تلفن سایت

پاک ترین هوا در کجای تهران است؟

تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۱

پاک ترین هوا در کجای تهران است؟

معافیت از آلودگی هوا در منطقه‌ای که به سکونت شبانه پایتخت‌نشینان تبدیل شده است
 نقطه‌اي از استان تهران كه چند ماهي است محل سكونت‌شبانه پايتخت‌نشينان شده، به دليل آنچه ساكنانش «معافيت اين منطقه از آلودگي هواي تهران» عنوان مي‌كنند، اين روزها به محله‌اي برتر در مقايسه با پايتخت تبديل شده است.

 

تردد روزانه ساكنان شهر جديد پرند به تهران از اتوبان آزادگان و رويت لايه‌اي از غبار سياه‌رنگ بر فراز شهر تهران از فاصله 15 كيلومتري بيرون شهر به خوبي نشان مي‌دهد شرايط هواي تهران تا چه حد در مرحله هشدار و خطر قرار گرفته است.
در مسير مسافرت بين تهران پرند، تغيير رنگ آسمان كاملا قابل رويت است؛ به طوري كه هواي عاري از آلودگي در شهر جديد پرند با نزديك‌شدن به ورودي پايتخت و سپس مركز شهر تهران، تغيير رنگ داده و تیرگی در هوا مشاهده مي‌شود.
طي 6 ماه اخير حداقل 20 هزار خانوار تهراني با خريد واحدهاي مسكوني‌مهر در شهر جديد پرند، به اقامت‌شان در تهران خاتمه داده و در اين نقطه از استان تهران مستقر شده‌اند. پرند در جنوب‌غربي تهران واقع شده و به لحاظ رفت‌وآمد با وسيله شخصي -در ساعات اوج ترافيك تهران- حدود 40 دقيقه با پايتخت فاصله دارد.
براي پرند ادامه خط یک مترو تهران كه از میدان تجریش شروع مي‌شود، تدارك ديده شده و قرار است نيمه سال آينده مسافران پرند را به تهران متصل كند.
هر چند پرند از برخي امكانات شهري در مقايسه با تهران محروم است، اما برنامه اسكان 80 هزار خانوار جديد در اين منطقه كه با واگذاري تدريجي واحدهاي مسكوني‌مهر در يك سال آتي، محقق مي‌شود دولت را وادار به اجراي طرح‌هاي بزرگ شهري در پرند كرده است.
دو سال پيش در زمان ساخت‌وساز مسكن‌مهر در پرند، هيچ تقاضايي از طرف فاقدين مسكن تهران براي ثبت‌نام اين واحدها وجود نداشت، اما در يك سال اخير، موج پيش‌خريد آپارتمان‌هاي پرند از طرف تهراني‌ها به حدي بود كه هم‌اكنون همه واحدهاي مسكن‌مهر در حال ساخت در پرند به طور كامل پيش‌فروش شده است. پرند هم‌اكنون به محل سكونت شبانه اهالي فعلي تهران تبديل شده تا پايتخت غرق در غبار سمي كماكان محل اشتغال روزانه اين گروه از مهاجرين باشد.
جمعيت شهر تهران طبق آخرين سرشماري نفوس‌ومسكن كه سال گذشته انجام شد، 8 ميليون نفر است. اما در پرند هم‌اكنون نزديك به 50 هزار نفر ساكن قطعي وجود دارد كه با تحويل كامل همه واحدهاي مسكوني‌مهر، سال آينده جمعيت اين شهر حداكثر به 450 هزار نفر خواهد رسيد.
پرند بيش از جمعيت پيش‌بيني شده در سال92، خانوار جديد پذيرش نخواهد كرد، چون طرح توسعه اين شهر جديد در حد فعلي تعريف شده است.
به اين ترتيب سطح فوق‌العاده پايين غلظت آلاينده‌هاي معلق در هوا، تراكم پايين جمعيت و مترو از جمله امتيازهاي پرند در مقايسه با كلان‌شهر تهران است كه مي‌تواند با توسعه خدمات شهري و امكانات سكونتي در آينده نزديك، اين منطقه را براي تهراني‌ها جذاب‌تر كند. اين در حالي است كه دولت اخيرا مطالعه‌اي را براي انتقال پايتخت سياسي به پرند آغاز كرده كه اگر عملياتي شود، جمعيت شاغل در ادارات نيز از تهران كاسته خواهد شد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت