تلفن سایت

خانه اولی ها وارد بازار مسکن شدند

تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

خانه اولی ها وارد بازار مسکن شدند

از امروز با سررسید وام صندوق پس انداز مسکن "یکم" ممکن است حجم معاملات خرید و فروش مسکن ماهیانه 8 درصد افزایش یابد

امروز دقیقا یک سال از زمانی که اولین گروه سپرده گذاران در وام صندوق پس انداز مسکن "یکم" یا "خانه اولی" ها ثبت نام کردند می گذرد که می توانند وامهای ۱۲۰ میلیون (در تهران)، ۹۰ میلیون (شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر) و ۶۰ میلیون (شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر) را با نرخ سود ۱۳ درصد دریافت کنند و پیش بینی می شود ماهیانه ۴ هزار نفر به جمع خریداران مسکن اضافه شود.

·        برآوردها حاکی از آن است که تعداد متقاضیان وام خانه اولی ها در خردادماه جاری از ۵۰ هزار نفر عبور کرده است. با ورود دریافت کنندگان وام خانه اولی ها به بازار مسکن و با توجه به حجم معاملات اردیبهشت ماه مسکن کل کشور که ۶۰ هزار و ۵۳۵ مورد بود ممکن است ماهیانه شاهد افزایش ۷-۸ درصدی معاملات مسکن باشیم.

همچنین با توجه به حجم ۱۲ تا ۱۳ هزار معاملات ماهیانه مسکن تهران و احتمال ورود ۱۰۰۰ خریدار خانه اولی به این تعداد می توان پیش بینی رشد ۸ درصدی را در تعداد معاملات مسکن تهران داشت.

با این وجود با توجه به حساسیت بالای خانه اولی های مجهز به وام خرید مسکن یکم نسبت به قیمت، می توان گفت که نگرانی افزایش قیمت ناشی از ورود این وامها به بازار مسکن وجود ندارد و ورود این تسهیلات خطری برای جهش قیمت مسکن نخواهد بود.

·       پیش بینی کارشناسان و مسوولان نیز همین است؛ چرا که مازاد مسکن در تهران ۲۵۰ هزار واحد و در کل کشور ۱.۷ میلیون واحد است و حجم معاملات فعلی نمی تواند سونامی در قیمت مسکن ایجاد کند.

·       ورود "خانه اولی ها" به بازار معاملات مسکن می تواند با سه تحول مثبت مواجه شود. از یک سو پیش رونق غیرتورمی و ادامه دار نصیب بازار می شود و از سوی دیگر این رونق همزمان با پایتخت در همه مناطق شهری کشور ایجاد خواهد شد. تحول سوم نیز تحت تاثیر قرار گرفتن رکود معاملاتی ماه رمضان است؛ چرا که هر ساله در ماه مبارک رمضان حجم معاملات خرید مسکن با کاهش محسوس رو به رو می شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت