تلفن سایت

«تشويقی» برای بدهكاران شهرداری تهران

تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۱

 

با تصويب يك لايحه در شوراي‌شهر تهران وصول مطالبات شهرداري راحت مي‌شود
«تشويقي» براي بدهكاران شهرداري‌تهران

بخشش 70درصدي در انتظار سازنده‌ها؟
شهردار تهران در نامه‌اي به ریيس شوراي‌شهر، لايحه‌اي را براي تصويب پيشنهاد كرده كه اگر راي اكثريت اعضاي شورا را بياورد، صندوق امانات شهرداري از اسناد و مدارك بدهكاران مالي رسوب‌زدايي خواهد شد.

 

 

انبوه‌سازان و سازندگان مجتمع‌هاي بزرگ مسكوني‌تجاري عمده بدهكاران شهرداري تهران محسوب مي‌شوند طوري كه رقم فوق‌العاده بالايي كه شهرداري بابت «عوارض ساخت، تراكم و احيانا جريمه خلاف‌ساختماني» در صورتحساب اين گروه از سازنده‌ها منظور كرده به قدري قابل‌توجه است كه تاخير در پرداخت آن را دامن زده است.
اين سازنده‌ها با ارائه چك‌وسفته به شهرداري، مجوز ساخت را دريافت مي‌كنند، اما حتي در زمان سررسيد ضمانت‌‌نامه‌هاي تحويل داده شده هم نمي‌توانند نسبت به تسويه‌حساب اقدام كنند.
شهرداري‌تهران در حال حاضر با بدهكاراني مواجه است كه از سال79 تاكنون به شهرداري بدهي دارند.
به حساب اين بدهكاران، سالانه مبلغي تحت عنوان «خسارت تاخير تاديه» به اصل بدهي اضافه مي‌شود كه معمولا اين ميزان معادل است با نرخ تورم عمومي.
هر چند شهرداري‌تهران به همان نسبتي كه از بدهكاران، طلبكار است، به گروه ديگري تحت عنوان پيمانكاران پروژه‌هاي شهري بدهي دارد و عين پول ناشي از خسارت پرداخت بدهي را بايد بابت تاخيري كه خودش در پرداخت مطالبات پيمانكارانش مرتكب شده، بپردازد، اما محمدباقر قاليباف شهردار تصميم گرفته با گذشت از جريمه‌تاخير، مشوق مالي تازه‌اي براي تحريك بدهكاران به پرداخت بدهي‌شان را در نظر بگيرد.
 در متن لايحه‌اي كه شهرداري به همين منظور تقديم شوراي‌شهر كرده، پيش‌بيني شده است: اگر بدهكاران قديمي شهرداري‌تهران ظرف مدت سه ماه نسبت به پرداخت نقدي اصل‌بدهي و جريمه‌تاخير اقدام كنند، بين 50 تا 70 درصد مشمول تخفيف در رقم جريمه خواهند شد.
در اين لايحه آمده است: شهرداري تهران مجاز است از تاريخ ابلاغ قانوني اين مصوبه به مدت 3 ماه خسارت تاخير تاديه كليه اسناد دريافتي نكول‌شده - اسناد بدهي - را كه تاريخ سررسيد آنها تا پايان خرداد سال90 است در صورت پرداخت نقدي و يكجاي بدهي (شامل اصل بدهي و خسارت تاخير تاديه) به صورت اعمال درصد‌هاي تشويقي به مبلغ جريمه، محاسبه و دريافت كند.
در اين لايحه براي بدهي‌هاي قبل از سال80، ضريب تخفيف 70درصد براي اعمال در مبلغ جريمه درنظر گرفته شده است و اين ضريب براي بدهي‌هاي سا‌ل‌هاي 80 تا 82 و 83 تا 90 نيز به ترتيب 60 درصد و 50 درصد تعيين شده است.
به اين ترتيب به بدهي‌هاي قديمي‌تر كه رقم جريمه تاخير آنها زيادتر از بدهي‌هاي اخير است، تخفيف بيشتري خورده مي‌شود. براساس اين گزارش، يك فوريت بررسي و تصويب اين لايحه اين هفته در شوراي‌شهر تهران به تصويب رسيد و احتمال دارد در هفته آينده اصل لايحه نيز به تصويب برسد.
شهرداري‌تهران تا امروز 100 درصد منابع‌ درآمدي مربوط به سال91 را وصول كرده است و مشكلي از بابت تامين منابع مالي تا آخر سال ندارد. اما با اين حال قصد دارد طلب‌هاي قديمي خود را نيز وصول كند.

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت