تلفن سایت

چالشهای پیش روی نظام مهندسی تهران

تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۱

چاشهای پیش روی نظام مهندسی تهران
عضو هيات رييسه سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران از پيگيری سازمان برای تحقق سه اصل كلی در ساخت‌وسازهاي شهر تهران خبر داد و گفت: نظام‌مند شدن ارجاع‌كار به مهندسان براي حضور موثر مهندس در زمان اجراي پروژه، جلوگيري از فعاليت فاقدين صلاحيت ساختماني و همچنين به‌روز شدن مقررات در اين حوزه، سه اولويت كاري اين سازمان است كه از طريق مذاكره با مسوولان ذي‌ربط به دنبال تحقق آنها هستيم.
عليرضا جعفري نايب رييس دوم هيات رييسه سازمان نظام مهندسي تهران را در زير بخوانيد:
در دوره جدید سازمان نظام مهندسی چه اقدام مثبت و تاثیرگذاری در حال پیگیری است که نسبت به دوره‌های قبلی این سازمان را به سازمانی موثر در بخش مسکن تبدیل می‌کند؟
مهم‌ترین بخش آن انگیزه فعالیت و اثرگذاری حرفه‌ای توسط اعضای هیات مدیره است. اعضای هیات مدیره با توجه به نوع ترکیبی آن در این دوره انگیزه و نشاط فعالیت بسیار بالایی دارند و همین انگیزه باعث شده است امروز کارهایی در دستور کار سازمان قرار بگیرد که در زمینه‌های مختلف جامعه مهندسین مثبت است. مهم‌ترین آن بحث اجرایی کردن ماده 33 است که در یک کلام باعث ارتقای کیفیت ساخت وساز در فضای شهر می‌شود.
همان بحث چالشی که میان سازمان و شهرداری وجود دارد و چندین سال است مانع اجرایی شدن شناسنامه فنی ساختمان در تهران شده است؟
البته این تعبیر درست نیست، چراکه موضوع بحث ماده 33 با توجه به مذاکراتی که شخص بنده با معاونت شهرسازی و اعضای شورای شهر داشتم فکر می‌کنم نگاه کاملا کیفی و حرفه‌ای به بحث ساخت‌وساز از سوی آنها وجود دارد. در این موضوع سه اصل کلی وجود دارد. اول آنکه قانون اجرای کار باید به گونه‌ای مدیریت شود که مهندسین در زمان اجرای پروژه در محل حضور داشته باشند و بتوانند به تعهد حرفه‌ای خود در این بحث عمل کنند. دوم بحث مجریان ذی صلاح است. همه افرادی که مدیریت و تولی گری مسکن را بر عهده دارند بر این نکته تاکید دارند که باید به سمتی برویم که ظرفیت مجریان ذی‌صلاح در ساخت وساز ارتقا پيدا كند تا کیفیت ساخت و ساز بالا رود. اصل سوم هم بر این نکته تاکید دارد که با توجه به فن آوری و تکنولوژی که ما امروز در بحث ساخت‌وساز داریم باید آیین‌نامه‌های مقررات ملی ساختمان به روز شوند تا بتوان از این محصولات در صنعت ساخت‌وساز‌های نوین استفاده كرد.
علاوه بر این درصدد هستیم تا حمایت‌های حقوقی از مهندس در دستور کار قرار گیرد و مجریان ذی‌صلاحی سرکار حاضر شوند که کیفیت ساخت‌وساز را ارتقا دهند. همچنین استفاده از فن‌آوری‌های نويني که در دنیا داریم به گونه‌ای باشد که ما شاهد شکل گیری ظرفیت‌های توسعه یافتگی در شهر باشیم.
جدا از این موارد موضوعی که به یک چالش برای این سازمان بدل شده این موضوع است که این سازمان چقدر در تصمیمات بخش مسکن می‌تواند تاثیر گذار باشد؟
شهر را ساختمان‌ها می‌سازند و ساختمان‌ها را هم مهندسین. اگر ظرفیت خدمات مهندسین در حوزه بحث ساخت وساز رشد پیدا کند و در کنار آن ساختمان‌هایی با هویت باشند کالبد شهر توسعه یافته خواهد شد. همینطور اگر ظرفیت خدمات مهندسی حرفه‌ای و به روز داشته باشیم این ظرفیت می‌تواند ما را در حوزه بحث یک شهر پایدار و مقاوم یاری کند. علاوه بر این براساس سند چشم‌انداز، تهران شهری پایدار و مقاوم و با هویت باید باشد این مقاومت و پایداری درحوزه بحث خدمات مهندسی می‌تواند دیده شود.
آيا در حال حاضر سازمان نظام‌مهندسي در تصمیمات وزارت راه وشهرسازی در بحث مسکن و ساخت وساز تاثیرگذار است؟
سازمان نظام مهندسی به عنوان مجموعه‌ای که خدمات مهندسی را در حوزه بحث فضای شهر مدیریت می‌کند باید به نوعی جایگاه داشته باشد که بتواند ظرفیت ارتقای خدمات مهندسی را در این حوزه ارتقا دهد و حتما هم این انتظار از سازمان نظام مهندسی می‌رود که بحثی مثل حرفه‌های تخصصی که افراد دیگر در این حوزه دارند به گونه‌ای باشد که ما شاهد این باشیم که موضوعیت جایگاه واقعی مهندسین در عرصه ساخت وساز‌ها بتواند تاثیرگذار باشد که کار به نحوی پیش رود که شهری که به دست مهندسین ساخته می‌شود مناسب باشد. اگر ما امروز در اراده وزارت راه وشهرسازی و اراده سازمان نظام مهندسی هنوز به آن شتاب و سرعت قابل قبول نرسیدیم شاید به خاطر وجود یکسری تعاریف باشد که هنوز به قدر کافی شفاف نیست و حتما مجموعه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی به دنبال این است که با شفاف‌سازی این تعاریف و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانون نظام مهندسی باعث تحقق این هدف شویم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت