تلفن سایت

آیا «باغ بهشت» هم تخریب میشود؟

تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۳

شاید اولین چیزی که به ذهن شما بیاید، تاکیدات مکرر رهبر انقلاب برای حفظ محیط زیست و باغات باقیمانده در تهران باشد که هرساله بویژه در روز درختکاری به همه مسوولان یادآوری می کنند و این سوال در ذهن شما شکل میگیرد که چرا نزدیکترین سازمانها و نهادها به رهبری، تاکیدات رهبری را نادیده می گیرند؟

 این باغ بعد از ساخت و سازهای شهرک شهید محلاتی، تبدیل بی ضابطه باغهای آرامش بخش ازگل به برجهای بلندمرتبه و ... جزو معدود باغهایی است که در حول و حوش بزرگراه ارتش باقیمانده است. 
حال اگر خود را جای یکی از ساکنان این مناطق بگذارید و بشنوید ستاد اجرایی فرمان حضرت امام توسط یکی از هلدینگهای زیرمجموعه خود یعنی شرکت ساختمانی تدبیر، قرار است در این باغ یک مجموعه عظیم تجاری و ... بسازد، چه حالی به شما دست می دهد!؟

 شاید اولین چیزی که به ذهن شما بیاید، تاکیدات مکرر رهبر انقلاب برای حفظ محیط زیست و باغات باقیمانده در تهران باشد که هرساله بویژه در روز درختکاری به همه مسوولان یادآوری می کنند و این سوال در ذهن شما شکل میگیرد که چرا نزدیکترین سازمانها و نهادها به رهبری، تاکیدات رهبری را نادیده می گیرند؟

 

«باغ بهشت» باغی در حدود 15 هکتار در ضلع شمال غربی تقاطع بزرگراه ارتش و بزرگراه امام علی قرار دارد:

                    روند تخریب باغ از سال 2005 تا 2014 توسط نهادها و سازمانهای مختلف

قسمتی از این باغ که به «باغ لارک» نیز مشهور است، در اختیار وزارت بازرگانی و وزارت علوم بوده است که ستاد اجرایی با خرید سهم این دو وزارتخانه گویا عملاً تنها مالک این باغ شده است؛ این باغ تقریباً جزو معدود باغات باقیمانده در این منطقه است که ستاد اجرایی در زمان مدیریت محمد سعیدی کیا (رییس فعلی بنیاد مستضعفان) در هلدینگ تدبیر، طراحی تجاری سازی این باغ را به مناقصه بین المللی گذاشت و شرکت فرانسوی دیسوز گروپ (De soos group) برنده مناقصه شده و طرح وی برای تخریب باغ بهشت جزو 5 طرح اول دنیا در سال 2012 شد!

دومینگ گاردی دسوس مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای می گوید: «این شرکت در کشور ایران با هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پروژه باغ لارک را در تهران اجرایی کرده که در سال 2012 طراحی این پروژه یکی از پنج طراحی برگزیده و برتر دنیا شناخته شده است.»

             مشخصات فنی پروژه از سایت شرکت توسعه آینده پارس زیرمجموعه هلدینگ تدبیر

البته در این طرح مجتمع های فرهنگی، خدماتی، اداری و ... نیز دیده شده که بیشتر برای خالی نبودن عریضه در آن لحاظ شده است و مهم آنکه اجرایی شدن این طرح به تخریب قسمت عمده ای از باغ منجر می شود.

توافقات تخریب هنوز در شهرداری منطقه محل مناقشه است و هنوز پروانه ای برای آن صادر نشده است اما شنیده ها حکایت از تعامل مثبت ستاد اجرایی با شهرداری بر سر اجرایی شدن آن دارد؛ اگر شورای عالی شهرسازی و معماری همچون باغ پسیان، شهروند فرمانیه، اطلس مال و .. باز هم بنابر مصالحی در اینخصوص اهمال کند، کلنگ اجرا با حضور مقامات کشوری و ... ممکن است در آینده ای نزدیک به زمین بخورد.

البته همانطور که در عکسها مشخص است، قسمت قابل توجهی از این باغ به خاطر عدم رسیدگی مناسب تخریب شده و مابقی نیز احتمالا در حین ساخت و ... از بین برود و بنابر قاعده 70-30 برج باغ، 70 درصد باقیمانده باغ که کاملا تخریب شده، شمشادکاری شود!

عکسهای پروژه و میزان تخریب باغ در صورت اجرای پروژه را در زیر مشاهده کنید: 

 

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت