تلفن سایت

علت رشد محدوده‌های ناکارآمد شهری

تاریخ ۸ دی ۱۳۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی پایین بودن تاب‌آوری شهری در رویارویی با حوادث طبیعی را یکی از مهم‌ترین معضلات فعلی شهرهای کشور دانست و گفت: به نظر می‌رسد اقدامات دولت و شهرداری‌ها در دهه‌های گذشته نتوانسته است با سرعت گسترش محدوده‌های ناكارآمد برابری داشته باشد. این سرعت به قدری زیاد بوده كه نه تنها این اقدامات در برخی موارد نتوانسته خسارات آن را كاهش دهد که باعث دو چندان شدن مشكل هم شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی با تاكید بر اینكه درحال حاضر سطح قابل توجهی از شهرهای ما با معضل ناكارآمدی روبه‌رو هستند، گفت: در شرایط فعلی بالغ بر ۳۰درصد از شهرهای كشور در بخش‌های مختلفی از جمله حاشیه شهرها، بافت میانی، بافت مركزی و... با مشكل جدی روبه‌رو هستند كه شاید پایین بودن تاب‌آوری شهرها در رویارویی با حوادث طبیعی مهم‌ترین آن به شمار می‌آید. وی در این‌باره اضافه كرد: وضعیت فعلی برخی شهرهای ما به گونه‌ای است كه با یك بارندگی ساده یا اتفاق طبیعی نه چندان شدید دچار خسارات و صدمات بسیاری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه هم‌اكنون بیش از ۶۴ درصد از ساكنان چابهار، بیش از ۷۰ درصد از ساكنان جوان‌رود و یك سوم از جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند، گفت: این بحران به لحاظ كمی مساله بسیار جدی محسوب می‌شود. براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر یك‌سوم از جمعیت كشور بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در این محدوده‌ها زندگی می‌كنند. ایزدی با تاكید بر اینكه شهرهای ما از لحاظ كیفی نیز دارای مشكلات بسیاری هستند، گفت: براساس آسیب‌شناسی انجام‌شده متوجه شدیم كه به كارگیری سیاست‌های جدید و تغییر رویكرد پیشین در مواجهه با این پدیده امری ضروری است كه در دوره فعلی دستور كار آن مدون و ابلاغ شده است.
وی پیشگیری و پیش‌نگری را یكی از ویژگی‌های مهم سیاست‌های جدید اخذ شده در كنار درمان دانست و گفت: در آسیب‌شناسی انجام شده از سال ۹۳ مشخص شد كه رویكردها صرفا كالبدی و در بعضی ابعاد اقتصادی كامل نبوده و باید سیاستی جامع‌تر با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و كالبدی به كار گرفته شود. در حقیقت همه‌جانبه‌گری در مواجهه با این بحران به‌عنوان یكی از اركان‌های اصلی رویكرد جدید به شمار می‌رود. این مقام مسوول در ادامه تلاش برای كاهش نقش مستقیم دولت را یكی دیگر از اركان این رویكرد نام برد و گفت: حضور مستقیم دولت اجازه ورود بخش خصوصی، مردم و سایر نهادهای متولی را با مشكل روبه‌رو می‌كند. در این رویكرد برای همه كنشگران و نقش‌آفرینان در این عرصه نقشی مشخص تعریف شده است.

ایزدی جلوگیری از انجام هر اقدامی كه باعث جابه‌جایی جمعیت در محلات هدف می‌شود را یكی دیگر از نكات مورد توجه در این رویكرد خواند و افزود: به كارگیری سیاست اجتماع محوری و همچنین تلاش برای پرهیز از پروژه‌محوری بودن اقدامات از مسائل مهم و مورد توجه ما در این دوره است. در رویكرد جدید فرآیند محوری ملاك عمل بوده و براساس آن، برنامه‌های جدید تهیه و اجرا می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت