تلفن سایت

فستیوالِ معماری خاک توسط موسسهٔ "کرتر"

تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۳

 

فستیوالِ معماری خاک توسط موسسهٔ "کرتر"
یزد، ۲۰-۲۳ اسفند
پژوهشكده معماري بومي و اداره كل ميراث فرهنگي يزد با همكاري مركز بين المللي مطالعات معماري خاك وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه
Festival of Earthen Architecture in Iran. By: CRAterre

تداوم و تکامل حیات انسان مستلزم تغییراتی است که تدریجاً شرایط زیست مساعدتری را برای او فراهم می­آورد. سوانح و بلایای طبیعی خطرات بالقوه­ای است که دائماً زندگی انسان را تهدید نموده و تلاش دائم در جهت مقابله با آن بخشی از تاریخ تمدن را تشکیل می­دهد. درهم­­آمیختگی بخش وسیعی از زندگی بشر در سراسر کره­ی زمین با خاک و سازه­های برآمده از خاک، وی را بر آن داشته تا تدریجاً نحوه­ی کاربرد خاک و فناوری­های تجربه شده را ارتقا بخشد تا بدین گونه شرایط زیست سهل­تری را تدارک بیند.

جشنواره بازرویش معماری گلین با هدف انعطاف توجه عموم به ویژگی ها ومزایای فناورانه وزیست محیطی این معماری تدارک دیده شده است. دیرینگی وگستردگی معماری گلین در سرزمین ما، ذخایر ارزشمندی را به یادگار گذاشته است. ارتقاء این تجربیات در تلفیق با دانش وفناوری های روز، پاسخگوی برخی نیازها، کمبودها و مشکلات در ارتباط با تامین مسکن و حفاظت از مواریث گذشته خواهد بود. از سوی دیگر این معماری باکمترین دخل و تصرف در محیط زیست زمینه مساعدی برای حذف آلایندگی ها درصنعت ساختمان فراهم می آورد.

پژوهشکده معماری بومی با اتکاء به تجربیات حضور دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی شهر یزد در تلاش برای جلب مشارکت وهمکاری دیگر سازمان ها، نهادها و مراکز فعال در این زمینه بوده است. مرکز بین­المللی مطالعات معماری خاک CRAterre وابسته به دانشگاه گرونوبل فرانسه چهارمین دهه­ی تجربه­اندوزی و انتقال یافته­ها از طریق کارشناسان به دیگر سرزمین­ها را آغاز نموده­است. مقاوم­سازی سازه­های گلین با تمرکز برویژگی­ها وخواص خاک وهمچنین استفاده از مصالح کششی از جمله­ ی این اقدامات بوده ­است.

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت