به گزارش «دنیای اقتصاد»، افزایش روزهای ناسالم و در مقابل کاهش روزهای سالم و پاک رویهای است که هم در فروردین و هم در اردیبهشت امسال در پایتخت حاکم بوده است؛ به این ترتیب که تعداد روزهای پاک فروردینماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک روز کاهش یافته و در مقابل شمار روزهای ناسالم برای گروههای حساس نیز 4 روز افزایش یافته است. همچنین در اردیبهشت امسال تهرانیها حتی یک روز هوای پاک با شاخص کیفیت هوای زیر 50 واحد تنفس نکردند؛ درحالیکه سال گذشته یک روز پاک در ماه دوم بهار ثبت شده است. افزون بر این، امسال در اردیبهشت دو روز ناسالم برای گروههای حساس با شاخص کیفیت هوای بین 100 تا 150 واحد سپری شده است درحالیکه پارسال در این ایام هیچ روز ناسالمی وجود نداشت. به این ترتیب تهران در دو ماه نخست پارسال هیچ روز ناسالمی نداشت در حالی که امسال در این مدت 6 روز ناسالم را پشت سرگذاشته است. این آمارها هنگامی معنادار میشود که وضعیت جوی بهار امسال را با سال گذشته مقایسه میکنیم. تعداد روزهای بارانی و نیز میزان وزش باد در پایتخت طی دو ماه نخست امسال به شکل محسوسی نسبت به دو ماه پارسال بیشتر بود؛ اما با این حال شرایط مساعد آب و هوایی نتوانست از آلودهتر شدن هوای شهر تهران در این ایام در مقایسه با روزهای مشابه سال گذشته جلوگیری کند. مقایسه وضعیت اقلیمی شهر و نیز کیفیت هوا در این بازه زمانی دو ماهه در سالهای 95 و 96، بیش از هر چیز ناکارآمد و بیاثر بودن سیاستها و برنامههای مقابله با آلودگی هوا را که در طول سال گذشته اجرا شده است، تایید میکند.
یکی از مهمترین طرحهای اجرایی در این زمینه، طرح «کاهش (LEZ)» بود که به دلایل مختلف بعد از دو سال بحث و جدل، هرگز به صورت کامل اجرایی نشد. سال گذشته با اجرای ناقص این طرح که از آن به عنوان فاز نخست یاد شد، کلیه خودروها موظف شدند در صورتی که گواهی معاینه فنی معتبر ندارند، از تردد در محدوده طرح ترافیک حتی با وجود برخورداری از مجوز و نشان تردد در این محدوده، خودداری کنند. با این حال صرف محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در مرکز شهر برنامه موثری نبود و حدود 400 هزار دستگاه خودروی کاربراتوری که 10 درصد کل خودروهای پلاک تهران را شامل میشوند اما مسبب 45 درصد از آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک در تهران محسوب میشوند، آزادانه در خارج از محدوده طرح ترافیک تردد میکنند. با وجود اینکه قرار بود از ابتدای سال جدید فاز بعدی این طرح اجرا و تردد این گروه از خودروها در کل شهر ممنوع شود، این برنامه بهدلیل مشکلاتی که در زمینه نوسازی ناوگان سواری فرسوده وجود دارد، عملیاتی نشده است.