تلفن سایت

طرح ۱۵ روزه برای ترافیک پاییزه

تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد: پیشنهاد تغییر ساعت کاری برخی ادارات به منظور کنترل ترافیک آغاز سال تحصیلی جدید، در نخستین جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر شهر تهران مطرح و مقرر شد بررسی‌های کارشناسی درباره تاثیر آن انجام شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سید مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تشکیل جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر با حضور سردار مهماندار، رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ و جمعی از مدیران حوزه ترافیک، گفت:‌ با توجه به گشایش مدارس و مراکز علمی در مهرماه و به دنبال آن تشدید بار ترافیکی معابر، لازم است برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی با سازمان‌های متولی مدیریت ترافیک در دستور کار قرار گیرد. در حالی که طی سال‌های گذشته ترافیک تهران از یک برنامه‌ریزی موثر برای شروع مهرماه بی‌بهره بود، امسال برنامه‌های تازه‌ای پیشنهاد شده که مهم‌ترین آنها، تغییر ساعت شروع کار برخی ادارات است.

حسینی در این باره توضیح داد: یکی از تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد این بود که با اخذ مجوز شورای ترافیک شهر تهران برای دو هفته اول مهرماه ساعات ترافیک برخی از مشاغل را تغییر دهیم. به‌عنوان مثال ساعت شروع کار ادارات دیرتر از مدارس انتخاب شود تا والدین بعد از رساندن فرزندانشان به مدرسه به محل کار خود بروند. البته این ایده نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

سردار حسین مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: استفاده از شیوه‌هایی نظیر تغییر ساعت کاری برای کنترل ترافیک موقت در بسیاری از شهرهای بزرگ «عرف» است و پلیس از بهره‌گیری از این قبیل شیوه‌ها استقبال می‌کند. وی در عین حال از تایید یا رد این ایده خودداری کرد و گفت: قرار است ایده مذکور از سوی مدیریت شهری مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و فعلا در حد پیشنهاد مطرح شده است. بنابراین پلیس راهور در حال حاضر موضعی اعم از موافق یا مخالف درباره تغییر موقت ساعت کار ادارات ندارد. وی با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی حجم ترافیک در دو هفته نخست مهرماه توضیح داد: برخی از والدین تمایل دارند در روزهای نخست فرزندانشان را شخصا تا مدرسه همراهی کنند و عده‌ای هم به دلیل عدم هماهنگی و شروع کار سرویس مدارس، ناگزیر هستند فرزندشان را به مدرسه برسانند که موجب افزایش ترافیک مقطعی می‌شود.

این طرح امسال در حالی مطرح شده که سال‌های 89 و 90 نیز با مختصات دیگری مبتنی بر تغییر ساعت کار بانک‌ها و مدارس توسط دولت نهم اجرا شد. مجتبی شفیعی دبیر وقت شورای عالی ترافیک در آن زمان از کاهش 15 درصدی ترافیک به واسطه اجرای طرح مذکور خبر داد. با این حال دولت یازدهم این طرح را در کنترل ترافیک بی‌تاثیر ارزیابی و آن را لغو کرد. در عین حال مدافعان طرح مذکور می‌گویند در صورتی که فاصله زمان شروع به کار مدارس و ادارات به نحوی تنظیم شود که والدین پس از رساندن فرزند خود به مدرسه، بلافاصله در محل کار حاضر شوند، این طرح سبب می‌شود بار ترافیک در بازه زمانی وسیع‌تری توزیع شود؛ چراکه کارمندان بدون فرزند، کمی دیرتر از کارمندانی که فرزند دارند، از منزل خارج خواهند شد.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت