تلفن سایت

مشاوران املاک بازار مسکن تابستان را چگونه پیش بینی می کنند؟

تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

مشاوران املاک بازار مسکن تابستان را چگونه پیش بینی می کنند؟

در این نظرسنجی، غالب شرکت‌کنندگان از «مصمم بودن تقاضای مصرفی به خرید آپارتمان» و همچنین «عرضه واحد با قیمت سال گذشته» خبر دادند و در عین حال، شرایط فعلی را «فاز انتقال» از رکود به رونق توصیف کردند. مراجعه به بنگاه‌ها افزایش یافته و طرفین معامله بر آپارتمان‌های میان‌متراژ متمرکز هستند.

اعضای حلقه واسط معاملات مسکن در شهر تهران، با رصد تحولات بهاری بازار املاک و تغییراتی که اخیرا در نوع مراجعه خریدار و فروشنده به بنگاه‌ها، ایجاد و کاملا محسوس شده است، از «فراهم شدن شرایط کافی برای شکل‌گیری رونق ملکی از ابتدای تابستان 95» خبر می‌دهند.

نتایج نظرسنجی از 50 مشاور املاک در مناطق 22 گانه پایتخت که با هدف شناسایی و بررسی آخرین وضعیت بازار خرید و فروش آپارتمان انجام گرفته، حاکی است واسطه‌های بازار مسکن که تا اواخر سال گذشته، نسبت به «پایان رکود در کوتاه مدت»، ناامید بودند، در حال حاضر اوضاع بازار را حالت «انتقال به رونق» توصیف می‌کنند. در این نظرسنجی، 10 آزمون شفاهی درباره وضعیت موجود معاملات مسکن و همچنین چشم‌انداز یک فصل آینده بازار ملک، برگزار و پاسخ‌ها به‌صورت تستی و تشریحی از مشاوران املاک شرکت‌کننده در نظرسنجی دریافت شد. جزئیات این تحقیق میدانی نشان می‌دهد مطابق اعلام 80 درصد مشاوران املاک در این نظرسنجی، در حال حاضر سمت تقاضای خرید مسکن نسبت به انجام معامله، مصمم است و در سمت مقابل، غالب واحدهای فروشی با قیمت‌های سال 94، در حال فایل شدن در بنگاه‌ها است. با این حال، دلالان به «سخت شدن سمت عرضه» در مناسب‌سازی قیمت پیشنهادی با خواسته خریدار اشاره می‌کنند که این موضوع اگرچه کاهش بیشتر قیمت را محقق نمی‌کند اما از بابت «عدم گرایش به افزایش قیمت»، یک نقطه قوت برای معاملات مسکن به حساب می‌آید.

برداشت مشاوران املاک از فضای فعلی بازار، امکان افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم را منتفی اعلام می‌کند. 73 درصد نظردهندگان اعلام کردند معاملات مسکن در تابستان رونق می‌گیرد. واسطه‌های بازار درباره نوع اثرگذاری تسهیلات جدید خرید مسکن نیز اعلام کردند: هر چند هنوز آثار تسهیلات ملموس نیست اما متقاضی وام اوراق به مراتب بیشتر از وام صندوق یکم (مشمول یکسال سپرده‌گذاری) است. آنچه باعث بروز انرژی مثبت در بنگاه‌های مسکن و خوش‌بینی واسطه‌ها به آینده بازار ملک شده، تغییر فضای بازار است. گروهی از مشاوران املاک در این نظرسنجی اعلام کردند: در برخی ساعات روز صف مراجعه‌کننده از سمت تقاضا برای پرس‌وجو درباره فایل‌های فروش آپارتمان تشکیل می‌شود که البته حجم کمی از آنها منجر به توافق اولیه برای انجام معامله می‌شود. در حال حاضر بازار ملک به لحاظ متراژ مورد نظر غالب خریداران و فروشنده‌ها به تعادل رسیده به این معنا که هر دو سمت، بر آپارتمان‌های 50 تا 80 مترمربع متمرکز هستند اما به لحاظ عمربنا، اختلاف وجود دارد. اغلب فایل‌های فروش، آپارتمان‌های زیر 5 سال ساخت هستند، در حالی که غالب متقاضیان به دنبال واحدهای 5 تا 10 سال ساخت می‌گردند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت