تلفن سایت

قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا به ثبت رسید

تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۴

پرونده‌های شوش و میمند از ایران در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گرفت و شوش به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیا ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هم‌اکنون در شهر بن آلمان درحال برگزاری است و هیئت ایرانی به ریاست معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور دفاع از پرونده‌های شوش و میمند در این اجلاس حضور دارند.

در این اجلاس، هیئت ایرانی ضمن ارائه گزارش‌های ادواری حفاظتی از سایت‌های میراث جهانی و دفاع از پرونده‌های شوش و میمند، به پرسش‌های کشورهای عضو کمیته پاسخ دادند.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه و در پرونده میمند نیز منظر فرهنگی آن مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. این دو اثر پس از بررسی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

پیش از این پرونده منظر فرهنگی میمند به دلیل کامل نبودن پرونده، به صورت مشروط ثبت شده بود.

سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) تا ۱۷ تیر ادامه دارد.

شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته‌شده جهان است و  احتمالاً به سال چهار هزار پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است، شوش طبق اسناد باستانی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیت‌های باستان شناسی در آن ادامه دارد.

شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته است، یکی تمدن بین‌النهرین و دیگری تمدن عیلام و قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج‌فارس و نیز همسایگی با بین‌النهرین در پیدایش این وضع ویژه تأثیر بسیاری داشته است.
 
 

نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت