تلفن سایت

۲۷ درصد خانوارهای ایرانی مستاجرند

تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵

۲۷ درصد خانوارهای ایرانی مستاجرند

بهروز ملکی در "سمینار تخصصی چشم انداز ساختمان و مسکن: رکود یا رونق؟" که سوم شهریور در برج ساپکو مشهد برگزار شد، افزود: در میانگین کشوری 33 درصد درآمد خانوارهای ایرانی صرف مسکن می شود.

وی ادامه داد: طی دو دهه گذشته، افزایش سهم مسکن در سبد مصرفی خانوار را با شیب ملایمی داشته ایم و هرچه گذشته است، مسکن سهم بالاتری از سبد هزینه خانوارها به خود اختصاص داد.

ملکی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، سهم مسکن از سبد مصرفی خانوار حدود 20 درصد است.

وی ادامه داد: در تهران 50 درصد و در خراسان رضوی 30 درصد درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می شود.

وی با بیان اینکه نحوه تصرف بخشی از خانوارهای ایرانی، اجاره ای است، گفت: در سال 65 حدود 78 درصد مردم، مالک بودند و در سال 90 این نسبت به 63 درصد رسیده است. بر اساس سرشماری ۹۰ حدود ۴۰ درصد خانوارها در تهران و البرز مستاجرند.

ملکی با اشاره به میانگین قدرت خرید مسکن در جامعه تصریح کرد: بطور میانگین هر خانواده سه دهه طول می کشد تا بتواند یک خانه بخرد.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۰ در کشور به ازای هر 100 مسکن 106 خانواده موجود بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تقاضای مسکن از نظر سوداگرانه، عمدتا با دوره رکود و رونق ارتباط مستقیم دارد، بر این اساس طی سه سال گذشته در بازار مسکن از تقاضای سوداگرانه خبری نیست.

ملکی، رشد اقتصادی، حجم نقدینگی، قیمت مصالح ساختمانی، بازارهای جایگزین، قوانین مالیاتی، درآمد پس انداز خانوارها و...را از عوامل موثر بر تغییرات قیمت مسکن عنوان کرد.

این تحلیلگر بازار مسکن افزود: در سال ۹۵ شاهد رسیدن بازار مسکن به ایستگاه پایانی رکود و ورود به دوره پیش رونق هستیم بنابراین اخذ پروانه ساختمانی در نیمه دوم سال جاری و شروع به ساخت، دارای منطق اقتصادی است.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت