تلفن سایت

پارکینگ مانع نوسازی تهران

تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۱

مصوبه «ساخت‌وساز منوط به تامين‌پاركينگ» مشكل‌ساز شد

توقف بازسازي املاك‌ريزدانه به خاطر عدم تامين پاركينگ
خلف‌وعده شهرداري در ساخت پاركينگ‌هاي مكانيزه
مصوبه‌جديد مانع استفاده سازنده‌ها از تراكم‌تشويقي می‌شود

مصوبه جديد شهرداري‌تهران براي ساخت‌وسازهاي مسكوني كه بر «تامين پاركينگ معادل تعداد واحدهاي مسكوني» تاكيد دارد، اجازه استفاده از تسهيلات تشويقي پيش‌بيني شده در طرح تفصيلي را براي سازنده‌ها سلب كرده است.
با آمدن طرح تفصيلي جديد تهران اين اطمينان به انبوه‌سازان و سازنده‌هاي خرد داده شده بود كه همه مقررات ساخت‌وساز، به خصوص تعداد طبقات قابل احداث –تراكم- در هر نقطه از شهر، از قبل تعيين و در سايت استعلام طرح‌تفصيلي قابل رويت است، اما هم‌اكنون مصوبه جديدتري آمده كه عملا ضوابط قيد‌شده در طرح‌تفصيلي را نقض مي‌كند.
در برخي مناطق تهران كه عمدتا نيمه‌جنوبي شهر را شامل مي‌شود، «مصوبه پاركينگ» به مانعي تبديل شده تا سازنده‌ها نتوانند از همه تراكم‌ساختماني مجازي كه طرح تفصيلي براي ملك‌شان تعيين كرده، استفاده كنند.
عمده اين محدوديت براي املاك ريزدانه در بافت‌فرسوده تهران به وجود آمده، طوري كه به‌رغم صدور مجوز تراكم تشويقي در حد يك طبقه‌ اضافه كه انگيزه نوسازي را چند برابر مي‌كند، شهرداري‌ اين مجوز را منوط كرده است به تامين كامل پاركينگ‌هاي واحدهاي مسكوني و چون در اغلب اين املاك به دليل مساحت كم عرصه –زمين- احداث پاركينگ‌كامل غيرممكن است، امكان بهره‌برداري از تراكم ‌تشويقي نيز وجود ندارد.
در بافت‌فرسوده تهران حتي انبوه‌سازان حاضر شده‌اند از وعده‌اي كه شهرداري‌ اوايل امسال درباره حمايت از ساخت مجتمع‌هاي پاركينگ مكانيزه داده بود، استفاده كنند و با خريد پاركينگ در مجاورت ملك در حال ساخت، گره ايجاد شده را برطرف كنند، اما ظاهرا در شهرداري هنوز دستورالعمل نحوه احداث پاركينگ‌هاي مكانيزه تدوين نشده است!
 فعلا خط‌ قرمز مربوط به «تامين‌پاركينگ» قابل حل‌وفصل شدن نيست و آن‌طور كه مسوولان مديريت شهري در حوزه ساخت‌وساز اعلام مي‌كنند، راه استفاده از تراكم‌مجاز فقط و فقط از پاركينگ مي‌گذرد.
البته مسوولان شهري با رد هر نوع تناقض بين مقررات طرح‌تفصيلي و مصوبه تامين‌پاركينگ، اعمال اين محدوديت را عمدي و براي كنترل جمعيت‌پذيري برخي مناطق تهران عنوان مي‌كنند به اين معني كه از طريق اين سختگيري از احداث واحدمسكوني اضافي در مناطق جلوگيري كنند.
 همزمان با اجرای طرح تفصیلی جدید پایتخت و تدوین ضوابط و تسهیلات تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از ابتدای سال جاری تاکنون در حالی که بسیاری از مالکان به تجمیع و نوسازی املاک کلنگی خود برای استفاده از شرایط جدید روی آورده‌اند دومین گرفتگی در عرصه ساخت‌وسازهای بافت فرسوده پایتخت عملا مالکان را از نوسازی املاک خود منصرف و روند پیشرفت ساخت وسازهای محدوده گسترده‌ای از شهر را با مشکل مواجه کرده است.
بعد از گرفتگی در خط تسهیلات بانکی اختصاص یافته به بافت فرسوده گرفتگی در اعطای مجوز ساخت پارکینگ مکانیزه برای دریافت مجوز طبقات تشویقی ساخت وساز در بافت فرسوده پایتخت را با مشکل جدی رو به رو کرده است.
به گفته بسیاری از مالکان واحدهای بافت فرسوده در سطح شهر تهران، اگرچه اعلام اعطای ضوابط تشویقی در بافت فرسوده همچون مجوز ساخت یک یا دو طبقه اضافی به دلیل تجمیع املاک ریزدانه، انگیزه تازه‌ای برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تجمیع املاک ریزدانه شده است، اما بعد از گرفتاری در مسير پرداخت وام نوسازی، عدم تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه برای بافت فرسوده از سوی شهرداری مانع جدیدی بر سر نوسازی واحدها ایجاد کرده است.
این در حالی است که به دلیل شرایط ویژه در محله‌های بافت فرسوده و نبود مساحت کافی عرصه (زمين) برای ساخت پارکینگ معمولي بسیاری از مالکان املاک کلنگی، خود برای دریافت مجوز ساخت پارکینگ مکانیزه در املاک‌شان پیش قدم شده‌اند.
با آغاز ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی جدید تهران مسوولان شهری از اعمال ضوابط جدید برای تامین پارکینگ مطابق با تعداد واحدهای مسکونی هر ساختمان خبر دادند که در صورت تامین نشدن حتي يك واحد پارکینگ امکان صدور مجوز ساخت در بافت‌های فرسوده وجود نخواهد داشت.
از سوی دیگر به دلیل وجود محدودیت تامین پارکینگ در بافت فرسوده مسوولان شهری از تدوین ضوابط جدید دیگر برای تامین پارکینگ به نام پارکینگ‌مکانیزه خبر دادند تا اگر ملکی به دلیل محدودیت مساحت امکان تامین حداقل پارکینگ استاندارد را نداشت بتواند با استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه ساخت ملک خود را ادامه دهد.
اما اكنون با گذشت بیش از 6 ماه از آغاز اجرای طرح تفصیلی جدید هنوز خبری از تدوین ضوابط ساخت پارکینگ‌های مکانیزه شهری نیست و به ادعای بسیاری از مالکان واحدهای کلنگی در محله‌های بافت فرسوده موضوع تامین نشدن پارکینگ سد راه نوسازی ملک آنها شده است.
در این راستا یکی از مسوولان شهری در گفت و گو کار تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه شهری را در مراحل مقدماتی عنوان و اظهار کرد: به نظر می‌رسد تدوین ضوابط ساخت پارکینگ مکانیزه به زمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل کمیته‌ای مشترک متشکل از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، معاون شهرسازی شهرداری تهران و وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شده است.
کنترل جمعیت‌پذیری بافت، درجه اول اهمیت
در این رابطه علیرضا جعفری مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به معضلات ساخت‌وساز در بافت فرسوده پایتخت اظهار کرد: اولویت اول طراحی شهر شاخصه‌های شهرسازی است که در این زمینه مهم‌ترین معضل بافت فرسوده ساماندهی و تامین پارکینگ‌های درون بافت است.
او افزود: درحال حاضر در صورتی که ملکی برای احداث پارکینگ با معذوریت مواجه باشد می تواند تا شعاع 250 متری ملک خود پارکینگی را تامین کند که در این بخش می تواند از امکانات پارکینگ مکانیزه که دستور العمل آن در حال تدوین است استفاده کند.
جعفری با بیان اینکه ساخت پارکینگ مکانیزه نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: پارکینگ مکانیزه برای قطعات املاک درشت دانه امکان طراحی دارد به همین دلیل املاک ریزدانه‌ای که با محدودیت شرایط تامین پارکینگ مواجه هستند می‌توانند با تجمیع پلاک‌های ریزدانه دیگر با ملک خود، مساحت ملک مورد نوسازي را حداقل به 150 متر مربع برسانند و از شرایط ساخت پارکینگ مکانیزه در آینده استفاده کنند.
او به موانع ساخت پارکینگ در املاک بافت‌فرسوده اشاره کرد و گفت: آنچه در کنار نوسازی املاک بافت فرسوده اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم جمعیت پذیری داخل بافت فرسوده است که باید کنترل شود؛ بنابراین باید تراکم پذیری بافت فرسوده را با وجود امکاناتی که به هر ملک می‌دهیم کنترل کنیم.
جعفري ضوابط ایمنی و مشکلات آتش سوزی را دومین مانع ساخت پارکینگ مکانیزه در درون املاک خواند و اضافه کرد: ساخت پارکینگ مکانیزه در طبقات منفی املاک هم امکان دسترسی به آن را در مواقع آتش سوزی مشکل می کند و قدرت مانور در حوادث را به حداقل می‌رساند، بنابراین ترجیح داده می‌شود در حد امکان از ساخت پارکینگ مکانیزه انفرادي خودداری شود.
او تاکید کرد: با این شرایط مالکان باید در شعاع 250 متری ملک خود اقدام به تامین پارکینگ با شرایط دیگری کنند تا در اولین زمان ممکن امکان تدوین پارکینگ مکانیزه فراهم شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت