تلفن سایت

رواج خلف وعده در معاملات مسکن

تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

رواج خلف وعده در معاملات مسکن

چاره‌اندیشی برخی املاک با تعیین مهلت ۱۰روزه
رشد قیمت مسکن از یک سو و نامشخص بودن آینده بازار علاوه بر اینکه سایه رکود بر معاملات افکنده، باعث شده تا اغلب قول و قرارهای بازار مسکن به سرانجام نرسند و دبّه در قراردادها اتفاق تکراری هر روز بازار شود.
پس از افزایش نرخ ارز، فنر قیمت مسکن نیز پس از سه سال رکود به یک باره رها شد و به نوعی خرید و فروش مسکن را به دلیل نامشخص بودن آینده بازار وارد یک رکود تورمی کرد. رکود تورمی که همه را به یاد جهش قیمت مسکن در سال 86 انداخته و باعث شد تا برخی از فروشندگان مسکن پس از فروش ملک خود دیگر نتوانند صاحب خانه شوند.
موضوعی که این روزها در بازار مسکن باب شده و به نوعی هم به فروشندگان مسکن باید این حق را داد، رواج بیش از حد دبّه در معاملات روزانه است.
فروشندگان از ترس اینکه پس از فروش واحد مسکونی خود نتوانند مسکن مورد نیازشان را خریداری کنند، هیچ علاقه ای از خود برای جابجایی نشان نمی دهند.
اغلب مشاوران املاک بر این موضوع تأکید دارند که متقاضیان مسکن از ترس اینکه در ماه‌های آینده قیمت مسکن بالاتر خواهد رفت،  برای خرید عجله می‌کنند که همین عجله کردن و هجوم موجب افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود.
همچنان که محمدیان یکی از مشاوران املاک منطقه 2 تهران به خبرنگار فارس گفت: برخی متقاضیان مسکن از آنجا که تصور می‌کنند قیمت مسکن بالاتر خواهد رفت سعی می‌کنند هر چه سریعتر و قبل از اتمام سال، مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند، اما متأسفانه نامشخص بودن آینده بازار مسکن و قیمت‌ها باعث شده تا اکثر فروشندگان پس از رسیدن به توافق نهایی از فروش واحد مسکونی خودداری و به نوعی دبّه کنند.
وی ادامه داد: افزایش بیش از 50 درصدی قیمت مسکن در سطح شهر تهران و به تبع آن در کل کشور گواه روشنی بر رها شدن فنر قیمتی مسکن طی دو ماه اخیر است و در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب از سوی دولت در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

چرا برای خرید مسکن دو ماه قبل اقدام نکردید
 لطیفی یکی دیگر از مشاوران املاک در این منطقه گفت: این روزها به هر بنگاه و مشاور املاکی که سر بزنید به شما خواهند گفت که برای خرید مسکن باید دو ماه قبل اقدام می‌کردید.
وی افزود: موضوعی که بسیار مهم و با اهمیت است این است که اگر چه رکود بر بازار مسکن حاکم شده اما فروشندگان بیشترین متضررین در این بازار نامشخص هستند، چرا که هر فروشنده ای پس از فروش واحد مسکونی خود به دلیل گران شدن مسکن و امتناع دیگر فروشندگان نمی تواند مسکن مورد نظر خود را خریداری کند.

 توصیه‌های غیرکارشناسی و هجوم خریداران مسکن
 پورمختار مشاور املاک منطقه 6 تهران نیز گفت: یکی از متقاضیان مسکن وقتی به این بنگاه مراجعه کرد گفت که برخی از مشاوران املاک به بنده توصیه می‌کنند که قبل از اتمام سال، اقدام به خرید خانه کنم به همین دلیل هر طور که شده و با هر قیمتی برای من یک واحد مسکونی پیدا کنید.
وی افزود: همین توصیه‌های غیرکارشناسی باعث هجوم خریداران، افزایش قیمت و رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن می‌شود.
وی ادامه داد: نتیجه این اوضاع مبهم و نامشخص بازار مسکن، شیوع و رواج دبّه در این بازار است، بطوریکه طی یک ماه گذشته بارها خریدار و فروشنده بر سر مبلغ با هم به توافق رسیده اند اما در زمان نهایی شدن قرارداد فروشنده دبّه کرده است.

2 مورد دبّه در یک هفته
 حاج‌رحیمی یکی دیگر از مشاوران املاک گفت: طی یک هفته گذشته 2 مورد خرید و فروش مسکن در این بنگاه انجام شد اما متأسفانه هر دو مورد از سوی فروشنده های مسکن در معامله دبّه شد.
وی ادامه داد: یکی از متقاضیان مسکن چندی پیش به این بنگاه مراجعه کرد و اعلام کرد که واحد مسکونی او مشتری دارد، بنابراین اگر مالک ملک مورد نظر او راضی به فروش ‌شود او نیز ملک خود را به فروش می رساند که متأسفانه فروشنده موردنظر به دلیل منصرف و این مورد نیز از فایل دفتر حذف شد.

راهکار جلوگیری از دبّه
 مالکی یکی از دیگر مشاوران املاک منطقه 19 به خبرنگار فارس گفت: شیوع دبّه در بازار مسکن این روزها موضوع خیلی عجیبی نیست، همه در این کشور زندگی می‌کنیم و رشد لحظه‌ای قیمت مسکن باعث شده تا همه از ترس اینکه نتوانند مسکن بخرند از فروش خودداری ‌کنند.
وی افزود: اتفاقاً برای اینکه معامله‌ای در این بنگاه دچار مشکل نشود و خریدار و فروشنده کارشان به مراجع قضایی کشیده نشود راه‌حلی پیدا کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در این بازار مبهم به هر دو طرف مخصوصاً به فروشنده ملک مهلت 10 روزه‌ای می‌دهیم تا پس از پیدا کردن ملک موردنظر برای تنظیم قرارداد به بنگاه مراجعه کنند.
مالکی اظهار داشت: متأسفانه نتیجه ندادن برخی اقدامات برای کنترل قیمت‌ها و تحقق نیافتن برخی وعده‌ها از سوی مسئولان موجب شده تا متقاضیان مسکن چندان به اظهارات مسئولان از بابت کنترل قیمت‌ها دل خوش نکنند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت