تلفن سایت

تهیه نقشه خطرات لرزه‌ای کشور

تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۱

 

 
تهیه نقشه خطرات لرزه‌ای کشور
 

نخستین نقشه خطرات لرزه‌ای کشور در حال تهیه است و فاز نخست آن تا آذر ماه امسال به پایان خواهد رسید.

مرتضی طالبیان، رییس پژوهشکده علوم‌ زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، از تهیه نخستین نقشه خطرات لرزه‌ای کشور خبر داد و گفت: تهیه نقشه خطرات لرزه‌ای کشور پروژه‌ای است که از سه سال پیش آغاز شده و هدفش تهیه نقشه لرزه‌ای برای سراسر کشور است. وی با بیان این که این پروژه در چهار فاز انجام می‌شود، یادآور شد: فاز اول آن در شمال‌ شرق و شمال‌ غرب کشور بوده که در حال اجراست و تا آذرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

طالبیان ضمن پیش‌بینی این که تمام فازهای این پروژه تا دو سال و نیم دیگر به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: فاز بعدی این پروژه در شرق ایران است و فاز نهایی در منطقه زاگرس و جنوب غرب ایران خواهد بود. رییس پژوهشکده علوم‌ زمین از این نقشه با مزایای فراوان نسبت به نقشه‌های موجود یاد کرد و گفت:‌ این نقشه با دقت بسیار بالایی تهیه شده و همچنین اطلاعات جدیدی را در زمینه‌های داده‌های زمین‌شناسی، داده‌های سیستم اطلاعات مکان (GPS)، نقشه‌برداری، داده‌های سن‌یابی و داده‌های پارینه لرزه‌شناسی به کارشناسان ارائه می‌دهد.

وی با بیان این که با اجرای این پروژه علاوه بر این که نقشه گسل‌های فعال کشور برای اولین بار در مقیاس کشوری و در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) تهیه می‌شود، تاکید کرد: همچنین درباره زمین‌لرزه‌های ایران بروشور جامعی تهیه خواهد شد که حاوی اطلاعات جدید و پردازش شده مربوط به آنهاست. طالبیان، هدف از تهیه این نقشه را نه پیش‌بینی زمین‌لرزه، بلکه برآورد خطر در آینده عنوان کرد و افزود: با استفاده از این نقشه می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده در یک منطقه چه میزان خطر زمین لرزه وجود دارد و طیف‌های پاسخ زمین لرزه چگونه خواهد بود.

رییس پژوهشکده علوم‌ زمین در ادامه با بیان این که با استفاده از این نقشه نیز می‌توان نحوه ساخت ساختمان‌ها را متناسب با موقعیت زمین یک منطقه طراحی کرد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال می‌توان نقشه را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که با توجه به نحوه پاسخ زمین به زمین لرزه در یک منطقه، ساختمان‌ها کوتاه یا بلند ساخته شوند. وی تاکید کرد: قبلا این اطلاعات به صورت موردی در سطح کشور تهیه می‌شد، اما با تهیه این نقشه در سطح کشور برای اولین بار این کار به طور هماهنگ انجام م

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت