واحدهای تجاری قیمت ثابتی دارند.
بازار واحدهای تجاری در پایتخت، بازار آرام و بدون نوسانی بوده است. فعالان ساخت و ساز گرایش بالایی برای سرمایهگذاری در این حوزه دارند و بررسی فایلهای فروش هم نشان میدهد برخلاف بازار آپارتمانهای مسکونی واحدهای تجاری قیمت ثابتی در بازار دارند و کمتر به موردی بر میخوریم که قیمتی بیش یا کمتر از میانگین منطقه داشته باشد.
اما برخی از فعالان بازار واحدهای تجاری چندان از وضعیت بازار رضایت ندارند و معتقدند بسیاری از واحدهای تجاری مجتمعهای بزرگ همچنان روی دست سازندگانشان باقی مانده است و به قولی هم اکنون بخشی از سازندههای این برجها در فروش یا پیشفروش واحدهای تجاری گیر کردهاند و نمیتوانند با قیمت مدنظرشان واحدها را واگذار کنند.
به گفته برخی دلالان بازار واحدهای تجاری آنچه سازندهها را تشویق به سرمایهگذاری در این بازار میکند، سودی است که پس از ساختوساز، نصیبشان میشود. تحقیقات نشان میدهد برجهای تجاری تا 5/4 برابر افزایش سرمایه فقط در بخش قیمت زمین داشته است، در حالی که این افزایش در بخش مسکونی، حداكثر دو برابر است.
بررسی قیمت واحدهای تجاری در مجتمعهای تجاری بزرگ پایتخت نشان میدهد با وجود رکود بازار طی دو سال اخیر، قیمتهای واحدهای تجاری از رشد خوبی برخوردار بوده است. در برخي مجتمعهای تجاری در شمال شهر، واحدها از متری 40 میلیون تومان خرید و فروش میشود و در مجتمعهاي تجاری که به سختی واحد خالی در آن پیدا میشود، قیمتها از متری 45 میلیون تومان به بالا پيشنهاد ميشود. این در حالی است که در تعدادي مجتمع تجاری ساخته شده در برخي مناطق نيز مدتها است واحدهای تجاری آن خالی مانده است.
قیمت واحدهای تجاری پررونق نزدیک به هم است؛ در یکی از مجتمعهاي تجاری شمال تهران واحد تجاری از متری 50 تا 70 میلیون تومان نرخگذاری شده و با وجود آن که مدتهاست از بهرهبرداری آن میگذرد، هنوز واحد خالی برای فروش دارد.
یکی از مشاوران املاک در محدوده شمالی تهران که درحوزه ساخت و ساز هم فعال است، درباره سود واحدهای تجاری میگوید: یک مجتمع تجاری، چندصد میلیون برای سازنده سود دارد. این در حالی است که ساخت یک مجتمع مسکونی ممکن است چند ده میلیون برای سازندگانش سود داشته باشد. بنابراین سازندگان مجتمعهای تجاری، ریسک ساخت مجتمع تجاری را میپذیرند زیرا ممکن است 10 مجتمع تجاری بسازند که دو عدد آن به سوددهی برسد و تمام زیانهای باقی ساختوسازها را پوشش دهد.
او ایجاد چنین فضای رقابتی را به سود مصرفکنندگان میداند و میگوید: هنوز هم تهران، برای ایجاد چنین مجتمعهایی جا دارد و مردم با میل و رغبت به سوی مجتمعهای چندمنظوره، میروند. طی چندسال اخیر، تجاریسازیها به سمت پروژههای بزرگ مقیاس سوق پیدا کرده است. پیش از این واحدهای تجاری به صورت تکواحدی و ردیفی ساخته میشد، اما در حال حاضر ساختوسازها به سمت مالها رفته است. شاید یکی از دلایل، رشد صدور پروانه تجاری در شهر تهران بوده است. میبینیم در دو سه سال اخیر مجتمعهای تجاری در زمینهای چندصدهزار متر مربعی احداث میشود.
بنابراین یکی از دلایل افزایش تغییر الگوی شهرنشینی است. یکی دیگر از دلایل استقبال از مجتمعهای تجاری قابلیت بورس شدن این مجتمعها است که نیازهای مختلف مردم را جواب میدهد.