تلفن سایت

تاثیر تورم در قیمت ساخت و ساز و فروش مسکن مهر

تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۱

تاثیر تورم در قیمت ساخت وساز و فروش مسکن مهر
انبوه‌سازان مسكن‌مهر كه گفته مي‌‌شود چندماهي است عمليات تكميل واحدهاي در حال ساخت را به‌خاطر رشد هزينه‌ها متوقف كرده‌اند، بعد از آنكه با كم‌توجهي دولت نسبت به درخواست افزايش مبلغ فروش روبه‌رو شدند، به قراردادهايي كه سال88 با وزارت راه‌ و شهرسازی امضا كرده بودند مراجعه كردند و حالا توانسته‌اند يك بند از مفاد اين قرارداد را برای پيگيري خواسته‌شان مورد استناد قرار دهند.
انبوه‌سازان سراسر كشور در بيانيه‌اي خطاب به دولت اعلام كردند: طبق قراردادهاي سه‌جانبه ساخت مسكن‌مهر، قيمت
«متري 300 هزار تومان» به عنوان نرخ تضميني خريد واحدها از سوي دولت در زمان نبود متقاضي واجدشرايط، تعيين شده است نه اينكه اين قيمت مبناي واگذاري واحدها به متقاضيان قرار بگيرد.
در اين بيانيه تاكيد شده است: قيمت تمام‌شده مسكن‌مهر با توجه به تفاوت هزينه‌هاي ساخت در نقاط مختلف كشور بايد به‌صورت استاني تعيين شود.
درباره اين بيانيه، دبير كانون سراسري انبوه‌سازان گفت: در حال حاضر مبناي دولت براي مبلغ واگذاري واحدهاي مسكوني‌مهر از انبوه‌ساز به متقاضي، پايه قيمتي متري 300 هزار تومان است كه اخيرا درصدي هم به آن افزوده شده اما اين رقم جوابگوي رشد هزينه‌ها نيست.
محمود شعربافي تصريح كرد: در قراردادهاي انبوه‌سازان، به صراحت بر تعهد دولت به پشتيباني از ثبات هزينه‌هاي ساخت تاكيد شده اما حالا كه قيمت مصالح‌ساختماني چندبرابر شده، عملا اين تعهد محقق نشده و به تبع، در توافق «متري 300» نيز بايد تجديدنظر اساسي شود.
 انبوه سازان سازنده مسکن مهر که پس از مواجهه با افزایش هزینه‌های ساخت و برآورده نشدن انتظارات حمایتی شان از دولت در خصوص افزایش قیمت این واحدها، با مشکلاتی در ادامه کار خود مواجه شده‌اند با استناد به یک بند از تفاهم نامه سه جانبه‌ای که دو سال پیش با دولت امضا کرده بودند اعلام کردند: مبلغ مترمربعی 300 هزار تومان، مبلغ تضمینی برای خرید مسکن‌های مذکور بوده است و نه اجبار به فروش آنها به آن مبلغ.
این در حالی است که پیش از این تصور می‌شد رقم سیصد هزار تومانی ذکر شده در متن قراردادهای مسکن مهر هم مربوط به تضمین خرید واحدها از سوی دولت است و هم به تعهد انبوه سازان برای ساخت هر مترمربع از این واحدها بر می‌گردد.
انبوه سازان اما در معادله جدید خود برای مسکن مهر می‌گویند: رقم ساخت در تفاهم‌نامه سه جانبه به شرطی 300 هزار تومان بود که دولت حمایت کاملی در خصوص جبران افزایش هزینه‌های ساخت یا اعمال کنترل برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها به عمل می‌آورد.
این در حالی است که بنا بر اظهار انبوه‌سازان، به رغم وعده‌های شفاهی دولت برای اعمال حمایت هایی همچون جبران درصدهای افزایشی هزینه‌های ساخت در نتیجه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین مصوبه هیات دولت برای اختصاص مبلغ 660 میلیون دلار با نرخ ارز مرجع برای ورود شمش آهن و تهیه میلگرد، هیچ کدام از این وعده‌ها و مصوبات حمایتی اجرایی نشده و انبوه‌سازان به تنهایی سنگینی بار افزایش هزینه‌ها را به دوش می‌کشند.
دولت قول داد، عمل نکرد!
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: قیمت 300 هزار تومانی ساخت هر مترمربع مسکن مهر در ابتدای امضای قراردادهای سه جانبه دولت با انبوه سازان به طور مستقیم به عنوان رقم تضمینی دولت برای خرید واحدهای بدون متقاضی از سازندگان در متن قراردادها مورد تاکید قرار گرفت.
شعربافی گفت: در مورد رقم ساخت هم به شرط حمایت دولت و تضمین بابت جبران افزایش هزینه‌های ساخت، مبلغ متري 300 هزار تومانی تعیین شد اما دولت در طول این دوره، به هیچ کدام از تعهداتی که برای حمایت از انبوه سازان و جبران افزایش هزینه‌های ساخت داده بود، عمل نکرد.
وی ادامه داد: عدم تحقق تعهد دولت برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت در نتیجه اجرای قانون هدفمندی و همچنین عدم اجراي مصوبه هیات دولت برای اختصاص 660 میلیون دلار با نرخ ارز مرجع برای واردات شمش آهن، دو نمونه از وعده هایی است که به رغم مکاتبات و مذاکرات بسیار، هیچ وقت جامه عمل پوشانده نشد.
جزئیات بیانیه اخیر انبوه سازان
جزئیات بیانیه انبوه سازان در اعتراض به عدم تعدیل قیمت‌های مسکن مهر با افزایش هزینه‌های ساخت به شرح زیر است:
الف: با توجه به ماده 17 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، شورای مسکن استان با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل راه و شهرسازی استان به عنوان قائم‌مقام وزیر تشکیل می‌شود، انجمن هر استان مشکلات مربوط به پروژه‌های مسکن مهر را در شورای مسکن استان با ارائه پیشنهاد مشخص و همراه با آنالیز قیمت‌های مناسب همان استان یا سایر مشکلات مربوط، طرح و نتیجه تصمیمات را به صورت مکتوب به کانون منعکس کنند.
ب: مبلغ مترمربعی 300 هزار تومان، مبلغ تضمینی برای خرید مسکن‌های مذکور بوده است و نه اجبار به فروش آنها به اين مبلغ.
ج: با توجه به پیشنهادها و نتایج حاصله از اقدامات فوق، اهم موارد توسط کانون جمع بندی و در اولین فرصت به استحضار وزیر راه و شهرسازی جهت صدور دستور مقتضی برسد.
د: همزمان با اقدامات فوق، کانون راسا و در اسرع وقت با توجه به قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نامه‌ای به عنوان وزیر راه و شهرسازی متضمن اهم مشکلات از جمله وضعیت مالی نا به سامان انبوه‌سازان مسکن مهر و ورشکستگی قریب‌الوقوع اکثر آنها با توجه به افزایش نامتعادل قیمت‌ها ارائه و تا اخذ نتیجه نهایی موضوع را پیگیری نماید. بدیهی است پس از جمع‌آوری اطلاعات کامل از استان‌ها و جمع‌بندی آنها نیز مجددا مراتب پیرو این نامه به استحضار وزیر محترم خواهد رسید.
اين بيانيه ظرف روزهاي آينده تقديم دفتر وزير راه و شهرسازي براي پيگيري خواسته انبوه‌سازان خواهد شد.
هرچند باتوجه به افزايش متري 40هزار توماني قيمت مسكن مهر - ماه گذشته با موافقت وزير متري 300 هزار تومان تبديل به متري 340 هزار تومان شد- بعيد است دولت يكبار ديگر به افزايش قيمت تن دهد چرا كه هم‌اكنون پيش‌خريداران مسكن مهر براي پرداخت مابه‌التفاوت 40هزار توماني مشكل پيدا كرده‌اند.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت