تلفن سایت

تغییر وام مسکن مهر به زودی

تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۱

تغییر وام مسکن مهر به زودی
رييس‌جمهور اخيرا در مراسم افتتاح يكی از پروژه‌های مسكن مهر با اشاره به فشار هزينه‌ای به متقاضيان اعلام كرد: در شورای عالی مسكن طرح تعديل اقساط بازپرداخت وام مسكن‌مهر را بررسی مي‌كنيم و در صورت امكان، كاهش مبلغ قسط را تصويب خواهيم كرد. اين در حالی است كه بررسی ها نشان مي‌دهد مبلغ قسط در حال حاضر مشكل نيست؛ اما طبق گفته يك عضو سابق شوراي‌عالي مسكن چالش قيمت تمام‌شده مسكن مهر مي‌تواند از طريق افزايش 5 ميليونی وام با تصويب در اين شورا از جلوی پای متقاضيان برداشته شود.

راهكار اجرای دستور تازه ریيس‌جمهور برای مسكن‌مهر تشريح شد
وام مسكن‌مهر آماده تغيير
 آدرس اشتباه درباره اصل مشكل متقاضيان مسكن‌مهر
 امكان كاهش 25درصدی اقساط در صورت تصويب در شورای عالی مسكن
با دستوری كه اخيرا ریيس‌جمهور براي تغيير مدل بازپرداخت وام مسكن‌مهر صادر كرد، مشخص شد درباره اصل مشكلي كه هم‌اكنون دامن متقاضيان اين واحدها را گرفته، آدرس اشتباه به ریيس شورای عالی مسكن داده شده اما با اين حال به واسطه ماموريتي كه اعضای اين شورا در پي ابلاغ دستور تازه، دريافت كرده‌اند، احتمال شناسايي و رفع «چالش موجود» قوت گرفته است.
آنچه هم‌اكنون براي متقاضيان مسكن‌‌مهر مشكل‌ساز شده، ناتواني در تامين 4 تا 7 ميليون تومان پولي است كه در ماه‌های اخير عوامل واگذاری مسكن‌مهر در دولت مجبور شدند آن را به قيمت تمام‌شده اين واحدها، اضافه كنند.
تقريبا همه واحدهاي مسكوني‌مهر تا پيش از تصميم دولت به افزايش قيمت، به متقاضيان واجدشرايط پيش‌فروش شد و حالا ابطال «قيمت قبلي» و ابلاغ «قيمت‌ جديد»، پرداخت مابه‌التفاوت را برای پيش‌خريداران تقريبا‌ ناممكن كرده است.
هر چند «تعيين قيمت» فروش مسكن‌مهر در رديف اختيارات بديهي دولت به عنوان كارفرمای اين پروژه ملي محسوب مي‌شود اما «تغيير قيمت» آن هم بعد از توافق اوليه با متقاضيان، فقط در يك صورت قابل اعمال خواهد بود، در صورتي كه «افزايش سقف وام مسكن‌مهر»اتفاق بيفتد.
ریيس‌جمهور اخيرا در جريان افتتاح يكی از پروژه‌های مسكن مهر با اشاره به فشاری كه هزينه‌های مسكن‌مهر برای مردم به وجود آورده، اعلام كرد: در شورای عالی مسكن طرح تعديل اقساط بازپرداخت وام مسكن‌مهر را بررسي مي‌كنيم و در صورت امكان، كاهش مبلغ قسط را تصويب خواهيم كرد.
مشكل، قسط است؟
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد، مبلغ اقساط بازپرداخت تسهيلات مسكن‌مهر ارتباطي به مشكل اصلي متقاضيان ندارد و شايد بتوان آن را جزو مشكل فرعي به حساب آورد.
در حال حاضر صاحبان واحدهاي مسكوني‌مهر بابت وام 25 ميليون توماني هزينه‌شده برای ساخت اين خانه‌ها، ماهانه 240 هزار تومان و براي وام 20 ميليوني نيز ماهي 200 هزار تومان در طول 13 سال به بانك‌مسكن پرداخت مي‌كنند كه اين اقساط در مقايسه با قسط رايج‌ترين وام خريد مسكن -20 ميليون- كه ماهي 280 هزار تومان است، عدد بزرگي محسوب نمي‌شود.
ریيس‌‌جمهور در نظر دارد طول بازپرداخت وام مسكن‌مهر را از مدت 13 سال فعلي، طولاني‌تر كند تا از اين طريق، مبلغ اقساط كاهش يابد.
اردشير بيژني مدير امور طرح و برنامه بانك‌مسكن درباره پيشنهاد ریيس‌جمهور گفت: تغيير طول مدت بازپرداخت تسهيلات مسكن‌مهر و همچنين كاهش مبالغ قسط اين وام‌ها در صورتي كه شوراي‌ عالي مسكن آن را تصويب و ابلاغ كند، قابل اجرا خواهد بود هر چند با چنين شيوه‌اي، زمان بازگشت منابع اختصاص‌ داده شده از سوي سيستم بانكي به پروژه مسكن‌مهر نيز به همان نسبت، افزايش پيدا مي‌كند.
وام به جای قسط زياد شود
با اين حال طرح كاهش مبلغ قسط وام مسكن‌مهر را يك عضو پيشين شورای عالی مسكن به دو دليل، به صلاح دولت و سيستم بانكي و متقاضيان نمي‌داند.
اين كارشناس مسكن گفت: در صورتيكه مبلغ قسط كاهش پيدا كند، بطور قطع نرخ سود اين تسهيلات افزايش خواهد يافت و در نهايت پول بيشتري بايد به عنوان اصل و سود وام بازپرداخت شود. همچنين سيستم بانكي ديرتر از موعد كنوني، به منابعي كه براي مسكن‌مهر پرداخت كرده، دست پيدا مي‌كند.
تصويب بازپرداخت پلكانی
عضو پيشين شورای عالی مسكن در عين حال برای اجرای خواسته مدنظر ریيس‌جمهور تاكيد كرد: شورای عالی مسكن بايد به جای طولانی تر كردن طول بازپرداخت يا دست‌زدن به نرخ سود اين وام‌ها، بانك مسكن را مكلف كند به جاي استفاده از روش كنوني «ساده» براي بازپرداخت تسهيلات مسكن‌مهر، از روش «پلكاني» استفاده شود. در اين صورت، مبلغ قسط اين تسهيلات از 240 هزار تومان به 180 هزار تومان براي دو سه سال اول كاهش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب اقساط سال‌هاي اول براي متقاضيان حدود 25 درصد ارزان‌تر خواهد شد.
اين كارشناس همچنين تصريح كرد: شوراي عالي مسكن مي‌تواند چالش افزايش قيمت‌ تمام‌شده مسكن‌مهر را از طريق پيشنهاد افزايش سقف وام مسكن‌مهر از رقم كنوني 25 ميليون تومان به حداكثر 30 ميليون تومان به ریيس‌جمهور و تصويب آن در دولت، از جلوی پای متقاضيان بردارد. اما اينكه انتظار داشته باشيم با تعديل قسط اين وام‌ها، افزايش قيمت جبران شود، اين اتفاق نخواهد افتاد.
وی افزود: استفاده از روش پلكانی برای بازپرداخت وام مسكن‌مهر و همچنين افزايش سقف وام، بايد بصورت توام به تصويب برسد تا هم افزايش قيمت تمام‌شده مسكن‌مهر جبران شود و هم اينكه امكان بازپرداخت وام جديد از طريق كاهش اقساط، براي متقاضيان فراهم شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت