تلفن سایت

وضعیت ساخت و سازها و جمعیت‌پذیری منطقه ۲۲ شهر تهران

تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۳

وضعیت ساخت و سازها و جمعیت‌پذیری منطقه 22 شهر تهران

مدیرکل اداره راه وشهرسازی استان تهران با ابراز نگرانی از وضعیت ساخت و سازها و جمعیت‌پذیری منطقه 22 شهر تهران گفت: به شدت نگران وضعیت جمعیت‌پذیری در ورودی غربی پایتخت هستیم. به دلیل جاذبه‌های زیاد آن، نرخ جمعیت‌پذیری این منطقه هم‌اکنون به سقف پیش‌بینی‌شده برای 10 سال آینده رسیده است.
فریبرز واحدی با تاکید بر اینکه، هم‌اکنون سقف جمعیت‌پذیری– شاخصی که از میزان ساخت‌و‌سازها به دست می‌آید- در منطقه 22 به نرخ مصوب در افق طرح جامع شهر تهران که برای سال 1404 پیش‌بینی شده بود، رسیده است، در این باره توضیح داد: نرخ جمعیت‌پذیری برای منطقه 22 تا افق سال 1404، حدود 500 هزار نفر تعیین شده است اما هم اکنون با اسکان جمعیت در واحدهایی که در این منطقه ساخته شده یا در حال ساخت است، سقف جمعیتی تعریف شده، عملا یک دهه زودتر تکمیل شده است. وی تصریح کرد: به این ترتیب، براساس تفاهم‌نامه‌ای که در این زمینه با شهرداری تهران داشته‌ایم قرار شده ضمن جلوگیری از گسترش ساخت‌و‌ساز جدید در این منطقه و همچنین ممانعت از جمعیت‌پذیری بیشتر، ضوابط بلندمرتبه‌سازی تعدیل شده و مجوز بلندمرتبه‌سازی برای ساختمان‌های بیش از 9 طبقه ممنوع شود.
واحدی افزود: با توجه به آنکه منطقه 22 ورودی غربی شهر تهران است از ابتدا قرار بر این بود، بلندمرتبه‌سازی‌های این منطقه، مطابق با ضوابطی باشد که منجر به نگرانی‌های زیست محیطی نشود. به این ترتیب، هرگونه بهانه و توجیه در خصوص برخی امتیازات و مجوزهای غیرقانونی برای ساخت برخی مراکز تجاری و مال‌ها به منظور آزادسازی برخی اراضی مورد نیاز، که منجر به بارگذاری سنگین جمعیت در اطراف دریاچه چیتگر می‌شود، به هیچ وجه از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری قابل‌پذیرش نیست.
 وی با تاکید بر جلوگیری از گسترش افقی مرز غربی تهران به سمت کرج گفت: منطقه وردآورد خط مرزی شهرداری تهران با شهر کرج محسوب می‌شود که ساخت‌و‌سازهای پایتخت اجازه پیشروی بیشتر از این محدوده و ورود به مرز شهری کرج را ندارند. واحدی با اشاره به کاهش روز به روز فاصله موجود بین تهران و کرج اظهار کرد: ساخت‌و‌سازهای پایتخت در حال حاضر در محدوده غربی تهران به شدت تحت کنترل و نظارت است، این در حالی است که ساخت‌و‌سازهای گرمدره باید کنترل شود که از سمت کرج به خاطر جاذبه‌های موجود در محدوده مرزی تهران و کرج در حال پیشروی است. مدیرکل اداره راه  و شهرسازی استان تهران همچنین با تاکید بر اینکه به هیچ وجه تهران نباید بیش از میزان فعلی گسترش افقی داشته باشد، خاطرنشان کرد: افق جمعیت‌پذیری تعریف شده برای شهر تهران تا سال 1404، براساس طرح جامع شهری تهران، 10 میلیون و 500 هزار نفر است، این در حالی است که هم اکنون حدود 8 میلیون و 100 هزار تا 8 میلیون و 400 هزار نفر در پایتخت سکونت دارند.




نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت