تلفن سایت

محافظ قيمتی برای خريداران مسكن

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۱

محافظ قيمتي براي خريداران مسكن


سياست‌گذاران دولتي در بازار مسكن از ابتداي امسال تاكنون شايد به تعداد انگشتان يك دست، برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و درازمدت براي مراقبت از «منحني رشد قيمت مسكن» تصويب كرده‌اند، اما برخی فعالان اين بازار با اين اعتقاد كه «تجربه نشان داده ورود دولت به بازار‌هاي اقتصادي اثري جز نابساماني ندارد» تقريباً بدون توجه به اين برنامه‌ها، خودشان مسير درست و كم‌ريسك را انتخاب كردند.

 

بنگاه‌هاي املاك در كل كشور درباره عملكرد بازار مسكن طي نيمه‌اول امسال گزارش داده‌اند: خريداران مسكن در اين مدت به جاي خريد يك آپارتمان كامل و آماده‌استفاده، ترجيح دادند آپارتمان در حال احداث را پيش‌خريد كنند.
علت انتخاب مسير پيش‌خريد به جاي خريد مسكن‌آماده اين بوده كه متقاضيان مسكن احتمال داده‌اند در ماه‌هاي آتي قيمت مسكن رشد پيدا مي‌كند و در نتيجه اگر الان بخشي از كل قيمت كنوني يك واحدمسكوني را پرداخت كنند و آن را چند ماه ديگر يا حتي يكسال بعد تحويل بگيرند با توجه به نرخ تورم عمومي، برنده بازار خواهند بود.
در اين ميان شايد اين پرسش بوجود بيايد كه چرا به جاي پيش‌خريد با قيمت كنوني، از بازار واحدهاي آماده خريد نكنيم؟
تجربه نيمه اول امسال نشان مي‌دهد كساني كه ملك پيش‌خريد كرده‌اند توانسته‌اند با مابقي پولشان در ساير بازارهاي اقتصادي سودده سرمايه‌گذاري كنند.
در حال حاضر بازار مسكن در درازمدت –بيش از دو سال- سود مورد انتظار را به خريدار مي‌دهد اما در برخي بازارها، سود بصورت ساعتي به جيب خريداران مي‌رود.
بنابراين بهترين محافظ در برابر رشد قيمت مسكن، پيش‌خريد است


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت