تلفن سایت

بحران تخریب باغات و تغییر کاربری اراضی

تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۴

موضوع تخریب باغات و تغییر کاربری اراضی به یک بحران در کل کشور تبدیل شده است. هر چه اراضی سرسبزتر و به شهرهای بزرگ نزدیک می شود اشتیاق برای ساخت و ساز و تغییر کاربری آنها بیشتر و بیشتر می شود.

هشدارها و فریادها هم در برابر معادلات اقتصادی حاکم بر تغییر کاربری اراضی راه به جایی نمی برند. در این میان لواسان به دلیل طبیعت سبز و نزدیکی به تهران از نمونه های بارز تعدی و دست اندازی به باغات و تغییر کاربری اراضی می باشد.

سه نمونه بارزی که در چند سال اخیر در مورد لواسان رسانه ای شده اند تجاوز به منطقه حفاظت شده ورجین، تغییر کاربری اراضی کلاک در حریم دریاچه سد لتیان و تخریب و تفکیک باغ 18 هزار متری حکمت در حریم رودخانه می باشد.

منطقه حفاظت شده ورجین از مناطق بی نظیر حیات وحش است که علی رغم واقع شدن در مجاورت شهر تهران توانسته است تا حد زیادی طبیعت بکر خود را حفظ کند. با این وجود سودجویان با تجاوز به بخشی از این منطقه شهرکی چند هکتاری به نام باستی در شمال بلوار امام خمینی لواسان ایجاد کردند. این شهرک آشکارا در محدوده حفاظت شده و در زیستگاه گوزن های ساکن در منطقه ساخته شده است.

باغ حکمت لواسان به مساحت 18 هزار متر مربع در داخل محدوده شهر لواسان و در حریم کیفی رودخانه نجارکلا واقع شده است. در سالیان اخیر این باغ زیبا به صورت غیرقانونی تفکیک و سپس تخریب شد. هشدارهای فعالان محیط زیست اگرچه دیرهنگام منجر به توقف ساخت و ساز در بخش های باقی مانده از این باغ شد. با این وجود علی رغم توقف یکساله کار در لیالی قدر دوباره جرثقیل ها در باغ بالا رفتند تا کار ناتمام را تمام کنند.

تصویر زیر رفتن یک اسکلت جدید در قطعه ای از این باغ را در روزهای اخیر نشان می دهد.

اراضی کلاک که در خارج از محدوده شهر لواسان واقع شده بودند با وجود نزدیک به دریاچه سد لتیان که تامین کننده آب شرب تهران است، به صورت غیرقانونی به محدوده شهر ملحق شده و تفکیک شدند.

این الحاق و تفکیک علی رغم مخالفت شورایعالی شهرسازی، با استناد به مصوبات کمیسیون ماده 5 در سال 1385 انجام شد. متاسفانه دادگاه لواسان نیز بر خلاف صلاحیت های قانونی اش شهرداری لواسان را به صدور پروانه در این قطعات الزام کرد. ساخت و ساز در این قطعات نیز از آبان ماه سال گذشته با قدرت آغاز شده است.

ساخت و ساز در اراضی کلاک و اراضی باغ حکمت به صورتجلسه مورخ 8/6/85 کمیسیون ماده 5 در زمان مسوولیت کامران دانشجو در استانداری تهران منتسب می شود. امضاهای طلایی این صورتجلسه عده ای را به ثروت های نجومی رسانده است و البته لطمات شدیدی به محیط زیست لواسان وارد نمود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم در نشست خبری سه شنبه 25 فروردین 1394 در محل سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص این دو پرونده چنین موضع گیری کرد:

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست درخصوص دو مورد ویژه ساخت و ساز و تغییر کاربری که در باغ حکمت لواسان و منطقه کلاک در لواسان اتفاق افتاده تاکید کرد: موضع سازمان محیط زیست با این ساخت و سازها کاملا مشخص است و به صراحت مخالفت خود را به ویژه با ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان که تامین کننده آب شرب پایتخت است و خلاف مصوباتی که شورای عالی امنیت ملی کشور است اعلام کرده.

پیش از این نیز قباد افشار رئیس سازمان اراضی کشور در گفتگو با روزنامه ایران مورخ 7 بهمن 1393 توضیحاتی در مورد تخلفات رخ داده در لواسان ارائه کرده بود:

در اراضی کلاک مالکین، الزام شهرداری به اجرای قرارداد را درخواست می‌کنند، اینجا متاسفانه در این مرحله احکامی صادر شد که خلاف مقررات بود، توافقی که از اساس غیرقانونی است، چرا باید اجرایی شود؟ با این حال برخی از مجموعه قضایی می‌گفتند چون مالکین وجهی را پرداخت کردند و حقوق مکتسبه‌ای دارند و زمینی را واگذار کردند، دولت ملزم است به آنها اجازه ساخت بدهد، اما سوال اینجاست اگر هر کسی برود با شهرداری یک توافق غیرقانونی بکند بعد بگوییم حقوق مکتسبه برای او ایجاد کردیم آیا باید کار غیرقانونی را ادامه بدهیم؟ که به نظر ما این کاملا نادرست است.

اقدام بعدی ما شکایت علیه شهردار وقت و فعلی لواسان است که در حال پیگیری است، همچنین شکایت علیه استاندار وقت استان تهران هم در دستور کار قرار گرفته که باوجود اینکه طرح در شورایعالی تصویب نشده بود دستور تفکیک و ساخت‌وساز را داد و این را ابلاغ کرد.

خبرنگار روزنامه ایران از قباد افشار سوال می کند که منظور از استاندار وقت کامران دانشجو است که وی چنین پاسخ می دهد: بله، شکایت از ایشان درحال پیگیری است، اخیرا هم یک دستور توقف عملیات از دادگاه محل گرفتیم که نباید کسی کار کند اما متاسفانه آنها دارند کارشان را دنبال می‌کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که لواسان که ییلاق شهر تهران می باشد را ساخت و ساز خواهد بلعید یا اینکه مسوولین در قوای سه گانه مسامحه را کنار خواهند گذاشت و برای حفظ محیط زیست اقدامات جدی عملی خواهند کرد. 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت