تلفن سایت

شرایط ثبت نام مسكن ويژه آسان می شود

تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۱

شرایط ثبت نام مسكن ويژه آسان می شود

 راهيابي تعداد فوق‌العاده محدودي از كساني كه در ماه‌هاي اخير متقاضي دست به نقد مسكن ويژه بودند، به اين طرح، باعث شده مسوول اصلي مسكن ويژه با ارسال نامه‌اي به وزير راه و شهرسازي از او بخواهد مجوز (تعديل شرايط ثبت‌نام) را در صورت امكان صادر كند.دولت در دستورالعمل ثبت‌نام مسكن ويژه شرايطي مشابه مسكن مهر را تعريف كرده و در عين حال قيمت قابل‌توجهي براي فروش در نظر گرفته است كه اين دو با يكديگر ناسازگار است.اكنون براي تعديل اين دستورالعمل پيشنهاد ورود مجردها و نرمش نسبت به فرم «ج» درخواست شده است.

نامه «تعديل 4شرط واگذاري مسكن‌ويژه» روي ميز وزير
در نيمه‌باز «مسكن‌ويژه» باز مي‌شود؟
ثبت‌نام از مجرد‌ها، نرمش نسبت به فرم جيم و كاهش زمان در شرط سابقه سكونت 5ساله در تهران رئوس پيشنهاد‌هاي درخواستي از نيكزاد را تشكيل مي‌دهد
 مسوول ارشد مسكن‌ويژه با رد شايعات مربوط به عدم استقبال تهراني‌ها از مسكن‌ويژه، مي‌گويد: متقاضي هست اما اجازه ثبت‌نام ندارد
 ناكامي عوامل ساخت مسكن‌ويژه در جذب كامل متقاضي آن هم فقط براي فاز اول اين طرح كه با ظرفيت محدود 4 هزار واحدمسكوني در منطقه21 تهران از سه‌ماه پيش آغاز شد، مسوول ارشد اين طرح 50 هزار واحدي را برآن داشته در نامه‌اي خطاب به وزير راه‌وشهرسازي، از او براي «تعديل شرايط ثبت‌نام» كسب تكليف كند.
اوايل امسال با تعريف پروژه مسكن‌ويژه مخصوص شهر تهران، حجم بالايي از فاقدين مسكن ساكن پايتخت براي دريافت اين واحدها اعلام آمادگي كردند، طوري كه نويسندگان دستورالعمل نحوه ثبت‌نام مسكن‌ويژه در وزارت راه‌وشهرسازي با تدوين پيش‌شرط «پرداخت 100 ميليون نقد در يكسال» از يك‌سو و همچنين اعمال «شروط چهارگانه شبيه مسكن‌مهر» از سوي‌ديگر، فيلترهاي سفت‌وسختي را براي ورود به اين طرح درنظر گرفتند.
اما حالا ناسازگاري بين «قدرت پرداخت قيمت مسكن‌ويژه» و «داشتن شرايط مسكن‌مهر» نه تنها كم‌توجهي نويسندگان به ماهيت بازار تقاضاي مسكن را نشان مي‌دهد كه باعث شده، مجري ساخت اين واحدها از وزير بخواهد در حالي كه امكان تعديل قيمت وجود ندارد، لااقل قطر منافذ فيلترهاي ثبت‌نامي را بزرگ كند تا كساني كه توان خريد مسكن‌ويژه را دارند اما صلاحيت چهارگانه را ندارند، بتوانند در اين طرح اسم‌نويسي كنند.
در ماه‌هاي اخير دولتي‌ها، استقبال نه‌چندان قوي از طرف متقاضيان فاقد‌مسكن در تهران براي اسم‌نويسي در مسكن‌ويژه را به همزماني شروع اين طرح با صعود شديد قيمت سكه و دلار در بازار تهران ربط داده بودند، اما مسوول ارشد مسكن‌ويژه در اين‌باره مي‌گويد: «چنانچه برخي از شروط واگذاري اين آپارتمان‌ها تعديل شود، متقاضي به اندازه كافي وجود دارد.»
فريبرز واحدي ریيس اداره راه‌وشهرسازي استان تهران ديروز با اعلام اينكه، در ضوابط مربوط به نحوه واگذاري مسكن‌ويژه، چهارشرط «تاهل، سكونت 5ساله در تهران، دارابودن فرم جيم سبزرنگ به معني عدم استفاده از امكانات دولتي از سال57 تاكنون و همچنين نداشتن سابقه مالكيت از سال84 به بعد» قيد شده است، از درخواست كتبي به وزير راه‌وشهرسازي براي تعديل همه اين شرايط خبر داد و گفت: پيشنهاد كرده‌ايم اجازه داده شود مجردها هم در مسكن‌ويژه راه يابند و در سابقه سكونت 5ساله متقاضيان سختگيري نشود و همچنين ملاك سبزبودن فرم جيم از سال84 باشد تا كساني كه در حال حاضر متقاضي دريافت اين واحدها هستند، اما شرايط‌شان با شروط تعريف‌شده همخواني ندارد، اجازه ورود پيدا كنند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران در این باره اعلام کرد: برای تسهیل شرایط مسکن ویژه شهر تهران به منظور استقبال بیشتر متقاضیان واقعی این واحدها، در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار تعدیل برخی شروط عمومی ثبت نام برای این دسته از واحدها شده‌ایم.
فریبرز واحدی افزود: البته به طور قطع با آماده شدن فاز اول این واحدها و جلب اعتماد بیشتر مردم، استقبال بیشتری از سوی متقاضیان صورت خواهد گرفت.
وی در خصوص موارد پیشنهادی تعدیل برای ثبت نام مسکن ویژه تصریح کرد: در نامه خود به وزیر راه و شهرسازی خواستار شده‌ایم به منظور جلب استقبال بیشتر متقاضیان شروطی مانند تاهل که شرط قطعی برای دریافت این واحدها است تعدیل شود و افراد مجرد هم بتوانند برای خرید این واحدها اقدام کنند.
واحدی ادامه داد: در پیشنهاد دوم از نیکزاد خواسته‌ایم الزام سبز بودن فرم (ج) از بهمن ماه 1357 را به سال 84 تعدیل کند و همچنین پیشنهاد داده ایم سابقه سکونت قطعی 5 ساله در شهر تهران به طور کامل حذف یا به سنوات کمتر تقلیل یابد.
وی افزود: الزام متقاضیان به ارائه مدارک معتبر دولتی (حکم کارگزینی، گواهی معتبر از سازمان تامین اجتماعی، گواهی تحصیلی افراد تحت تکفل و...) برای اثبات سابقه قطعی سکونت 5 ساله در شهر تهران نيز یکی دیگر از موارد عمومی است که پیشنهاد تعدیل آن را به وزیر راه و شهرسازی داده ایم.
قيمت مسكن‌ويژه كم نمي‌شود
واحدی در پاسخ به این سوال كه آیا برنامه‌ای برای تعدیل شرایط پرداخت و قیمت مسکن ویژه وجود دارد؟ تصریح کرد: هنوز برنامه‌ای در خصوص تعدیل شرایط پرداخت و قیمت‌های مسکن ویژه نداریم.
وی همچنین در خصوص برنامه ساخت مسکن ویژه در سایر مناطق، غیر از تهرانسر، گفت: هدف گذاری بعدی ما برای ساخت مسکن ویژه مربوط به سه سایت «شهرک هما» در پونک با ظرفیت حدود 1000 واحد مسکونی، 3 تا 4 هزار واحد در «منطقه 22» و نزدیک به همین تعداد در «آتی شهر» است.
واحدی همچنین افزود: هنوز قیمت نهایی برای ثبت نام مسکن ویژه در مناطقی غیر از تهرانسر تعیین نشده است؛ این در حالی است که به رغم تفاوت قیمت زمین در هر یک از این مناطق، دولت تلاش می‌کند هزینه‌های ساخت پس از درنظر گرفتن تمام نوسانات قیمتی در همان حدود قیمت ساخت مسکن ویژه تهرانسر باشد.
افتتاح‌های جدید مسکن مهر تهران
واحدی همچنین در ادامه نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: دولت برای افتتاح مسکن مهر تا پایان سال برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دست اقدام دارد.
وی افزود: به این ترتیب و براساس برنامه زمانبندی موجود، تا پایان سال در مجموع 86 هزار واحد مسکن مهر بهره برداری، افتتاح و تحویل متقاضیان می‌شود.
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان کرد: به این ترتیب و براساس برنامه زمانبندی موجود از اول بهمن ماه‌جاری هر هفته حداقل 10 هزار واحد مسکونی در استان تهران افتتاح می‌شود که این میزان هم شامل شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت، هم شهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر و هم واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید است.
نمايي از ساخت مسكن ويژه


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت