تلفن سایت

تعیین پایلوت نوسازی بافت فرسوده تهران

تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۱

تعیین پایلوت نوسازی بافت فرسوده تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام پیش‌بینی برنامه جدیدی برای جلب مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: هم‌اکنون پایلوت این برنامه در محله نازی‌آباد در حال اجرا است و در صورت مثبت بودن نتایج، در سراسر پایتخت اجرا خواهد شد.

علیرضا جعفری با اشاره به استراتژی سازمان نوسازی شهر تهران مبنی بر تحقق جریان نوسازی مردمی، اظهار کرد: یکی از راهبردهای پیش‌بینی شده برای این استراتژی، منظور کردن تسهیلات مالی با نگاه به وضع معیشتی و توانمندی اقتصادی اندک ساکنان بافت‌های فرسوده است. وی با بیان اینکه متولی ارائه تسهیلات مالی، دولت است، گفت: سازمان نوسازی تنها از منظر حمایتی موضوع اعطای وام نوسازی را از طریق دستگاه‌های مربوطه پیگیری می‌کند.

جعفری راهبرد دیگر شهرداری تهران برای تحقق نوسازی مردمی را در نظر گرفتن بسته‌های تسهیلات تشویقی شهرسازی عنوان کرد و توضیح داد: علاوه بر حذف عوارض صدور پروانه که از چند سال قبل اعمال می‌شد، در طرح تفصیلی جدید تهران نیز تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است تا به نوعی محرک نوسازی بافت‌های فرسوده باشد.

*** نقشه‌های طرح تدقیق بافت‌های فرسوده آماده ارائه به کمیسیون ماده 5 است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح تدقیق بافت‌های فرسوده، این طرح را نیز در راستای تحقق نوسازی مردمی ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون نقشه‌های جدید بافت فرسوده آماده ارسال به کمیسیون ماده پنج است و در صورت تصویب آن، بر میزان بافت‌های فرسوده تهران که از تسهیلات تشویقی برخوردار می‌شوند، افزوده خواهد شد.

وی همچنین اقداماتی نظیری تامین سرانه‌های خدماتی و بازگشایی شبکه معابر را از دیگر راهبردهای پیش‌بینی شده برای توسعه نوسازی مردمی دانست و گفت: در عین حال مهم‌ترین راهبرد سازمان نوسازی، برنامه‌ریزی برای پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی در این حوزه است. جعفری با تاکید بر اینکه طرح‌های مالی پروژه‌های نوسازی باید به گونه‌ای تدوین شود که بخش خصوصی توان اجرای آن را داشته باشد، اظهار کرد: برای توسعه مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده، برنامه‌ای تحت عنوان «مدل توسعه تعالی‌بخش» تدوین شده است.

مکانیزم مالی مشارکت بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده در حال تدوین است

وی با بیان اینکه در این مدل بخش خصوصی با مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده، پروژه‌های نوسازی را اجرا می‌کند، گفت: به این ترتیب شهروندان در ارزش افزوده ملک خود پس از نوسازی سهیم می‌شوند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اهمیت مکانیزم مالی پیش‌بینی شده در این طرح، اظهار کرد: بخش خصوصی باید بتواند با بانک‌ها به عنوان پشتوانه اجرای طرح‌های نوسازی تفاهم‌نامه مبادله کند که مطالعات مربوط به این موضوع در حال انجام است و به زودی مکانیزم مربوط به این موضوع تدوین خواهد شد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت