تلفن سایت

راهكار انبوه‌سازان برای «افزايش عرضه مسکن»

تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱

راهكار انبوه‌سازان برای «افزايش عرضه مسکن»

 انبوه‌سازان در يك گردهمايي، ضمن هشدار به دولت بابت تبعات روند افزايشي هزينه‌هاي ساخت‌وساز و خطري كه اين وضعيت، عرضه آپارتمان‌هاي ارزان‌قيمت –مسكن‌مهر- را تهديد مي‌كند، اعلام كردند: قيمت تمام‌شده اين آپارتمان‌ها حداقل 50 درصد افزايش يافته است و اگر براي جبران آن، فكري نشود، پروژه‌هايي همچون مسكن‌مهر در مراحل نيمه‌كاره، متوقف خواهند شد. راهكار انبوه‌سازان براي حل اين چالش به گونه‌اي كه هم منافع مردم و هم منافع سازنده‌ها حفظ شود، اين است كه وام ساخت مسكن از 25 ميليون تومان كنوني به 40 ميليون در كلانشهر‌ها افزايش يابد.

هشدار پيمانكاران مسكن‌مهر: ساخت‌وساز زير تيغ تورم

 حداقل قيمت تمام‌شده مسكن‌ 50درصد افزايش يافت

 براي ممانعت از توقف ساخت‌وساز، وام ساخت بايد از 25 ميليون به 40 ميليون تومان افزايش يابد

 اعضاي هيات‌مديره تشكل‌هاي انبوه‌سازي سراسر كشور در گردهمايي مشتركي كه براي چاره‌جويي برسر نحوه برخورد با روند افزايشي هزينه‌هاي ساخت‌وساز برگزار كردند، ضمن هشدار به دولت درباره خطر توقف ساخت‌ و عرضه مسكن ارزان‌قيمت، خواستار جبران هزينه‌ها از طريق افزايش وام‌ساخت شدند.

انبوه‌سازان در اين گردهمايي با اشاره به اينكه قيمت تمام‌شده مسكن‌مهر نسبت به نرخ مصوب دو سال پيش، حداقل 50 درصد افزايش پيدا كرده است، اعلام كردند: دولت در مقابل اين افزايش چشمگير هزينه ساخت، نرخ رسمي مسكن‌مهر كه مترمربعي 300 هزار تومان بوده را حداكثر 40 هزار تومان افزايش داده و به 340 هزار تومان رسانده اما در شرايط كنوني، هزينه تكميل هر واحد مسكوني‌مهر حداقل مترمربعي 450 هزار تومان برآورد مي‌شود و با قيمت مدنظر دولت، كار ساخت اين واحدها به اتمام نخواهد رسيد.

سازنده‌هاي مسكن‌مهر در عين حال تاكيد كردند: دولت براي رعايت حال متقاضيان مسكن‌مهر، جلوي آزادسازي قيمت مسكن‌مهر را گرفته و مانع جبران رشد هزينه‌‌هاي ساخت از طريق رشد قيمت اين واحدها مي‌شود اما راهكار انبوه‌‌سازان براي حل اين چالش به گونه‌اي كه هم منافع مردم و هم منافع سازنده‌‌‌ها حفظ شود، اين است كه وام مسكن‌مهر از 25 ميليون تومان كنوني به 40 ميليون تومان افزايش يابد.

در حالی که ظرف ماه‌های اخیر، انبوه‌سازان فعال در پروژه‌های مسکن مهر پس از مواجهه با افزایش قابل توجه هزینه‌های ساخت درخواست کردند دولت با افزایش قیمت‌های ساخت، مابه التفاوت هزینه‌ها را پوشش دهد، وزیر راه‌وشهرسازی افزایش حداکثر 13 درصدی، (معادل 40 هزار تومان به ازاي هر مترمربع) را به عنوان مبنای قراردادهای سه جانبه ساخت مسکن مهر به انبوه‌سازان ابلاغ کرد. اما با گذشت نزدیک به یک ماه از ابلاغ قیمت‌های جدید مسکن مهر، انبوه‌سازان کشور چهارشنبه گذشته در یک گردهمایی، اعتراض خود را نسبت به قیمت جدید اعلام کرده و به دولت هشدار دادند در صورتی که دولت قیمت‌ها را با توجه به هزینه‌های واقعی ساخت مورد تجدید نظر قرار ندهد، روند ساخت‌وساز كه هم‌اكنون با سرعت كم ادامه دارد، به دلیل ضعف قدرت مالی انبوه‌ساز، به صورت کامل متوقف خواهد شد.

انبوه‌سازان در این گردهمایی اعلام کردند: هم اکنون هزینه‌های ساخت حداقل 50 درصد نسبت به زمان تعیین قیمت اوليه ساخت مسکن مهر افزایش پیدا کرده است و دولت نباید با چشم پوشی از واقعیت‌ها به زیان و ورشکستگی انبوه‌سازان رضایت دهد.

رقم موردنظر انبوه‌سازان برای جبران هزینه‌های اضافه شده در نتیجه افزایش هزینه‌های ساخت برای هرمترمربع مسکن مهر، حداقل 150 هزار تومان مازاد بر 300 هزار تومانی است که از ابتدای ساخت مسکن مهر انبوه‌سازان آن را تقبل کرده بودند. استدلال انبوه‌سازان برای رقم اعلام شده افزایش دوبرابری قيمت برخي مصالح‌ ساختماني ظرف ماه‌های گذشته است.

آنها همچنین، راه‌حل پوشش مابه‌التفاوت هزینه‌ها را افزایش میزان وام بانكي دانسته و تاکید کردند دولت اگر بخواهد می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که نه به مردم فشاری وارد شود و نه انبوه‌ساز متحمل زیان‌های سنگین شود.

شرایط بد کاری و مالی انبوه‌سازان

رییس انجمن انبوه‌سازان آذربایجان شرقی در این گردهمایی با تاکید بر اینکه تعدیل قیمتی که اخیرا دولت در هزینه‌های ساخت مسکن مهر به انبوه‌سازان ابلاغ کرده است با واقعیت‌های هزینه‌های ساخت تطابق ندارد، گفت: در حال حاضر انبوه‌سازان در پروژه‌های مسکن مهر بدترین شرایط مالی و کاری را پیش رو دارند.

جمشید برزگر افزود: در این میان انبوه‌سازانی که در مراحل پایانی کار خود هستند شاید به خاطر تعهد و حفظ آبرو، زیان دهی را تحمل کرده و کار را به پایان برسانند، اما سایر انبوه‌سازان برای ادامه کار با مشکل مواجه هستند و به طور قطع نمی‌توانند ساخت واحدها را به پایان برسانند.

وی تصریح کرد: نگرانی ما بیشتر در مورد همکارانی است که در نتیجه عدم قدرت مالی حتی چک هایشان برگشت خورده و در شرف ورشکستگی هستند؛ این درحالی است که ما برای ملاقات با وزیر و حتی معاونان وی باید ماه‌ها پشت درهای بسته انتظار بکشیم!

مسکن مهر، متری 580 هزار تومان

دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی، همچنین در این زمینه گفت: متاسفانه هم اکنون انبوه‌سازان در تکمیل و ادامه روند ساخت مسکن مهر با مشکلات فراوانی مواجه هستند و دولت هم با بی‌توجهی با این گونه مشکلات برخورد می‌کند که منشاء آن عدم تعدیل قیمت ساخت با افزایش هزینه هاست.

غلامعلی ثنایی، افزود: براساس آنالیز قیمتی انجام شده در انجمن انبوه‌سازان خراسان، هم‌اکنون حداقل هزینه ساخت مسکن مهر مترمربعی 650 هزار تومان است که اگر دولت با انبوه‌سازان همفکری و همراهی کند می‌توان با حذف برخی آیتم‌ها مانند آسانسور، پکیج، رادیاتور و... در نهایت با هزینه‌ای معادل 580 هزار تومان برای ساخت هرمترمربع اقدام کرد.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان اگر مشکلی را در ارتباط با فرآیند کاری خود مطرح می‌کنند، راه‌حلی هم برای آن به دولت پیشنهاد می‌کنند همان‌طور که در مورد مشکل کنونی انبوه‌سازان در ارتباط با واقعی نبودن قیمت ساخت، افزایش سقف وام می‌تواند هم برای دولت، هم برای انبوه‌ساز و هم برای متقاضی راهگشا باشد.

ثنایی خاطرنشان کرد: هم اکنون رقم وام مسکن مهر 25میلیون تومان است که اگر این رقم برای کلانشهرها به 40‌میلیون تومان و برای سایر شهرها به 35‌میلیون تومان برسد مشکلات بسیاری برطرف خواهد شد و واحدها به سرعت تکمیل و تحویل می‌شود.

هیچ انبوه‌سازی راضی نیست

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان قم، با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کدام از انبوه‌سازان کشور حاضر به ادامه ساخت مسکن مهر با آخرین قیمت تعدیلی دولت نیستند، گفت: قیمت فعلی ساخت مسکن مهر، رقمی غیرکارشناسی است و حالت اجرایی و عملی ندارد.

محمدعلی ربانی افزود: لازم بود وزیر راه و شهرسازی تصمیم نهایی را به کارشناسان واگذار می‌کرد همانگونه که از ابتدا قرار بود مسکن مهر مترمربعی 90 هزار تومان و در مرحله بعد 75 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد اما در تصمیم نهایی، افزايش قيمت به حداکثر 40 هزار تومان محدود شد.

وی با بیان اینکه انبوه‌سازانی که با مشکلات بیشتری مواجه هستند هم اکنون ساخت‌و‌ساز را متوقف کرده اند تا وزیر در این باره چاره اندیشی اساسی کند، گفت: به قطعیت می‌گویم رقم تعدیلی مناسب برای ادامه کار، حداقل افزایش معادل 150 هزار تومان برای هرمترمربع است که این میزان باید متناسب با روند پیشرفت فیزیکی کار، به نحوی عادلانه تخصیص یابد.

رشد دوبرابری هزینه‌های ساخت

دبیر انجمن انبوه‌سازان گیلان نیز در این باره گفت: هم اکنون هزینه ساخت هرمترمربع واحد مسکونی به طور متوسط 700 هزار تومان است، بنابراین با رشد دو برابری هزینه‌های ساخت لازم است قیمت ساخت مسکن مهر نیز حداقل مترمربعی 150 هزار تومان افزایش یابد.

احمدمحمود شعربافی با بیان اینکه تعلل بیشتر در تعیین قیمت واقعی ساخت مسکن مهر باعث افزایش بیشتر هزینه‌ها در نتیجه گذر زمان خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها هم وجود دارد و هزینه‌های انبوه‌سازان معمولا در پایان سال بیشتر از سایر ماه هاست، تداوم وضعیت فعلی به معنای توقف کامل فرآیند ساخت است.

لزوم همکاری دولت

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر دولت با انبوه‌سازان برای اتمام واحدهای مسکن مهر ظرف مدت زمان باقیمانده،گفت: شرایط ساخت‌وساز و هزینه‌های مربوط به آن به صورت روزانه در حال تغییر است به گونه‌ای که نمی‌توان رقم ثابتی را برای مدت زمانی خاص به عنوان حداقل هزینه ساخت هرمترمربع مسکن اعلام کرد.

ایرج رهبر افزود: عمده مشکل انبوه‌سازان در ارتباط با تامین مالی مسکن مهر است این در حالی است که سازندگان واحدهای درون شهر، افزایش هزینه‌ها را بر قیمت نهایی واحد مسکونی در زمان فروش می‌افزایند و ضرر نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: تنها راه‌حل مشکل مالی انبوه‌سازان تعامل 100درصدی دولت با آنان و اتخاذ تدابیری برای تثبیت قیمت‌ها است. 


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت