تلفن سایت

فرمول مشارکت در ساخت تغییر کرد

تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

فرمول مشارکت در ساخت تغییر کرد

آوانس سازنده‌ها به مالکان زمین

گروه مسکن، هاجر شادمانی: بساز و بفروش‌ها در تهران برای بهره‌برداری از شرایط مناسب به‌وجود آمده در بازار ساخت و ساز، به تحریک صاحبان بناهای کلنگی رو آورده‌اند و برای جلب نظر سمت عرضه در بازار زمین، اخیرا فرمول «مشارکت با مالکان ساختمان‌های قابل تخریب» را تغییر دادند.  از تغییر فرمول «مشارکت در ساخت» حاکی است در حال حاضر سازنده‌ها سهم خود در پروژه‌های مشارکتی را 10واحد درصد نسبت به سال گذشته کاهش داده‌اند طوری که نسبت شراکت بین مالکان زمین و سازنده به جای تبعیت از فرمول 50-50، به‌صورت 60 درصد برای مالکان و 40 درصد برای سازنده امتیاز محاسبه می‌شود.

سازنده‌ها با دادن این امتیاز به مالکان کلنگی، قصد دارند از دو گشایش مالی جدید در ساخت و ساز که شامل کاهش هزینه ساخت و افزایش تسهیلات بانکی است، استفاده کنند.

در حال حاضر قیمت زمین در تهران نسبت به زمان جهش – سال92- رقمی معادل 33 درصد کاهش یافته و قیمت مصالح ساختمانی نیز 26واحد درصد نسبت به سه سال پیش افت کرده است. از طرفی، در شرایط فعلی 110 تا 130 میلیون تومان وام ساخت بدون سپرده به ازای احداث هر واحد مسکونی، بدون محدودیت به سازنده‌ها پرداخت می‌شود.

این دو اتفاق باعث بازگشت فعالان ساختمانی به بازار شده اما چون فرمول پارسال برای مشارکت در ساخت، انگیزه لازم در مالکان زمین برای خروج از رکود را ایجاد نکرده، سازنده‌ها مجبور به افزایش 10واحد درصدی سهم آنها شده‌اند.

فرمول فعلی 60-40 تا پیش از جهش قیمت زمین استفاده می‌شد اما سال 92، سهم مالکان به 70 درصد رسید و در سال 94 به‌خاطر افزایش عوارض ساخت و ساز از یک سو و کاهش قیمت زمین از سوی دیگر، این سهم به 50 درصد نزول کرد. در حال حاضر رغبت به مشارکت در ساخت، در مناطق پرتقاضا برای خرید مسکن، زیادتر است و سازنده‌ها، علاوه بر درصد شراکت، مترمربعی یک میلیون تومان به‌طور متوسط، پول بلاعوض به مالکان یک ساختمان کلنگی پرداخت می‌کنند.

فرمول مشارکت در ساخت مسکن بعد از سه سال نوسان متفاوت، به سطح نرمال خود بازگشت.

در حالی که طی سه سال گذشته تحت تاثیر دو تحول عمده، فرمول مشارکت در ساخت در بیشتر پروژه‌های ساختمانی دو مدل متفاوت را تجربه کرد، سازندگان و مالکان مسکن امسال، به معمول‌ترین روش محاسبه سهم مالک و سازنده در ساخت مشارکتی بازگشته‌اند.

فرمول مشارکت در ساخت مسکن طی سال 92 به دنبال جهش قیمت زمین و افزایش سطح قیمتی آن، موجب تغییر سهم مالک و سازنده به نفع مالکان در ساخت مشارکتی مسکن شد.

به این ترتیب در شرایطی که تا پیش از سال 92، عمده سهم مالک و سازنده در اغلب قراردادهای ساخت مشارکتی، به‌صورت سهم 60 درصدی برای مالک و 40 درصدی برای سازنده تعریف می‌شد، این فرمول در سال اوج قیمت زمین و مسکن به نفع مالک تغییر کرد. به این ترتیب، در شرایطی که هر چند فرمول ساخت مشارکتی مسکن بسته به ویژگی‌های منطقه، ملک، متراژ و طول بر زمین می‌تواند به حالت‌های مختلف تعریف و تعیین شود اما در سال 92، جهش قیمت زمین سهم مالک را از فرآیند مشارکت تا 70 درصد در کنار تعیین مبلغی با عنوان سهم بلاعوض مالک، تغییر داد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت