تلفن سایت

عدم پرداخت عوارض شهری

تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۱

 

عدم پرداخت عوارض شهری 

تهراني‌ها عوارض‌شهري نمي‌پردازند؛ مديريت‌شهري درگير رشد هزينه‌ها 

اداره شهر تهران گران شد

از 1000 ميليارد تومان عوارض‌شهري سال91، تاكنون 147 ميليارد تومان وصول شده است

هزينه اداره پايتخت آن‌طور كه مقام ارشد مالي در شهرداري تهران اعلام كرده، در ماه‌هاي اخير دست‌كم 30 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه پايتخت‌نشين‌ها در پرداخت سهم كوچكي از منابع لازم براي تامين اين هزينه‌ها، كمترين بازدهي را داشته‌اند به طوري كه از 1000 ميليارد تومان عوارض‌شهري مربوط به سال91، تاكنون فقط 147 ميليارد تومان آن وصول شده است.

ساكنان تهران به ازاي هر ملك در اختيار موظفند بابت هزينه‌اي كه استفاده آن ملك، براي شهر در پي دارد، به طور ميانگين 150 تا 200 هزار تومان عوارض‌شهري براي يكسال، به شهرداري بپردازند. 

در بودجه 7 هزار ميليارد توماني امسال شهرداري‌تهران، يك هزار ميليارد تومان عايدي از محل وصول كل عوارض‌شهري پيش‌بيني شده بود كه سهم كوچكي از منابع لازم براي اداره تهران را شامل مي‌شود»، اما پرداخت‌كنندگان عوارض در پرداخت همين سهم كوچك 14درصدي، شهرداري را عملاً طلبكار گذاشته‌اند.

بعد از عوارض‌شهري، منبع اصلي تامين مالي شهرداري، در عوارض ساخت‌وساز و تراكم خلاصه مي‌شود كه طبق گفته معاون مالي شهرداري تهران در ماه‌هاي اخير با توجه به كاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني، درآمد حاصل از اين محل نيز كاهش يافته است.  رشد 45 درصدی هزینه پروژه‌های نگه داشت و هزينه‌هاي جاری خبر داد و عنوان کرد: در سال 91 توانستیم با مدیریت هزینه‌ها رشد هزینه‌های اداره پایتخت را در مرز 30 درصد متوقف کنیم این در حالی بود که اگر هزینه‌ها را مدیریت نمی‌کردیم حداقل با رشد 50 درصدی هزینه‌ها مواجه بودیم.

حسین محمد پورزرندی معاون شهردار تهران بیشترین افزایش هزینه‌ها را ناشی از پروژه‌های نگه داشت و جاری دانست و اظهار کرد: بخش عمده افزایش هزینه‌های شهری به پروژه‌های نگه داشت و جاری مربوط می‌شد که تا 45 درصد افزایش پیدا کرده است.پورزرندی در پاسخ به سوال در خصوص میزان افزایش درآمدهای شهرداری تهران از محل افزایش بخش ساخت و ساز و بهای تراکم و عوارض تصریح کرد: صدور پروانه‌های ساختماني در چند ماه اخیر از نظر تعداد، کاهش داشته است و عمده درآمدهای شهرداری در سال جاری به صدور پروانه‌های مجتمع‌های ایستگاهی و فروش اموال پروژه‌هاي سرمایه گذاری و مشارکتی با بانک‌هایی بوده که برای اجرای پروژه با آنها قرار داد داشتیم و پیش از امسال پروانه ساخت آنها صادر شده بود.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به رشد 35 درصدی در وصول درآمدهای پایدار شهری در سال 91 نسبت به سال 90 اشاره کرد و گفت: در شش سال گذشته هر سال نسبت به سال پیش از آن درآمدهای پایدار بین 20 تا 50 درصد رشد کرده است طوری که در سال 91 وصول در آمدهای پایدار شهری نسبت به سال 90 بیش از 35 درصد رشد داشت که بخش عمده آن به حصول درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده مربوط می‌شود. 

او اضافه کرد: درآمد شهرداری از فیش عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه در سال 88، 88 میلیارد و 500 میلیون تومان، در سال 89، 106 میلیارد و 500 میلیون تومان و سال 90، 129 میلیارد تومان بود که این مبلغ از ابتدای سال جاری تاکنون با استمرار روند صعودی به 147 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که نشان دهنده رشد 30 درصدی درآمد شهرداری از این بخش است.معاون مالی و اداری شهرداری تهران مجموع فیش عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه توزیع شده در پایتخت طي سال‌ جاري را هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: از مجموع این مبلغ 750 میلیارد تومان معوقات شهرداری و فقط 250 میلیارد تومان به سال 91 مربوط می‌شود كه در كل، 147 ميليارد تومان از اين مبلغ وصول شد.

او تاکید کرد: لایحه درآمدهای پایدارو ضمانت اجرایی برای آن از سال 61 تاکنون در دولت مانده و هنوز به مجلس نرفته است، در حالی که با تصویب آن می‌توان شاهد تحقق بخش قابل توجهی از منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران بود.او با بیان اینکه بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده امسال محقق شده است، گفت: برابر پیش‌بینی‌ها امسال هزار میلیارد تومان درآمد از سرفصل‌ مالیات بر ارزش افزوده محقق می‌شود این در حالی است که براساس ردیف‌های بودجه‌ای دولتی که به شهرداری تهران اختصاص دارد به جز مالیات بر ارزش افزوده و بخش کوچکی از بودجه بهره‌برداری مترو، امسال شهرداری از سایر سرفصل‌ها همچون بهای سوخت و جرایم راهنمایی و رانندگی وصولی نداشته است؛ البته مسوولان اعلام کرده‌اند که بخشی از این درآمدها در ماه‌های آینده محقق می‌شود.

پورزرندی با پیش‌بینی تحقق 100 درصدی بودجه سال 91 تا پایان سال، درباره افزایش بهای تراکم پایه برای سال آینده اشاره کرد و گفت: با ابلاغ طرح تفصیلی بنا شده است فرمول‌های محاسباتی تراکم و پروانه ساختمانی را تغییر دهیم به همین دلیل تا آن زمان میزان افزایش بهای عوارض صدور پروانه و تراکم مشخص نیست. 

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت