تلفن سایت

منابع جدید وام مسکن

تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

منابع جدید وام مسکن

شورای پول و اعتبار با صدور جواز «ورود بانک‌ها به بازار انتشار اوراق تسهیلات خرید مسکن» دامنه استفاده از مسیر تامین مالی مسکن در سیستم بانکی را افزایش داد.

«اوراق» وام مسکن دارای جذابیت دو طرفه برای وام ‌دهنده و وام ‌گیرنده است. از یک طرف، بانک عامل منتشرکننده اوراق، با کمترین هزینه از بابت پرداخت نرخ سود به سپرده‌ گذاران حساب مربوط به اوراق، به منابع لازم برای ارائه وام دسترسی پیدا می‌کند و از طرف دیگر سپرده‌گذاران با دریافت برگه‌های اوراق در طول مدت سپرده‌گذاری و فروش آن در بازار رسمی به متقاضیان تسهیلات، از عایدی به مراتب بالاتر از سود اسمی این حساب برخوردار می‌شوند.

کاهش نرخ سود وام مسکن

در صورت اعمال «سود تک‌رقمی» برای تسهیلات خرید مسکن از چند روز دیگر، بازار وام «خانه ‌اولی»‌ ها را از سه جهت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن، «افت ظرفیت» وام‌دهی و «کاهش دامنه» پوشش حجمی متقاضیان است.

تغییر نرخ سود وام مسکن «یکم» از 11 درصد فعلی به 9 درصد، اگرچه دو اثر نه چندان قوی «روانی» و«ریالی» شامل «تشویق به پس‌انداز برای اخذ تسهیلات» و «کاهش حدود 90 هزار تومانی مبلغ قسط» دارد، اما به‌خاطر محدودیت در تامین یارانه ما به‌ لتفاوت نرخ سود، تعداد وام‌های قابل پرداخت به متقاضیان مصرفی، کاهش می‌یابد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت