تلفن سایت

ضوابط جدید برای «نماهای ساختمانی»

تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۱

ضوابط جدید برای «نماهای ساختمانی»
با مصوبه يكشنبه گذشته هيات‌دولت، شورای عالی شهرسازی و معماری كشور مكلف شد از ظرفيت خالی و بيكار اين شورا برای تدوين ضوابط مخصوص «نمای ساختمان» استفاده كند. براساس اين مصوبه، شورای عالی شهرسازی و معماری دو ماه فرصت دارد مقررات طراحی و اجرای نمای ‌ساختمان‌ها را متناسب با الگوی معماری ايرانی اسلامی، تصويب كند و متن مصوب را به شهرداری های سراسر كشور ابلاغ كند.
غفلت شورای عالی شهرسازی و معماری كشور از نظارت عاليه بر نمای ساختمان‌ها باعث شده طراحی نمای ساختمان‌ها در تهران كاملا متكی به سليقه سازنده‌ها باشد طوری كه در يك محله، انواع نماهای نا‌متجانس و ناهماهنگ، چهره شهر را آشفته كرده است. در تهران به واسطه ساخت‌وسازهای جديد دو سال گذشته، انتظار مي‌رفت روح تازه‌اي در منظر‌شهری برقرار شود، اما به دليل بي‌انضباطي ناشي از نبود مقررات در طراحي نماي‌ساختمان‌ها، هم‌اكنون نماي شهر تهران به مراتب ضعيف‌تر و نامناسب‌تر از قبل شده است. اخيرا شورای شهر تهران طرحی را با مضمون «تدوين ضوابط نما» براي بررسی، در دستور كار قرار داد كه البته هنوز تصويب نشده است.
اما با ماموريتی كه هيات‌دولت به شورای عالی شهرسازی و معماری كشور داده، حداكثر ظرف 2 ماه آينده، ضوابط نما به‌صورت سراسری برای كل كشور، طراحی و ابلاغ خواهد شد. براساس مصوبه دو روز پيش هيات‌دولت، شورای عالی شهرسازی و معماری مکلف شد تا معیارهای مربوط به معماری ایرانی اسلامی به ویژه در خصوص نمای ساختمان‌ها را ظرف مدت دو ماه تهیه و تصویب کرده و به شهرداری‌های سراسر کشور برای رعایت اجباری ابلاغ کند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت