تلفن سایت

ساخت ۱۰ ميلـيون متر مربع زيربنـاي مسكوني در شهـر پرند

تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۱

مهندس سعيد صابوني مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرنداعلام كرد
ساخت 10 ميلـيون متر مربع زيربنـاي مسكوني در شهـر پرند

لطفا بفرمائيد روند اجرائي مسكن مهر شهر جديد پرند در دولت نهم و دهم به چه صورت شكل گرفت؟
براساس برنامه دولت خدمتگزار و قانون ساماندهی، حمایت از تولید و عرضه مسکن، در جهت حل معضل مسکن به ویژِه در مورد تامین مسکن محرومان و جمعیت فاقد مسکن و در کلانشهرها از طریق اسکان آنها در شهرهای جدید با اجرای طرح مسکن مهر کلید خورد؛ در همین راستا شورای عالی شهرسازی و معماری سقف جمعیت پذیری شهر جدید پرند را به 700 هزار نفر جمعیت افزایش داد و بر این اساس و بر مبنای مصوبه یاد شده، مقرر شده است تا در شهر جدید پرند 110 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر احداث شود.
شهر جدید پرند به دلیل برخورداری از بسترهای مناسب و تخصیص 110 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر، بزرگترین مرکز اجرای طرح عظیم مسکن مهر کشور می‌باشد؛ تا جایی که از این شهر به عنوان پایتخت مسکن مهر کشور یاد می‌شود ، تمرکز ساخت مسکن مهر در این شهر حدود ده درصد از ساخت و سازهای مسکن مهر كشور مي‌باشد و همین موضوع شهر جدید پرند را به بزرگترین کارگاه ساختمانی کشور تبدیل کرده است.
اجراي مسکن مهر شهرپرند در دولت دهم ، همزمان با شروع مدیریت جنابعالی در شرکت عمران پرند ميباشد لطفا بفرمائید تا امروز چه اقداماتی توسط شرکت عمران پرند صورت گرفته است؟
هم اکنون در شهر جديد پرند حدود 100 هزار واحد مسکونی در حال ساخت مي‌باشد که برابر سیاست‌های دولت خدمتگزار و حمایتهای بی دریغ مقام عالی وزارت راه و شهرسازي جناب آقای مهندس نیکزاد و تلاش شبانه روزی همکارانم تاکنون 35 هزار واحد مسکونی به مرحله اتمام نازك كاري و تحويل به متقاضيان رسيده و سفت كاري 65 هزار واحد نيز انجام شده است كه در مجموع مبلغ 1737 ميليارد تومان تسهيلات ساخت و آماده‌سازي واحد‌هاي مسكن مهر توسط دولت در شهر پرند هزينه شده است
تاکنون چند واحد مسکن مهر شهر پرند افتتاح و به بهره برداری رسیده است؟زمانبندی برای افتتاح سایر واحدهای مسکن مهر این شهر چگونه است؟
نخستین واحدهای مسکن مهر شهر پرند در خردادماه سال 1390 افتتاح گردید در مرحله دوم بیش از 10 هزار واحد نیز در 25 خردادماه سال جاری با حضور ریاست محترم جمهوری جناب اقای دکتر محمود احمدی نژاد و مهندس نیکزاد وزیر محترم راه و شهرسازی افتتاح و تحویل متقاضیان گردید.هم اکنون 10 هزار واحد مسکن مهر این شهر نیز آماده بهره برداري در مهر ماه جاري ميباشد و امید است در آذرماه سال جاری بیش از 15 هزار واحد دیگر با تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی تحویل متقاضیان شود.
روند ساخت تاسيسات روبنايي مانند مساجد در اراضی مسکن مهر شهر پرند به چه صورت است؟
در بازدیدهای دوره ای مقام عالی وزارت راه و شهرسازي در اوایل سال 1390 از شهر جدید پرند، ایشان با توجه به پیشرفت ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر دستور اجرای تاسیسات روبنایی مانند مساجد را به شرکت عمران پرند صادر فرمودند تا همزمان با پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر سایر نیازهای متقاضیان نیز تامین گردد، بر این اساس جانمایی و طراحی 14باب مسجد در اراضی مسکن مهر در فازهای 4 و 5 و طرح توسعه با مشخصات حداکثر 400 تا 500 متر زیر بنا محل شامل شبستان خواهران و برادران، خانه عالم، پایگاه بسیج، وضوخانه، فضاهای جانبی گنبد و مناره در یک طبقه آغاز شده است و این مساجد در نيمه دوم سال جاري همراه با حجم زیادی از واحدهای تکمیل شده به بهره برداری مي‌رسد.
با توجه به ساکن شدن بیش از 20 هزار نفر در اراضی مسکن مهر پرند چه تعداد مدارس در حال ساخت است؟
هم اكنون 18 مدرسه در فازهاي صفر ، يك و دو مورد بهره برداري قرار گرفته است و يك مدرسه نيز در حال ساخت در فاز يك شهر پرند مي‌باشد اما در بخش مسكن مهر بر اساس تفاهم نامه اي شرکت عمران شهر پرند با سازمان نوسازی مدارس استان تهران مقرر شده 14 باب مدرسه توسط شرکت عمران پرند در اراضی مسکن مهر تا مرحله اجرای اسکلت و سقف انجام و جهت اجرای سفت کاری،نازک کاری و تکمیل تحویل سازمان نوسازی مدارس استان می‌شود كه هم اكنون همه مدارس مذكور تحويل سازمان نوسازس مدارس شده است اما متاسفانه تا كنون تنها 4 مدرسه توسط سازمان مربوطه در حال تكميل مي‌باشد و مي‌بايست باتوجه به تكميل و تحويل واحدها هرچه سريعتر نسبت به آغاز ساخت و تكميل ساير مدارس نيز اقدام نمايد.
عملیات اجرایی تاسیسات زیربنایی آب، برق، گاز و تلفن در بخش مسکن مهر چگونه بوده است؟ آیا با پیشرفت مسکن مهر این تاسیسات نیز اجرا شده است؟
در اجرای تاسیسات زیربنایی دستگاه‌های خدمات رسان همزمان با ساخت و تکمیل واحدها اقدامات لازم صورت گرفته است؛ در بخش آب و فاضلاب تاکنون عملیات ساخت 12 مخزن برای ذخیره آب به حجم 140 هزار متر مکعب آغاز گردید که با پیشرفت 50 درصدی، لوله گذاری آب 128 کیلومتر، فاضلاب 95 کیلومتر انجام شده است؛ شرکت گاز نیز تاکنون 63 کیلومتر لوله گذاری انجام داده است و تاکنون انشعاب 14 هزار واحد مسکن مهر نیز وصل گردیده است ؛ اداره برق 112 کیلومتر و مخابرات 78 کیلومتر صورت گرفته است.
به کارگیری پیمانکاران خارجی در ساخت مسکن مهر و استفاده از تکنولوژی ساخت قالب تونلی در شهر پرند چه تاثیری در توسعه و اجرای ساخت و ساز صنعتی بین پیمانکاران ایراني به خصوص شهر پرند داشته است؟
براساس سیاست‌های دولت محترم خدمتگزار و برنامه وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح مسکن مهر به منظور استفاده از توان فنی، مدیریتی و مالی مشارکت سرمایه گذاران خارجی معطوف به عرضه انبوه مسکن با سرعت و کیفیت بالا و فناوری نوین و ایمن در پروژه مسکن مهر پرند منجمله قرار داد ساخت 22 هزار واحد مسکونی مهر با شرکت‌های خارجی با استفاده از روش قالب تونلی منعقد گردیده که حضور پیمانکاران فوق و تکنولوژی مورد استفاده موجب گردید تا روش و قالب‌های مورد استفاده نیز توسط سایر پیمانکاران مشغول در پرند توسعه و به کار گرفته شود به طوريكه هم اكنون نزديك به 10 پيمانكار در شهر جديد پرند از روش ساخت قالب تونلي استفاده مي‌نمايند، به نوعي همزمان اين نوع فن آوري صنعتي سازي ساختماني را نه تنها در شهر پرند بلكه در كل كشور بسط و گسترش داده ايم.
یکی از پروژه‌های مهم شهر پرند ساخت مترو می‌باشد؛ تاکنون چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و چه میزان اعتبار دولتی در این پروژه هزینه شده است؟
از جمله پروژه‌های مهم شهر جدید پرند، طرح مترو پرند – تهران به طول 50 کیلومتر است که این پروژه شمال تهران، یعنی میدان تجریش را از طریق خط یک مترو تهران به ایستگاه شاهد(حرم امام خمینی) و در امتداد اتوبان تهران-قم و فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به شهر جدید پرند متصل می‌شود.
طول مترو پرند از ایستگاه شاهد تا شهر پرند 50 کیلومتر است که به دو فاز تقسیم می‌شود؛ براساس توافق مابین دولت و شهرداری تهران نسبت به ساخت مترو شهرهای اقماری، فاز اول این پروژه از ایستگاه حرم مطهر تا فرودگاه امام(ره) توسط شهرداری تهران به بهره برداری می‌رسد؛ این فاز در یک برنامه زمانی 11ماهه تدارک دیده شده که به قول آقای قالیباف شهردار تهران پیش بینی شده است تا در مدت 11 ماه تعیین شده، این بخش از مترو پرند احداث شود.
فاز دوم مترو شهر جدید پرند به طول 18 کیلومتر نیز در دستور کار شرکت عمران پرند قرار گرفت که با برآورد بودجه اولیه 187 میلیارد ریال توسط شرکت عمران پرند در حال انجام است.
پروژه مترو پرند با فن آوری روز و توسط مهندسان ایرانی طراحی و در حال ساخت است؛ در طول این مسیر 18 کیلومتری، 7 پل با دهانه‌های مختلف طراحی شده است که طولانی ترین پل در این مسیر به طول 140 متر است که بر روی بزرگراه تهران-ساوه قرار دارد.
مقدار کل عملیات خاکی طرح مترو پرند 190/575/1 متر مکعب است که هم اکنون 000/460/1 متر مکعب یعنی (95 درصد) عملیات خاکی در حال انجام است.
در این مسیر 28 آبرو و 7 پل با دهانه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود از جمله پل کارخانه آسفالت با عرض 12 متر و طول 14 متر به منظور دسترسی آسان ماشین‌های آبیاری فضای سبز محوطه فرودگاه امام خمینی (ره) بوده که هم اکنون به پایان رسیده است.
گفتنی است طول 18 کیلومتر از خطوط مترو پرند – تهران تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید با توجه به این امر و به گفته قالیباف شهردار تهران در حاشیه بازدید از مترو پرند که اعلام نمود (تا اوایل سال آینده مترو به فرودگاه امام خیمنی (ره) خواهد رسید)، امید است تا نیمه اول سال آتی مردم شهر پرند از مزیت مترو برخوردار شوند.
با توجه به شعار امسال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ايراني ساخت واحد مسکن مهر پرند چه تاثیری در اشتغال و تولید صنایع وابسته داشته است؟
آغاز عملیات اجرایی حدود 100 هزار واحد مسکن مهر در شهر پرند از اواخر سال 1388 موجب شد که شهر پرند به بزرگترین مرکز اجرای طرح عظیم مسکن مهر کشور تبدیل شود، همین امر موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم هزاران نفر و افزایش تولید مصالح ساختمانی وابسته به صنعت ساختمان كشور را فراهم نموده است.
از آنجائیکه احداث هر 69 متر مربع ساختمان یک فرصت شغلی مستقیم ايجاد می‌گردد، با توجه به ساخت مساحت 10 میلیون متر مربع زیربنای مسکونی در شهر پرند بیش از 144 هزار شغل در هر روز کاری و در بازه زمانی(اواخر سال 1388 تا پایان سال 1392) ایجاد شده است.
پرند علاوه بر پایتخت مسکن مهر از نگاه دولت در چه جایگاهی قرار دارد؟
با توجه به جایگاه ویژه پرند در کنار کلان شهر تهران بحثی در رابطه با پایتخت اداری در دولت مطرح شده است که با توجه به تبیین موقعیت ویژه شهر پرند از جمله استقرار در نقطه تلاقي حوزه‌هاي كرج- اسلامشهر- رباط كريم و شهريار، قرارگیری در حد فاصل سه مرکز ملی تبادل کالا و مسافر کشور در فراسوی کمربندی تهران و قرار گيري در يكي از سه راس مثلث تهران ،كرج و پرند، بهره مندی از زیر ساخت‌های عمده از جمله استقرار در مجاورت نیروگاه برق، خط لوله گاز، همچنین متراکم ترین شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی در مسیر شهرهای قم و ساوه و همچنین کمربندی سوم تهران و نهایتا عبور خطوط ریلی سراسری،پیش بینی عبور قطار سریع السیر تهران – اصفهان از فرودگاه امام(ره) و از همه مهم‌تر اتصال به شبکه قطار شهری تهران از جمله شرایط مناسبي است كه پرند را از نظر برخورداری از زیر ساخت‌های لازم جهت شکل گیری کلانشهرهای متعامل با تهران را آماده می‌سازد.
پیش بینی خدمات و کاربری‌های درشت مقیاس همچون ایستگاه راه آهن سراسری، احداث نمایشگاه بین المللی ، مجتمع ورزشی در محدوده پرند، مجاورت با شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، بزرگترین مجموعه ورزشی تفریحی رفاهی و اقامتی خاورمیانه همچنین منطقه ویژه اقتصادی مصوب، شهرک مبل نیز از مجموعه زیرساخت‌های شهر پرند بوده که خود امتیازی مهم برای این شهر محسوب می‌شود.
شهر پرند از نگاه رئیس جمهور محترم زیباترین شهر در چند سال آینده است چنانچه آقاي دکتر تمدن در روز معارفه شهردار پرند، این شهر را مورد توجه بسیار زیاد در داخل و خارج از کشور عنوان کرد در واقع بسیاری از اساتید معماری و شهرسازی به عنوان شهری نمونه آن را به دانشجویان خود معرفی می‌کنند، استاندار تهران شهر پرند را شهری ملی خواند و گفت که رئیس جمهور دلبستگی خاصی به شهر پرند دارد و باید در حفظ و نگهداری و بافت شهری کوشا باشیم.
نظر شما در خصوص ساخت و ساز برجهاي بلند مرتبه در سطح شهر پرند چيست؟
بر اساس طرح جامع 700 هزار نفري در حال تصويب ، مساحت شهر پرند بالغ بر 9000 هكتار خواهد شد كه شامل الگوي سكونتي كوتاه مرتبه ،الگوي سكونتي ميان مرتبه و الگوي سكونتي بلند مرتبه مي‌باشد و بر همين اساس تراكم ساختماني شهر پرند به گونه اي است كه هر چه از ابتداي شهر به مركز شهر پيش مي‌رويم تراكم ساختماني و تعداد طبقات افزايش مي‌يابد يعني در فازهاي نزديك به ورودي شهر ، فاز 1و2و3 متوسط طبقات 3 است و با ورود به فازهاي مسكن مهر يعني 4و5 تراكم ساختماني به حداكثر 8 طبقه مي‌رسد كه در جنوب شرقي فاز 5 كه بلند مرتبه سازي توسط شركت تركيه اي در حال انجام است تراكم ساختماني به بالاترين ميزان مجاز يعني 15 طبقه مسكوني مي‌رسد. مجددا پس از اراضي فاز 5 و با ورود به اراضي فاز 6 تراكم ساختماني كاهش مي‌يابد و به 5 طبقه مسكوني محدود مي‌گردد. و به عبارت ديگر عمده الگوهاي سكونتي در پرند بيشتر در بر گيرنده الگوي ميان مرتبه و بلند مرتبه است پس ساخت برجهاي بلند مرتبه طبق طرح جامع بوده كه هم اكنون نيز در حال اجراء است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت