تلفن سایت

مجتمع تجارت جهانی فردوسی

تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۳

مجتمع تجارت جهانی فردوسی به عنوان اولین مجتمع مدرن تجاری بین المللی با معماری کلاسیک و فاخر، در خیابان فردوسی شمالی، بعداز چهارراه کوشک یک گام پیش تر از علاءالدین دیده شد و خوشبختانه قبل از آنکه جان مردم به گرو گرفته شود، متوقف شد.
مجتمع تجارت جهانی فردوسی به عنوان اولین مجتمع مدرن تجاری بین المللی با معماری کلاسیک و فاخر، در خیابان فردوسی شمالی، بعداز چهارراه کوشک یک گام پیش تر از علاءالدین دیده شد و خوشبختانه قبل از آنکه جان مردم به گرو گرفته شود، متوقف شد.

مجتمعی که کم از علاءالدین ندارد و مالکش به هزار و یک وعده عمل نکرده است و البته در خصوص آن کمی موضوع متفاوت تر به نظر می رسد و آن اینکه مالک برای عمل به عهد خود تا جایی پیش رفته که یک خانه تاریخی را هم خراب کرده است.

محمد مهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که مسئولیت این پروژه را به عهده دارد چندی پیش در یکی از جلسات شورا پس از هشدارهایی بسیار به مالک، تذکر داد: این پروزه ایمن نیست و ما اعلام می کنیم که در صورت بهره برداری، هر لحظه امکان ریزش این پروژه وجود دارد. این پروژه فاقد نقشه‌های سازه‌ای است و پیشنهاد ما ایمن سازی این پروژه است.

این موضوع در حالی مطرح شد که بارها به مالک اعلام شده بود که در صورتی که همکاری مناسب انجام نپذیرد، مسائل مطرح در رابطه با بنا به مردم اعلام می شود و به نظر می رسد مالک این تذکرات شورا را جدی نگرفته بوده است و با اخذ پروانه به انجام تخلفات خود ادامه داده است.

هر چند وجود چنین پروژه هایی بدین شکل در شهر تهران عجیب به نظر نمی رسد و اولین پروژه ها هم نیستند ولی در خصوص پروژه تجارت جهانی فردوسی، تندگویان معتقد است با فرض اینکه  در همان مراسم افتتاحیه که حدود 5000تا 8000 نفر مراجعه کنند، بروز هر گونه حادثه‌ای ناشی از ضعف سازه جان افراد زیادی را مورد تهدید قرار خواهد داد.

مالک مجتمع تجارت جهانی فردوسی در پروسه ساخت و ساز، آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان  نه تنها اصول سازه ای را به طور کامل رعایت نکرده بلکه در مواردی کاملاً مغایر با اصول ساختمانی و سازه ای و ایمنی به ساخت و ساز پرداخته است و این جای بسی تامل دارد و این در حالی است که سازمان نظام مهندسی به دلیل اجرایی نشدن ماده 33 از قانون نظام مهندسی ساختمان در زمان اخذ پروانه ساختمان مذکور به طور شفاف اعلام نکرده که پروژه از لحاظ ایمنی و سازه دچار مشکل است.

با این حال تندگویان به خبرنگار ما گفت که هفته گذشته جلسه ای با حضور مالک و تمامی دستگاه‌های مربوطه چون سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران،معاونت شهرسازی و معماری، و سازمان بازرسی شهرداری، اعضای کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر،سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و عمران و حمل و نقل و همچنین شهردار منطقه مربوطه (منطقه 12 شهرداری تهران) برگزارشد که البته در این جلسه متاسفانه مالک توافق نامه در خصوص اصلاح ایمنی پروژه را امضا نکرد و قرار است تا چند روز آینده این اقدام انجام گیرد که در صورت امتناع مالک، موضوع به گونه ای دیگر مطرح می شود.

وی افزود که البته مقرر شده تا  شرکت های مهندسان مشاور دارای صلاحیت در زمینه مقاوم سازی مورد تایید سازمان بر روی ایمنی سازه متمرکز و از فونداسیون تا سقف را بررسی کنند و نظرنهایی منوط به اعلام نظر دقیق سازمان نظام مهندسی ساختمان است و در صورتی که آن سازمان، ایمنی سازه را تایید کند، اجازه بهره برداری داده می شود.

با اینکه تندگویان گفته است که سعی در ضایع کردن حقوق مالکانه نداریم و اگر ساختمان مقاوم شود، مشکلی وجو ندارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما مالک در خصوص تامین پارکینگ دست به اقدامی دیگر زده است که آن هم در خور و شایسته نیست و تخریب یک خانه تاریخی کاری بر خلاف قانون است که تندگویان در این خصوص هم به خبرنگار ما گفت: مشکلات ایمنی را ابتدا بررسی خواهیم کرد و در مورد این تخلف نیز باید بررسی های لازم صورت بگیرد.

همچنین گفتنی است که شورای عالی شهرسازی و معماری هم پس از تذکر شورای شهر در این خصوص ورود پردا کرده است و در حال حاضر به بررسی پرونده پرداخته است.

با این حال اینکه پس از مجتمع تجارت جهانی فردوسی و علاءالدین که هر دو در قلب پایتخت و در دید عموم مردم و البته مسئولین قرار داشتند، قرعه به نام کدام مجتمع، ساختمان و یا پاساژ خواهد افتاد مشخص نیست ولی اینکه دیگر شاهد اینگونه تخلفات در شهر نباشم به نظر می رسد امری غیر ممکن باشد ولی با این حال امیدواریم تا مدیران شهری قبل از اخذ پروانه ساخت به  رعایت اصول ساختمانی و ایمنی توجه داشته باشند.

نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت