تلفن سایت

جزئیات معاملات نیم‌میلیاردی در بازار مسکن تهران

تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۶

جزئیات معاملات نیم‌میلیاردی در بازار مسکن تهران

دنیای اقتصاد : با وجود اینکه تمایل به تملک آپارتمان‌های بیش از ۷۰ مترمربع در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است، اما این معاملات همچنان با بودجه متوسط متناسب با قیمت میانگین مسکن در تهران انجام می‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در ماه گذشته ۲/ ۳۰ درصد از کل معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران به واحدهایی که قیمت هر مترمربع از آنها در دامنه ۴ تا ۶ میلیون تومان بوده، اختصاص داشته است. این دامنه قیمتی شامل یک میلیون تومان کمتر تا یک میلیون تومان بیشتر از میانگین قیمت آپارتمان در پایتخت (۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) بوده و طبیعی است که یک‌سوم معاملات ماهانه مسکن در شهر را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر تمایل به تملک آپارتمان‌های ۷۰ تا ۹۰ مترمربعی نیز همواره بسیار بالا است، طوری که پس از آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۰ مترمربعی که مقصد اصلی خانه‌اولی‌ها بوده و در آبان ماه نیز ۳/ ۲۸ درصد از معاملات را به خود اختصاص داد، آپارتمان‌های ۷۰ تا ۹۰ مترمربعی همواره در رتبه دوم میزان تقاضا قرار دارد. در ماه گذشته نیز سهم معاملات این آپارتمان ۲۴ درصد، معادل حدود یک‌چهارم کل معاملات ماهانه مسکن بوده است.

برخلاف آپارتمان‌های ۵۰ تا ۷۰ مترمربعی، این گروه از آپارتمان‌ها که متراژ بزرگ‌تری دارند اغلب مقصد جست‌وجوگرانی هستند که قصد تبدیل به‌احسن ملک محل سکونت خود را دارند. هرچند خانه‌اولی‌هایی که از بنیه مالی بیشتری برخوردار هستند نیز بعضا این واحدها را مطالبه می‌کنند. ویژگی اصلی آپارتمان‌های ۷۰ تا ۹۰ مترمربعی که باعث شده سهم یک‌چهارمی از معاملات مسکن را از آن خود کنند، برخورداری از دو اتاق خواب استاندارد است که ضمن ابعاد نرمال مناسب گنجاندن اقلام متعارف سرویس خواب، یک یا هر دوی آنها نیز به کمد دیواری تجهیز شده‌اند.

بررسی داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که اطلاعات قیمتی معاملات انجام و ثبت شده در بازار مسکن را گردآوری می‌کند، حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از معاملات آپارتمان‌های ۷۰ تا ۹۰ مترمربعی در هفته‌های اخیر در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است؛ به این معنا که قیمت هر مترمربع از این آپارتمان‌ها در دامنه ۴ تا ۶ میلیون تومان قرار دارد، بنابراین اگرچه تمایل به تملک آپارتمان‌های بیش از ۷۰ مترمربع در ماه‌های اخیر رو به افزایش بوده است، اما این معاملات همچنان با بودجه متوسط متناسب با قیمت میانگین مسکن در تهران انجام می‌شود.

اگر با یک خط فرضی تهران را از خیابان انقلاب به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنیم، تقریبا در تمام مناطق نیمه شمالی تهران می‌توان آپارتمان‌هایی در این دامنه متراژ و قیمت که هر دو «متوسط» محسوب می‌شود و برای اکثر متقاضیان خرید مناسب محسوب می‌شود، قابل‌تملک است؛ البته با فرض قیمت و متراژ یکسان، سن بنا در مناطق مرغوب‌تر بیشتر و در مناطق ارزان‌تر کمتر خواهد بود.

07-02

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت