تلفن سایت

روزهای خوشی بازار مسکن

تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۳

بازار مسکن پس از ورشکستگی کامل در سال 92، امسال روزهای خوشی را تجربه می کند. پاییز امسال بازار مسکن دو بار برای خروج از رکود خیز برداشت اما رکود عمیقی که ماه‌ها به آن دچار شده بود آنقدر تاثیرگذار است که هنوز هم نمی‌توان از واژه «پررونق» برای آن استفاده کرد. بیشتر فعالان بازار مسکن معتقد هستند با توجه به کاهش قیمت‌ها خریداران رغبت بیشتری برای خرید دارند.
برخی سهم خانه‌های کوچک را در رونق بازار بیش از سایر بخش‌های موجود در بازار مسکن می‌دانند، زیرا هنوز نقدینگی خریداران به اندازه افزایش جهشی دو سال پیش نرسیده است و هنوز هم خرید خانه برای بسیاری دست نیافتنی است. با این حال به گفته یکی از فعالان بازار مسکن در شرق تهران آنچه وضعیت تعادلی کنونی در بازار مسکن را رقم زده است این نکته است که بازار مسکن در مقطع کنونی ظرفیت افزایش قیمت‌ها را ندارد. به همین دلیل فروشندگان واقعی تلاش کرده‌اند قیمت‌ها را برای فروش سریع‌تر و آسان‌تر به قیمت‌های حقیقی نزدیک‌تر کنند. 
یکی از مشاوران املاک گفت: در حال حاضر قدرت چانه‌زنی خریداران در بازار بیشتر شده و حتی خرید و فروش‌های تهاتری ملک نیز افزایش پیدا کرده است. مالکانی که به جای پول حاضر هستند ملکی دیگر یا خودرو دریافت کنند.
او افزود: ادامه روند ثبات در بازار مسکن سبب شده است که تعداد فایل‌های با قیمت متعادل و نزدیک به قیمت میانگین هر منطقه در بنگاه‌های املاک زیاد شود. این موضوع در مورد خانه‌های با متراژ پایین بیشتر دیده می‌شود تا خانه‌های با متراژ بالاتر. به‌عنوان مثال خانه‌ای نوساز با زیربنای 48 متر در خیابان سراج از سوی مالک مترمربعی 4 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که با قیمت میانگین منطقه کاملا همخوانی دارد. البته مشابه این نوع قیمت گذاری در نمونه‌های دیگر فایل‌های آماده فروش در این منطقه وجود دارد.
البته حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره روند قیمتی ایجاد شده در مناطق مختلف شهر عنوان کرد: در بسیاری از مناطق این ظرفیت وجود دارد که قیمت به سطح واقعی نزدیک‌تر شود. شاید در خانه‌های کوچک با متراژ کمتر از 100 متر یا در مناطق جنوب و مرکز شهر این ظرفیت وجود نداشته باشد اما در خانه‌های لوکس ظرفیت کاهش قیمت همچنان وجود دارد.
در جدول زیر فهرست آپارتمان‌هایی که قیمت پیشنهادی فروش آنها از میانگین قیمت شهر تهران (مترمربعی 4 میلیون و 60 هزار تومان) کمتر است، آمده است:





نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت