتمالا از متري 360 هزار تومان به حدود متري 600 هزار تومان تغيیر خواهد كرد. مجموعه اين تغييرات، قيمت تمام‌شده واحدها را براي متقاضيان، در حد همان مبلغي كه به‌صورت قسطي پرداخت مي‌كنند، تعيين مي‌كند و به اين ترتيب نيازي به پرداخت بيشتر نخواهد بود.
ملاك‌عمل مسكن‌ويژه: گيشا به بالا
مسعود فياض‌آذر پيمانكار اصلي پروژه مسكن‌ويژه درباره بازنگري در شيوه ساخت اين واحدها  گفت: با نظر مستقيم وزير راه‌وشهرسازي مقرر شده واحدها با كيفيتي مشابه آپارتمان‌هاي محله‌هاي بالاي گيشا ساخته شود. به همين منظور سرانه تعداد واحد در هكتار را پايين آورده‌ايم و در هر بلوك 5طبقه، 10 واحد ساخته مي‌شود كه همه واحدها داراي پاركينگ هستند. وي با بيان اينكه در تهران طي سال جاري قيمت مسكن حداقل 30 درصد افزايش پيدا كرده، مزيت ويژه مسكن‌ويژه را پيش‌فروش با قيمت ثابت نيمه‌اول امسال عنوان كرد و گفت: در حال حاضر تعدادي از بلوك‌ها به 70درصد پيشرفت فيزيكي رسيده است.
فياض‌آذر تعداد واحدهاي مسكوني طرح مسكن‌ويژه در تهرانسر را 2030 واحد عنوان كرد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت