تلفن سایت

هجدهمین فصل فروش حراج کریستیز به نام و کام هنر ایرانی

تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۴

هجدهمین فصل فروش حراج کریستیز در دوبی باز هم به نام و کام هنر ایران رقم خورد. شب سال نو شمسی، درهای سالن گودولفین هتل امارات تاورز دوبی یک‌بار دیگر روی خریداران و مجموعه‌داران باز شد تا همه ٢٧اثر ایرانی حاضر در هجدهمین حراج کریستیز به فروش برسد و سال٩٤ به بهترین شکل ممکن برای هنرهای تجسمی ایران آغاز شود؛ این در حالی بود که از میان ١٣١اثر هنرمندان عرب و ترک، ٣٠اثر هم به فروش نرسید.

علاوه‌بر فروش صددرصدی، کسب رکوردهای سوم و چهارم این شب، فروش چندبرابر قیمت اولیه چند اثر ایرانی به‌خصوص مجسمه بهمن دادخواه چهار‌برابر تخمین اولیه و نقاشی حامد صدرارحامی جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در این دوره، سه‌برابر قیمت اولیه و فروش قابل‌ملاحظه آثار بهمن محصص، سونیا بالاسانیان، فرهاد مشیری و... از جمله موفقیت‌های چشمگیر ایرانیان در شامگاه هجدهم مارس در دوبی بود.

عنوان گران‌ترین اثر فروخته‌شده این دوره به یک نقاشی از هنرمند فقید مصری، تاهیا حلیم، رسید که ٧٤٩هزاردلار چکش خورد؛ عنوان دوم به‌طور مشترک به دواثر «نیم‌کره» عبدالناصر غارم عربستانی، ٤٨٥هزاردلار و نقاشی‌ای با عنوان «بابل» ایمن بعلبکی لبنانی اختصاص یافت.

مجموعه هنری «مُقبل» از لبنان، که انتظار می‌رفت حدود 750هزاردلار بفروشد، یک‌میلیون‌ و 600 هزاردلار فروخت، که دو برابر بیشتر از حد انتظار و تخمین اولیه پیش از فروش بود. بیشترین رقم فروش این مجموعه متعلق به اثر ایمن بعلبکی بود.

اما رکورد سوم به بانوی هنرمند ایرانی تعلق گرفت: اثری آیینه‌کاری از منیر فرمانفرمایان، بانوی ٩١ساله با عنوان «تصویر زهرا» با رقم ٣٩٥هزاردلار به فروش رسید؛ اثری از دوره سقاخانه‌ای حسین زنده‌رودی با فروش ٢٩٣هزاردلاری حائز رتبه چهارم شد. «شماره دو از مجموعه جمل المحامل» اثری با مضمون مظلومیت فلسطینی‌ها کار «سلیمان منصور»، هنرمند ٦٨ساله لبنانی که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و حتی روی جلد این دوره کاتالوگ کریستیز بود، ٢٥٧هزاردلار چکش خورد و حائز رکورد پنجم شد؛ سه‌اثر از فرهاد مشیری، هنرمند ٥٢ساله کشورمان در این حراجی عرضه شد که همگی آنها با قیمت‌های خوبی به فروش رسیدند: یک نقاشی از مجموعه کوزه‌ها ٢٢١هزاردلار، نقاشی دیگری از همین مجموعه ١٢٥هزاردلار و یک‌پرتره ١٠٦هزاردلار چکش خورد. اثر شاخص دیگر به‌فروش‌رسیده در این حراج به نقاشی دفرمه‌ای از زنده‌یاد بهمن محصص اختصاص داشت که ١٧٣هزاردلار چکش خورد.

نقاشی‌ای انتزاعی‌ای از سهراب سپهری و یک‌نقاشیخط از سیدمحمد احصایی هریک ١٦١هزاردلار، اثری زیبا از کورش شیشه‌گران ١٣٧هزاردلار، نقاشی‌ای از مجموعه «شب و روز» رضا درخشانی ١٢٥هزاردلار، نقاشی‌ای از سری آلومینیومی‌های مسعود عربشاهی صدهزاردلار، نقاشی‌هایی از منوچهر یکتایی، حسین زنده‌رودی و بهجت صدر هر یک ٦٩هزاردلار،  نقاشی انتزاعی از سونیا بالاسانیان، بانوی ٧٣ساله ایرانی ارمنی‌تبار در اولین حضورش در این حراجی ٥٣هزاردلار و سه‌کتیبه کوچک از پرویز تناولی که در قالب یک اثر ارایه شده بود و نیز یک نقاشی از قاسم حاجی‌زاده، هریک ٥٠هزاردلار چکش خوردند.

اما اثر جوان‌ترین هنرمند ایرانی حاضر در هجدهمین حراج کریستیز، حامد صدرارحامی، بیش از سه برابر تخمین اولیه، ٣٨هزاردلار فروخته شد؛ این اثر سه‌لته‌ای از مجموعه «ایران‌بانو» است که با عنوان «چرا نه؟» عرضه شد؛ آثار «پسته» مارکو گریگوریان و اثر دیگری از زنده‌رودی هم به همین قیمت به فروش رسیدند. اثر دیگری از زنده‌رودی و نقاشی اردشیر محصص ٣٣هزاردلار، مجسمه فیگوراتیو و خاص بهمن دادخواه، هنرمند٧٤ساله ایرانی مقیم فرانسه بیش از چهار برابر تخمین اولیه ٣٠هزاردلار، نقاشی‌ای ‌از زنده‌یاد حسین کاظمی هم به همین قیمت به فروش رسیدند...

در هجدهمین دوره کریستیز خاورمیانه ١۵٨اثر هنری مدرن و معاصر از کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، عراق، سوریه، فلسطین، مراکش، مصر، الجزایر، لیبی، عربستان و امارات ارایه شد. مایکل جها، مدیر کریستیز در خاورمیانه درباره نتایج هجدهمین فصل فروش این حراج گفت: آخرین حراج کریستیز، نشانه‌ای از قدرت متداوم و بلوغ این بازار است و نشان می‌دهد که به موازات دیگر شهرهای هنری بزرگ، دوبی توانسته خود را در تقویم هنری بین‌المللی تثبیت کند.

طی این حراج، مجموعه‌داران جدید و تثبیت‌شده کماکان به دوبی جذب شدند و آن را به عنوان قطب هنر مدرن و معاصر خاورمیانه پذیرفتند. نتایج نشان می‌دهد حراج‌های ادامه‌دار کریستیز توانسته 75درصد بازار حراج‌ها را در این منطقه به خود اختصاص دهد.

در این حراج، از 25کشور ثبت‌نام کردند و 25خریدار آنلاین نیز حضور داشتند. گران‌ترین اثر به صورت آنلاین  به قیمت 161هزاردلار فروخته شد؛ اثری از اسماعیل شموت با عنوان «ما در سلامت به سر می‌بریم»، در مجموع 47اثر، بیش از تخمین اولیه (38درصد) فروختند و 71اثر به قیمت تخمین‌شده (57درصد) فروختند. 31رکورد جدید در این حراج تثبیت شد.

هجدهمین فصل فروش کریستیز در مجموع به فروش 11/3میلیون‌دلاری دست یافت که نسبت به حراج مارس2014 با 10/6میلیون دلار فروش، افزایش هفت‌درصدی را نشان می‌داد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت