تلفن سایت

کارنامه دولت یازدهم در مسکن مهر

تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۵

وزیر راه و شهرسازی کارنامه عملکرد دولت یازدهم در روند پیشرفت پروژه مسکن مهر را تشریح کرد.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه پروژه مسکن مهر از دو دیدگاه قابل ارزیابی است، گفت: اول خریداران و دوم سیاست‌های ملی. در بخش اول با تاکید بر حفظ حقوق خریداران مسکن مهر، تا آخرین لحظه از حق آنان دفاع خواهم کرد و به تعهدات دولت پایبند خواهم بود به همین دلیل اقدامات گسترده‌ای در این حوزه به انجام رسید و اعتقاد دارم به‌طور یقین تولید خدماتی که در حوزه مسکن مهر در این دولت رخ داد به مراتب بیشتر از دولت سابق بوده‌است. از حیث خانه‌سازی نیز واحدها در اکثر سایت‌های پروژه در حال اتمام است. او ادامه داد: از سوی دیگر در این ساخت‌و‌ سازها باید حقوق شهروندی رعایت و برای ساکنان فضای سبز و معبر و مدرسه و مسجد و بازار ‌ساخته‌ می‌شد. همچنين باید خدمات روبنایی و زیربنایی، آب و برق و گاز و سیستم فاضلاب فراهم می‌آمد و امنیتشان تامین می‌شد. به عبارت دیگر نمی‌توان مسکن را به یک قوطی تنزل داد و بعد هم گفت که این قوطی‌ها را ساخته‌ایم باید تحویل بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او با تاكيد بر اينكه سعی شده تا تمامی پروژه‌ها با لحاظ امکانات جانبی تحویل شود، گفت: البته این امکانات محدود است و هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این خدمات تکمیل شود. این حجم از سرمایه‌گذاری، رقم بسیار بزرگی بود که از جهاتی برابر با کل هزینه‌های خانه‌سازی یا بیشتر از آن است. البته ما نمی‌گوییم که پروژه به سرانجام رسیده است، چون از نظر من، کاری که در دولت قبل کردند حداقل وزرای ۴ دوره دیگر را درگیر خود خواهد کرد. یعنی نباید تصور کرد که این طرح به این زودی‌ها به اتمام می‌رسد و پرونده‌اش اصطلاحا جمع خواهد شد. او با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد شهر جدید پردیس ظرفیت این حجم خانه‌سازی را نداشته است، اظهار کرد: قبل از تصميم‌گيری‌ دولت پیشین، پردیس شهری بود که در نهایت می‌توانست ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد اما به ناگهان بیش از ۸۰ هزار واحد در آن ساخته شد که با احتساب حداقل جمعیت ۳ تا 5/ 3 نفر برای هر خانواده ساکن، حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را به جمعیت اولیه اضافه می‌کند. او افزود: از مساله آب گذشته به مساله برق، شبکه فاضلاب، شبکه گاز، خدمات آموزشی، بهداشتی و... و از همه مهم‌تر فضاهای عمومی می‌توان اشاره کرد. بدیهی است که امکانات و زیرساخت‌ها جوابگوی این میزان جمعیت نیست. نکته دیگر اینکه همه واحدها خارج از محدوده شهر و عمدتا در محدوده پارک‌های طبیعی حفاظت‌شده ساخته شده است. علاوه بر این شهرسازی و اجرای معابر در این بستر به قدری سخت و گران‌ است که قیمت تمام‌شده یک متر مربع ساختمان در این شهر هر چند در کنار تهران است از ارزش روز آن بیشتر است. کف یک خیابان به سقف برج واقع در خیابان مجاور می‌رسد. آخوندی‌ با تاكيد بر اینکه همه اتفاقات رخ داده باید کاملا شفاف گفته شود و به اطلاع مردم برسد تا در آینده از تکرار آن جلوگیری شود، گفت: هزینه این تصمیم دولت گذشته برای مردم ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود كه نتیجه آن هم ۱۱۷ هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی است. چنین راندمان نازلی یعنی پول ملت را عملا به چاه ریخته‌اند.

او تاكيد كرد: نتیجه حجم سرمایه‌گذاری عظیم در مسکن مهر و دخالت مستقیم دولت در بازار مسکن این است که بر اساس آمار یک‌سوم جمعیت شهری ایران در بدمسکنی مطلق به سر می‌برند. یعنی مسکن مهر دردی از آنها دوا نکرده است. آخوندی‌ در مقايسه منابع مالی‌ هزينه شده در دولت قبل و دولت فعلی‌ و همچنين روند واگذاری‌‌ها گفت: با وجود اینكه بیش از ٨٠درصد منابع بانكی مسكن مهر در دولت پیشین هزینه شده بود، بخش اعظم پیشرفت كار، متعلق به این دوره است. در گلبهار مشهد 2 هزار واحد مسكونی در دولت قبل واگذار شده بود كه این رقم در دولت یازدهم به ٢٣ هزار واحد رسید. در شهر پرند، در دولت قبل ١٧ هزار واحد واگذار شده بود كه 2 هزار واحد از این مجموعه آب و برق نداشت ولی در دولت یازدهم ٧٠ هزار واحد مسكونی به پایان رسید و از این تعداد ٦٣ هزار واحد را تحویل داده‌ایم. در پردیس تنها ٦ هزار واحد در دولت قبل واگذار شده بود كه در سه سال و نیم گذشته دولت ٦٥٠٠ واحد را تحویل داده و ٢٨ هزار واحد مسكونی دیگر هم در مرحله نازك‌كاری است. او افزود: تنها در پرند ٢٣ مدرسه ساختیم، با وجودی كه هیچ یك از آنها اعتبارات دولتی نداشت. ما در اكثر شهرك‌ها دنبال ساخت مسجد، كلانتری، مدرسه و خانه بهداشت بوده‌ایم. حتی كمك كردیم زیرساخت‌هایی چون آب و برق، گاز و شبكه فاضلاب ایجاد شود.آخوندی‌ ادامه داد: آخرین آمارها نشان می‌دهد كه در سه سال اخیر ٧٦٣ هزار واحد مسكونی افتتاح شده است، بالغ بر ٨١٧ هزار واحد تحویل داده شده است و ٥٧١ هزار سند صادر شده است كه مردم بتوانند ملك خود را خرید و فروش هم بكنند. این در حالی است كه طبق آمار بانكی موجود در دولت قبل ٤٧ هزار میلیارد تومان تسهیلات مالی برای ساخت این واحد‌ها اخذ اما كل اعتباری كه ما توانستیم از بانك دریافت كنیم تنها ٧هزارو500 میلیارد تومان بود.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت