تلفن سایت

روایت آتش‌نشانی از دقایق منتهی به ریزش پلاسکو

تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۵

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تشریح دقایق قبل از فروریزش ساختمان پلاسکو به برخی ابهامات درباره نحوه مداخله سازمان متبوع خود برای اطفای حریق پاسخ داد.

جلال ملکی در با بیان اینکه در پلاسکو دو انفجار در فاصله زمانی کمتر از 10 دقیقه رخ داد که انفجار دوم به ریزش ساختمان انجامید، گفت: به محض وقوع انفجار اول، فرمانده عملیات دستور تخلیه را صادر کرد. نیروهای جوان آتش‌نشان با بدن‌های ورزیده قطعا می‌توانستند ظرف مدت سه دقیقه ساختمان را ترک کنند و خود را از مهلکه نجات دهند؛ اما آنچه موجب شد نتوانند به موقع ساختمان را تخلیه کنند، حضور برخی از کسبه در داخل ساختمان بود. آنها درحالی‌که از طریق راه‌پله از طبقات پایین می‌آمدند، همزمان تلاش می‌کردند مردم را هم به ترک ساختمان فرابخوانند. وی خاطرنشان کرد: این قضیه موجب از بین رفتن زمان آنها در وقت خروج از ساختمان شد چراکه هم‌نفس با مردم بودند وگرنه قطعا می‌توانستند زودتر از اینها ساختمان را تخلیه کنند. ملکی در پاسخ به اینکه چرا با وجود تخلیه در ساعات اولیه صبح، هنوز برخی شهروندان در ساختمان حضور داشتند، گفت: در همان ساعات اولیه تخلیه کامل ازسوی نیروهای آتش‌نشانی صورت گرفته بود؛ اما در ساختمان‌های بزرگ که درهای ورود متعدد در آنها وجود دارد، هنگام عملیات این مشکلات پیش می‌آید. به نظر می‌رسد زمانی که حریق تا حد زیادی مهار شده بود و خبری از شعله‌های وحشتاک نبود، عده‌ای از هر طریق که توانستند به داخل پلاسکو آمدند و در نتیجه معطلی برای خارج کردن همزمان این افراد، زمان از دست رفت و انفجار دوم رخ داد که به فروریختن کامل ساختمان منجر شد.

وی در خصوص این اظهارنظر که گفته می‌شود اگر هلی‌کوپتر برای اطفای حریق پلاسکو استفاده می‌شد، آتش خیلی زودتر مهار شده بود و ساختمان دچار فروریزش نمی‌شد، گفت: در اینکه تمام آتش‌نشانی‌های کشور از جمله آتش‌نشانی تهران به ناوگان هوایی نیاز دارند، هیچ شکی نیست. اما در مورد پلاسکو معتقدم نبودن هلی‌کوپتر از بودنش بهتر بود؛ چراکه هلی‌کوپتر برای عملیات به فضا و عرصه باز نیاز دارد و از طرفی نمی‌تواند از حد مشخصی پایین‌تر بیاید؛ چراکه در این صورت پره‌های هلی‌کوپتر کوران هوای وسیعی ایجاد می‌کند که باعث شعله‌ور شدن آتش می‌شود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در خصوص عبرت بزرگ پلاسکو که از این پس باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: پیش و بیش از هر چیز از شهروندان می‌خواهم توصیه‌های ایمنی آتش‌نشانی را جدی بگیرند. اگر نیروهای آتش‌نشانی دستور تخلیه می‌دهند یا هر درخواست دیگری دارند، به آن عمل کنند و بدانند که این رفتار قطعا به نفع خود آنها است. وی با بیان اینکه در جریان حادثه پلاسکو، کپسول و تجهیزات اطفای حریق که توسط سازمان آتش‌نشانی به واحدهای صنفی تحویل شده بود، نصب نشده و در جای مناسب تعبیه نشده بود، افزود: از سوی دیگر راه‌پله‌های پلاسکو مملو از اجناسی بود که روی هم تلنبار شده بود. زمانی که برق ساختمان قطع شده بود و کسبه در طبقات ناچار شده بودند از راه‌پله این ساختمان 17 طبقه استفاده کنند، تازه متوجه شده بودند که وضعیت راه‌پله چقدر نامناسب است. ملکی تصریح کرد: انبارداری اجناس در پلاسکو کاملا اشتباه و ناایمن بود. برخی کسبه حتی در سقف کاذب که نیم‌متر با سقف ساختمان فاصله دارد و مملو از تاسیسات برقی و سیم‌کشی است، اجناس خود را که به سادگی هم قابل اشتعال است، دپو کرده بودند! آن هم با وجود سیم‌کشی‌های نامناسب و بسیار پرحرارت این ساختمان

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت