تلفن سایت

امضای الکترونیک در ثبت اسناد

تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۱

 امضای الکترونیک در ثبت اسناد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اجرای طرح پایلوت امضای الکترونیکی در ثبت اسناد و املاک قزوین طی هفته آینده خبر داد.

احمد تویسرکانی در جلسه شورای سیاستگذاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با گرامی‌داشت ایام الله دهه فجر و سالروز پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی، تصریح کرد: انقلاب اسلامی حاصل خون‌های ارزشمندی است که بر سنگ فرش خیابان‌ها نقش بست و این خون‌ها و حماسه‌ها همچنان تداوم داشته تا اینک نهال انقلاب به درختی تنومند بدل شود.

وی نقش و وظیفه کارگزاران انقلاب و نظام را در پاسداشت ارزش‌ها و اهداف ترسیمی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، بسیار حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: دشمن امروزه بیش از هر زمانی در حال رصد کردن و تحلیل رفتارهای مردم و مسوولین نظام اسلامی است و مردم ثابت کرده‌اند که مسیر را به خوبی شناخته‌اند و همواره با حضور خود سیاست‌ها و تحرکات بدخواهان را خنثی کرده‌اند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به فراهم شدن بستر اجرای طرح امضاء الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد، گفت: طی هفته آینده اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان قزوین کلید می‌خورد. وی افزود: آغاز فراگیر این طرح در سطح واحدهای ثبتی کشور بعد از جمع‌بندی نتایج اجرای پایلوت و رفع نواقص و فراهم‌سازی بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اوایل سال آینده خواهد بود.

وی در بیان آثار اجرای این طرح گفت: اجرای طرح امضاء الکترونیکی که یکی از تکالیف اصلی برنامه توسعه کشور می‌باشد، در صورت اجرا باعث سرعت و شفافیت کار می‌شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حذف کاغذ در اجرای فرایندهای ثبتی از دیگر آثار اجرای این طرح می‌باشد و با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات فی مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضاء الکترونیکی خواهد بود.

وی یادآور شد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که اجرای این فرایند ضمن ملاحظات فنی و امنیتی بر بسترهای ارتباطی و اینترنتی موجود کشور استوار خواهد بود و کاهش سرعت و قطعی احتمالی اینترنت می‌تواند بر اجرای طرح تأثیر بگذارد که البته این مسایل در حوزه اختیارات و وظائف سازمان ثبت اسناد و املاک نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بررسی‌های به عمل آمده پیرامون اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند که از ابتدای آبان ماه سال جاری آغاز شده است، پرداخت و گفت: نتایج این بررسی‌ها از کاهش مشکلات آغازین اجرای این قانون در ابعاد مختلف حکایت دارد. تویسرکانی تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در کمیته‌های فرعی اجرای این قانون، در جهت کاهش نارضایتی مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و از طریق اجرای نظارت‌های مستمر است.

وی یادآور شد: قانونگذار بر تهیه نقشه‌های املاک و ساختمان‌های مورد تقاضای سند توسط مالکین و متقاضیان صراحت دارد اما این امر نافی نظارت و کنترل سازمان بر اقدامات حوزه‌های مرتبط با این امر نیست و بی‌تفاوت از آن نخواهیم گذشت. وی تصریح کرد: در راستای کاهش مشکلات و دغدغه‌های مردم، فرایند اولیه ارائه نقشه‌ها تغییر یافت و دستورالعمل آن به واحدهای ثبتی ابلاغ گردید.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در شیوه جدید، استفاده از بانک نقشه‌های کاداستری سازمان پیش‌بینی شده و در نقاطی که این نقشه‌ها موجود نیست، متقاضیان با کمترین هزینه و رأسا" با تهیه نقشه حدودی و استخراج مختصات از طریق نرم افزار "GPS " تلفن همراه می‌توانند مدارک خود را تکمیل و ارائه نمایند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: مردم از پرداخت هرگونه وجه بدون ضابطه و صراحت قانون به هر شخص یا مجموعه‌ای خودداری نمایند و در صورت مشاهده اخذ مبالغ خارج از ضابطه به بازرسی سازمان گزارش نمایند. وی همچنین بر اهمیت نظارت و کنترل بر عملکرد همه واحدهای سازمان به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت تأکید کرد.

وی ضمن قدردانی از بازرسی‌های انجام شده درون سازمانی و آثار مثبت این اقدامات، ضرورت تهیه دستورالعملی جامع در زمینه نظارت و بازرسی کلیه واحدهای سازمان را یادآور شد و دستور داد در جهت استانداردسازی کلیه بازرسی‌ها اعم از بازرسی‌های مستمر، موردی و فوق‌العاده و نیز امر بازرسی از کلیه واحدهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق این دستورالعمل در کارگروه تخصصی تدوین و برنامه جامع نظارت و بازرسی سالیانه سازمان تدوین و اجرایی شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان این سازمان به عنوان بخش دیگری از این برنامه اجرایی یاد کرد.
       
   
   


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت